. Bye bye
. Suomen lähetysseuran tiedote Tansaniasta vuodelta 2012:vakiviina kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017042 ... 6_uu.shtml
"Tässä maassa ei enää voi elää" - turvapaikanhakijoita puolustanut pappi Marjaana Toiviainen jättää Suomen"En voi asua tässä maassa enää. Muutan pois ensi kuussa. Tässä maassa ei enää voi elää. Terveiset hallitukselle: voititte."
Näin kirjoittaa Oulunkylän seurakunnan pappi Marjaana Toiviainen Facebook-sivullaan. Turvapaikanhakijoita majoittavan Refugees Welcome -kansalaisverkoston perustaja on pettynyt siihen, miten Suomen hallitus kohtelee turvapaikanhakijoita. Hän kertoo itse saaneensa juuri kotiinsa hälytysjärjestelmän, joka tuo poliisin hetkessä paikalle, mutta samaa apua ei saa, "kun erivärinen ystäväni kaasutetaan Rautatientorilla."
"Kun minä, valkoinen nainen, pelkään henkeni edestä, minulle annetaan kotiin hälytysjärjestelmä ja piippaava nappi. (...) kun he (turvapaikanhakijat) saavat satoja ja tuhansia tappouhkauksia, kukaan ei auta. Poliisi sanoo, ettei mitään ole tehtävissä", Toiviainen kirjoittaa ja kertoo lähtevänsä maasta ensi kuussa.
"Tuhosi kotimaani"
Toiviaisen päivitys keräsi kymmenen tunnin sisällä noin satoja tykkäyksiä ja yli sata jakoa. Hämmentyneet ihmiset kysyivät, onko Toiviainen tosissaan ja mihin hän on menossa. Eräs kysyy "missä muualla voi olla avoimesti niin vahva ja rohkea kuin olet?" ja Toiviainen vastaa lähtevänsä Tansaniaan. "Muutan sinne."
Yksi Toiviaisen ystävistä muistuttaa, että ihmisoikeudet mukaan lukien vähemmistöjen oikeudet ja sanavapaus ovat Tansaniassa "valitettavasti tällä hetkellä vähän niin ja näin" ja toteaa, että Suomessa "ongelma kuitenkin paljon syvempi kuin vain tämä hallitus".
"Tiedän. Mutta Tansanialta en ole odottanut tällä vuosikymmenellä vielä homojen oikeuksia tai ihmisoikeuksia. Suomelta odotin", Toiviainen vastaa hänelle.
Osa Toiviaisen ystävistä on huolestunut hänen turvallisuudestaan, mutta heitä Toiviainen rauhoittelee.
"Olen ihan turvassa. Mutta olen pian vapaa tästä hallituksesta, joka tuhosi minun kotimaani."
Kysyminen myöhäistä
Iltalehti tavoitti Marjaana Toiviaisen torstaiaamuna.
- Olen sanonut kaiken, mitä haluan sanoa, hän totesi.
Enempää Toiviainen ei halunnut asiaa kommentoida. Toiviaisen mukaan hänelle tarkoitetut "kysymykset olisi pitänyt esittää turvapaikanhakijoille aikoja sitten".
Kun toimittaja sanoi haluavansa kysyä pari kysymystä, oli vastaus lyhyt:
- Niin varmasti olisit halunnut esittää muutaman kysymyksen. Ne kysymykset olisi pitänyt esittää turvapaikanhakijoille aikoja sitten. Mä laitan nyt kiinni tän puhelimen.
Marjaana Toiviainen on ollut pitkään organisoimassa erilaista apua ja tukea turvapaikanhakijoille. Hän kertoi jo syksyllä 2015 saamastaan uhkailusta Ylen A2-illassa (7.10.2015) ja kertoi tuolloin soittavansa uhkailijoille usein takaisin ja keskustelevansa heidän kanssaan. Kun tämän kuun alkupuolella Suomesta lähti turvapaikanhakijoiden palautuslehto Afganistaniin, Toiviainen oli Helsinki-Vantaan lentoasemalla papin asussa kokoamassa mielenosoitusta.
Oulunkylän seurakunnan kirkkoherra Ulla Kosonen ei ollut torstaina tietoinen Toiviaisen muuttosuunnitelmista. Hän totesi Iltalehdelle, ettei Toiviainen ole irtisanoutunut papin virastaan eikä häntä ole irtisanottu, mutta ei voinut sanoa asiasta enempää.
- En pysty asiaa kommentoimaan, koska en ole saanut tällaista tietoa, että Marjaana olisi poistumassa, hän sanoi.Yksi mielisairas vähemmän,ihmeen kauan antoivat lepakon sekoilla.Tansania on aiwan oikea osoite tälle yksilölle.
Hyvä paikka se on tämä Tansania kristitylle naispapille.Tansaniassa levottomuuksia muslimien ja kristittyjen välillä
Tansaniassa on viime viikon aikana esiintynyt levottomuuksia muslimien ja kristittyjen välillä. Tapahtumat saivat alkunsa perjantaina 12.10., kun Dar es Salaamissa, Mbagalan esikaupungissa, kerrottiin 14-vuotiaan kristityn pojan virtsanneen Koraanin päälle.
Tämä johti mielenosoituksiin ja hyökkäyksiin kirkkoja kohtaan Mbagalassa mutta myös eri puolilla Tansaniaa, mm. Sansibarissa ja Kigomassa, Länsi-Tansaniassa.
Mbagalan esikaupunkialueella vihainen väkijoukko hyökkäsi useisiin kristillisiin kirkkoihin, myös yhteen Tansanian evankelisluterilaisen kirkon kirkkorakennukseen, tehden tuhoja ja vieden tavaraa. Toista sataa ihmistä pidätettiin hyökkäysten jälkeen.
Presidentti Kikwete samoin kuin uskonnolliset johtajat, niin kristityt kuin muslimit, ovat tuominneet hyökkäykset ja vedonneet kansaan levottomuuksien tyynnyttämiseksi. Myös Tansanian evankelisluterilaisen kirkon piispat ovat esiintyneet julkisuudessa kehottaen kristittyjä pysymään rauhallisina.
Ilmapiiri eri puolilla Tansaniaa on kuitenkin jännittynyt ja esimerkiksi Morogoron hiippakunnan pääsihteeri on tänään aamuhartaudessa varoittanut hiippakunnan työntekijöitä olemaan varuillaan mahdollisten levottomuuksien varalta muslimien perjantairukousten jälkeen. Myös Mwanzassa kerrotaan ilmapiirin olevan jännittynyt.
Suomen Lähetysseuralla on eri puolilla Tansaniaa 20 työntekijää, joita on kehotettu varovaisuuteen, välttämään pitkiä työmatkoja ja pysyttelemään tarvittaessa kotosalla. Myös Suomen suurlähetystö on kehottanut varovaisuuteen ja välttelemään väkijoukkoja erityisesti Dar es Salaamissa ja Sansibarilla
10/19/12
Kun yritit toisessa ketjussa keksiä hatustasi minulle mielipiteitä, minä erikseen totesin näin: "mun mielestä ihmiskunnan laajempana tavoitteena pitäisi olla väestönkasvun hillitseminen". Silti näköjään päätit vääristellä sanomaani vielä eri ketjussakin. Ei näin.Doctor Lecter kirjoitti:Mitä sillä on saatu aikaiseksi - siis muuta kuin holtitonta väestönkasvua:
Väkiluku 1960 luvulla 17 miljoonaa. Vuonna 2017 56 miljoonaa ja ennuste vuodelle 2100 on 299 miljoonaa.
- Tämä on kait sitä nimimerkki PaxCow:n ihannoimaa humanismia - kestävää kehitystä?
Paino oli vahvasti sanalla kait. En siis vääristellyt, vaan toin julki tämän järjettömän humanismin satoa yhdistäen ehdollisesti siihen sinun ajatuksiasi.PaxCow kirjoitti:Kun yritit toisessa ketjussa keksiä hatustasi minulle mielipiteitä, minä erikseen totesin näin: "mun mielestä ihmiskunnan laajempana tavoitteena pitäisi olla väestönkasvun hillitseminen". Silti näköjään päätit vääristellä sanomaani vielä eri ketjussakin. Ei näin.Doctor Lecter kirjoitti:Mitä sillä on saatu aikaiseksi - siis muuta kuin holtitonta väestönkasvua:
Väkiluku 1960 luvulla 17 miljoonaa. Vuonna 2017 56 miljoonaa ja ennuste vuodelle 2100 on 299 miljoonaa.
- Tämä on kait sitä nimimerkki PaxCow:n ihannoimaa humanismia - kestävää kehitystä?
Taannoin törmäsin melko osuvaan kommenttiin. Aina kun koulussa veit ruokaa roskiin, niin kuulit syyllistävän kommentin "afrikan lapset näkee nälkää ja sinä heität ruokaa roskiin". Samaa lausetta on käytetty nyt 50 vuotta, tuskin meissä se vika on.Totuuden Puolesta kirjoitti:Itse asiassa aihetta on tutkittu laajemminkin ja ns. ulkomaan avulla, pakolaisavulla, kehitysmaiden avulla yms. ei ole saavutettu yhtään mitään. Samat maat ovat edelleekin rahaa vailla kuin 50 tai 70 vuotta sitten ja monissa kehitys on mennyt vain huonompaan eivätkä he osaa tehdä yhtään mitään itsekseen ilman muiden rahallista apua.
Eihän tuo ole edes suomen kielen sana...Doctor Lecter kirjoitti:Paino oli vahvasti sanalla kait.
Höpöhöpöä jälleen. En ole toivonut lisää turvapaikanhakijoita enkä vastuuttomuutta keneltäkään. Koska humanismi ajatussuuntana aiheuttaa sinulle outoja mielleyhtymiä, kenties kannattaisi tutustua sekulaariin humanismiin, josta siinä toisessa ketjussa puhuin - järki ja vapaa tutkimus kunniaan! Järkeä käytettäessä ei tarvitse vääristellä muiden kirjoituksia tai hyökätä keksittyjä mielipiteitä vastaan.Doctor Lecter kirjoitti:Kerroit, että tavoitteena pitäisi olla... Blaa blaa blaa. Kauniita sanoja, mutta samalla toivotaan lisää humanismia, lisää tp-hakijoita, lisää vastuuttomuutta kehitysmailta
Rauhanneuvotteluilla on tietystikin saatu aikaan monta rauhansopimusta. Tällöin kyseessä tosin eivät ole olleet loputtomat neuvottelut, vaan lopputulos on ollut hyvä. Rauhanneuvotteluiden kyseenalaistaminen on kyllä aika kummallinen näkemys, tällaiseen en olekaan aiemmin törmännyt... noh, tuntemattomia ovat 30-luvun politiikkaan kaipailevien tiet...Doctor Lecter kirjoitti:- Mitä on saatu loputtomilla rauhanneuvotteluilla ja länsimaiden harjoittamalla itsensä ruoskimisella ja Suuresta Eurooppalaisesta Häpeästä puhumisella?
Kyllä on saatu aikaan paljonkin. Hyvänä esimerkkinä lapsikuolleisuuden väheneminen murto-osaan siitä mitä se on aikoinaan ollut. Ja koska samalla ei ole syntyyvyyttä rajoitettu, on seurauksena hallitsematon väestönkasvu, nälänhätä jne.Totuuden Puolesta kirjoitti:Itse asiassa aihetta on tutkittu laajemminkin ja ns. ulkomaan avulla, pakolaisavulla, kehitysmaiden avulla yms. ei ole saavutettu yhtään mitään. Samat maat ovat edelleekin rahaa vailla kuin 50 tai 70 vuotta sitten ja monissa kehitys on mennyt vain huonompaan eivätkä he osaa tehdä yhtään mitään itsekseen ilman muiden rahallista apua.