...............................................matahari kirjoitti:Johan on läpinäkyvää Annelilta. Poliisi ei tule etsimään murhaajaa joka on jo selvillä.
Ei tämä kuitenkaan tähän jäänyt, odotellaan....
Järkyttävin tunarointi poliiseilta ikinä tämä henkirikos.
No niin, matahari. Sinulla näyttää olevan selvä käsitys siitä, kuka on se oikea Ulvilan murhaaja.
Kirjoitat: "Poliisi ei tule etsimään murhaajaa, joka on jo selvillä". Noin ajattelevia poliiseja on, mutta on myös sellaisia poliiseja, jotka ovat edelleen sitä mieltä, että Anneli Auer on syytön miehensä murhaan, kuten hovioikeus on todennut ja Korkein Oikeus vahvistanut. Siis tämän virallisen kannan mukaan oikea tekijä on edelleen selvittämättä. Ja virallisen kannan mukaan myös Anneli Auer on syytön miehensä murhaan.
Huom! Poliisi ei päätä kuka on syyllinen, vaan sen tekee oikeus. Poliisi tutkii - oikeus päättää. Jos yksi poliisi on sitä mieltä, että murhaaja on jo selvillä, niin toinen onkin sitä mieltä, että oikea murhaaja ei ole vielä selvillä.
Niinpä alussa tutkimuksissa mukana olleet poliisit Juha Joutsenlahti, Matti Mäkinen ja Kare Koskinen ovat olleet sitä mieltä, että oikea murhaaja ei ole Anneli Auer, vaan joku perheen ulkopuolinen, joka on edelleen vapaana. Kaikki nämä kolme poliisia ovat hyvin tunnettuja ja ammatissaan ansiotuneita ja arvostettuja poliiseja - taitavat olla jo kaikki eläkkeellä. Olen tätä samaa mieltä.
Huolellisesti hätäkeskusäänitteeseen perehtynyt henkilö tulee mielestäni siihen johtopäätökseen, että tekijä on ulkopuolinen, jos kyseisellä henkilöllä on riittävästi lahjakkuutta kuvitella äänitteen mukaan todellinen tapahtumien kulku pääpiirteittäin siellä Tähtisentiellä. Se riittää jo loistavasti oikeudessa johtopäätökseen, että syytettynä ollut AA on syytön, mutta myös todellisuudessa siihen samaan johtopäätökseen, vaikkapa Pyhän Pietarin edessä. Minä olen tätä mieltä. Noin teoriassa on tosin pieni mahdollisuus, että AA tietää vähän enemmän tästä jutusta kuin mitä on kertonut ja voi sen vuoksi tuntea itse vähän "osasyyllisyyttä". Todellisuudessa AA kävi siellä tappelupaikan vieressä huutamassa murhaajalle: MITÄ SE! ... VITTIKÖ! ja toisella kertaa HEI LOPETA! Pitäisihän tämä olla rehelliselle kuuntelijalle selvää. Tämä viimeinen huuto saattaa viitata siihenkin, että hän tunsi tekijän! Tämä voi tosin olla myös väärä johtopäätös. Kriittisessä tilanteessa noin voi huutaa myös aivan vieraalle.
Olen siis sitä mieltä, että Anneli Auer on syytön miehensä murhaan, kuten hovioikeus on todennutkin. Se tarkoittaa, että murhaa tulee edelleen tutkia, sillä "murha ei vanhene koskaan". Yksittäinen poliisi tai poliisijohtaja ei voi sitä henkilökohtaisesti päättää ja määrätä. Oikeus määrittelee, onko oikea surmaaja löytynyt - jos ei ole löytynyt, on tutkimuksia jatkettava, tapausta ei saa sulkea omavaltaisesti.