Suomalaisten vankien kirjoittamia kirjoja?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Sijaltainen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Annie kirjoitti:Korjaus: Eeva Backman, Kahdesti armahdettu. Eeva kuollut jo vuosia sitten tehtyään pitkän uran evankelistana ympäri maailmaa. Vaihtoi nimensä Glory Backmaniksi.
Kuollutko?

http://www.glorybackman.com/
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Annie
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Annie »

Kun olin jo jutun Minfoon kirjoittanut, katsoin rouvan googlesta. Sieltä aukeni Turun Sanomat vuodelta 2000-jotain ja siinä mainittiin, että Eeva on ollut kuollut jo useita vuosia. Itse kirjoitin jutun Minfoon ihan siltä pohjalta, että eeva esitelmöi siellä turun läänillä noin vuonna 1985 eli noin vuosi vapautumisensa jälkeen. Itse tuhlasin siellä muutenkin heikon lapsuuden loistopäiviä. Kuitenkin Eeva jäi mieleen ja hän ansaitsisikin täällä Minfossa vaikka oman foorumin, hän kuitenkin oli syytön ja vain rakkauden uhri.
Lehden mukaan hän oli kuollut, Thaimaan jälkeen asunut mm. Indonesiassa ja oli usealle miljoonalle saarnannut evankelista. Hän toimi huumeiden vastaisessa toiminnassa ympäri maailmaa ja oli kaiken kaikkiaan upea ihminen.
Jokainen päivä voi olla viimeinen...
Sijaltainen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Turun Sanomien mukaan kuollut vain vertauskuvallisesti:

"Turkulaisten tuntema huume-Eeva kuoli jo aikaa sitten. Säkenöivä Glory Backman ei käytä enää vanhaa etunimeään. Uuden, uskosta kertovan nimen hän toi Amerikan-tuliaisena."

http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?t ... :0:0:0:0:0:
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
wirness
Scooby-Doo

Uskoon tulleet

Viesti Kirjoittaja wirness »

Kyösti Erkinkorpi rundi
Markku Koski: KUKA OOT, TUOMARI
KURE - YKSINÄINEN SUSI.
Klinu reijo loikkasen tarina
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Re: Suomalaisten vankien kirjoittamia kirjoja?

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Annie kirjoitti:Kun olin jo jutun Minfoon kirjoittanut, katsoin rouvan googlesta. Sieltä aukeni Turun Sanomat vuodelta 2000-jotain ja siinä mainittiin, että Eeva on ollut kuollut jo useita vuosia. Itse kirjoitin jutun Minfoon ihan siltä pohjalta, että eeva esitelmöi siellä turun läänillä noin vuonna 1985 eli noin vuosi vapautumisensa jälkeen. Itse tuhlasin siellä muutenkin heikon lapsuuden loistopäiviä. Kuitenkin Eeva jäi mieleen ja hän ansaitsisikin täällä Minfossa vaikka oman foorumin, hän kuitenkin oli syytön ja vain rakkauden uhri.
Lehden mukaan hän oli kuollut, Thaimaan jälkeen asunut mm. Indonesiassa ja oli usealle miljoonalle saarnannut evankelista. Hän toimi huumeiden vastaisessa toiminnassa ympäri maailmaa ja oli kaiken kaikkiaan upea ihminen.
Tämän artikkelin mukaan elää ja vaikuttaa edelleen:

Eevasta tuli Bangkokin ensimmäinen suomalainen naisvanki torakoita vilisevään selliin – Vapauduttuaan hän teki kauniin teon vankilaan jääneille

Eeva-Liisa Backman tuomittiin ensin yli 33 vuodeksi vankeuteen. Se puolitettiin tunnustuksen ansiosta noin 16 vuoteen. Lopulta Eeva vietti vankilassa vajaa kolme vuotta. Hän tuli vankilassa uskoon ja on nyt evankelista.

Eevasta tuli Bangkokin ensimmäinen suomalainen naisvanki torakoita vilisevään selliin – Vapauduttuaan hän teki kauniin teon vankilaan jääneille
- Olen kiitollinen siitä, että sain huumetuomion. Ilman sitä en luultavasti olisi tänä päivänä edes hengissä, sanoo Glory Eeva-Liisa Backman.

Mies vetää povitaskustaan esiin valokuvan ja vertaa sitä Eevan kasvoihin. Kyllä, sama nainen.

23-vuotias Eeva on hämmentynyt. Miksi Bangkokin lentokentän virkailijalla on Eevan passikuva, jonka hän on aiemmin antanut poikaystävälleen?

Tullin työntekijät vievät Eevan syrjään ja alkavat tutkia hänen matkatavaroitaan. Kameralaukusta löytyy 15 grammaa heroiinia, parin sokeripalan verran.
–Minua itketti, mutta he sanoivat, ettei tästä pitkää tuomiota tule. Ehkäpä vuosi tai kaksi, kertoo Glory Eeva-Liisa Backman nuoruutensa pahimmasta virheestä.

Eeva – vasta myöhemmin hän lisää nimeensä Gloryn – viedään kuulusteltavaksi paikalliseen putkaan.
–Paikka oli kuin lännenleffasta, siellä oli kalterit, avovessa ja torakoita. Sain ostettua ystävälliseltä thaipoliisilta viskiä ja vähän heroiinia, hän kertoo.

Kohta paikalle saapuu Suomen suurlähettiläs, joka toteaa tilanteen: Eevasta saattaa tulla Thaimaan ensimmäinen suomalainen naisvanki.

Elettiin 1980-luvun alkua. Savolaissyntyinen Eeva oli muuttanut Tukholmaan pari vuotta aiemmin kahden vanhemman sisarensa perässä.

Kaikkiaan perheessä oli 11 lasta, joista Eeva oli neljänneksi nuorin. Hänen mukaansa perheessä oli alkoholinkäyttöä ja väkivaltaa.
–Kun olin 13-vuotias, vanhempani erosivat ja äiti muutti Helsinkiin. Lähdin kolmen pikkuveljeni kanssa hänen luokseen.

Asiat eivät muuttuneet paremmaksi, päinvastoin. Äidin uusi miesystävä oli Eevasta pelottava, ja koulussa tulokasta haukuttiin maalaiseksi. Jopa opettaja otti osaa pilkkaamiseen.
–Lapsi voidaan vuodessa rikkoa pahasti.

Eeva palasi isän luo maalle, ja myöhemmin taas Helsinkiin.

Nuoruuden kokemusten jälkeen kynnys ulkomaille lähtemiseen ei ollut korkea.

Glory1.jpg
Glory1.jpg (35.31 KiB) Katsottu 1212 kertaa
Tukholmassa Eeva opiskeli ruotsin kieltä, työskenteli hotellisiivoojana ja myi tekemiään koruja.
–Kauppasin niitä kävelykadulla, siinä samassa paikassa, missä terroristi ajoi keväällä kuoliaaksi ihmisiä.

Eeva päätyi huumepiireihin vähitellen. Töiden jälkeen piti rentoutua ja jaksaa bailata diskossa aamuun asti. Kiinnostus kieliopintoihin romahti.

Eeva liftasi parin ystävättären kanssa pitkin Eurooppaa ja Pohjois-Afrikkaa.
–Pidettiin hauskaa ja polteltiin pilveä, ei sen kummempaa.

Vähitellen mukaan tuli vahvempia aineita.
–Kaikki käy salakavalasti. Ensin tutustuu johonkin, ja hänen kauttaan tapaa taas lisää ihmisiä. Lopulta löytää itsensä piireistä, joissa kaikki kutsuvat toisiaan etunimillä.

On Lasse, Mia ja Mara, mutta kukaan heistä ei tiedä toistensa sukunimiä. Siinä joukossa harvempi käy töissä. Tavallisella palkalla ei pysty rahoittamaan elämäntapaa, johon kuuluvat huumeet.

Eevankin oli alettava varastaa. Siinä hän oli taitava ja röyhkeä, eikä hän koskaan jäänyt kiinni. Tavaratalossa Eeva käveli myyjän ohi maksamattoman saaliin kanssa ja huikkasi mennessään heipat.

Eeva päätti, että heroiinista on ehdottomasti pysyttävä erossa. Hän oli nähnyt, kuinka helposti heroiini vei naiset prostituutioon.
–Yksikään huumeiden käyttäjä ei halua tulla narkomaaniksi. Heroiini saa koukkuunsa todella nopeasti.

Eevan uusi poikakaveri, armenialaissyntyinen Champ, oli käynyt Thaimaassa jo seitsemän kertaa. Hän näytti diakuvia lämpimästä maasta, jossa eläminen ja etenkin huumeet olivat halpoja.
–Olin kovin sinisilmäinen, enkä epäillyt mitään edes silloin, kun hän halusi lähteä viikkoa ennen minua.

Pariskunta pörräsi Thaimaassa monta viikkoa, ja huumeitakin kului – myös heroiinia.
–Olin aiemmin päättänyt lopettaa huumeiden käytön. Thaimaassa yritin, mutta vieroitusoireet olivat niin hirvittävät, etten onnistunut.

Kun rahat loppuivat, heidän oli aika palata Tukholmaan.
–Päätimme ottaa vähän heroiinia mukaan. Sovimme, että poikaystävä lentää edeltä ja minä tulen seuraavana päivänä huumeiden kanssa.

Eeva ei nähnyt Champia enää.

Thaimaan suurin naisten vankila Lard Yao hämää ulkoasullaan. Etupihan hoidettu nurmikenttä ei kuvasta elämää aitojen sisäpuolella.

Eevan tuomion aikaan vankeja oli 1 800, nykyään jo yli 3 000. Se tuntuu käsittämättömältä, sillä olot olivat tukalat jo 1980-luvulla.
–Jostain syystä ulkomaalaisten vankien määrä oli jatkuvasti noin 30. Jos yksi pääsi pois, toinen tuli tilalle.

Kaikki ulkomaalaiset – yhtä brasilialaista koruvarasta lukuun ottamatta – oli tuomittu huumeista. Tuomiot olivat pitkiä ja mielivaltaisia.
–Buddhan patsaaseen heroiinia piilottanut saksalainen sai kymmenen vuotta. Kun hän valitti tuomiosta, se muutettiin elinkautiseksi.

Jos rahaa löytyi tarpeeksi, saattoi lahjoa viranomaiset ja välttää vankilan.
–10 000—15 000 dollaria ja olisin päässyt vapaaksi. En saanut mistään kokoon sellaisia rahoja.

Välillä kahdesta pidätetystä vain toinen tuomittiin.
–Kerran kiinni jäivät kuuluisa filmitähti ja tämän ystävätär. Molemmilla oli mukanaan viisi kiloa huumetta. Oikeus totesi, että näyttelijän jauhe olikin pesupulveria.

Suurlähetystön väen lisäksi Eevaa kävivät katsomassa suomalaiset lähetyssaarnaajat.
–Saarnaajat kehottivat minua tunnustamaan rikoksen. Minä olin kieltänyt tietäväni huumeista mitään. Niin muutkin vangit tekivät.

Viiden kuukauden jälkeen tuli tuomio: 33 vuotta ja 6 kuukautta. Tunnustuksen takia tuomio puolitettiin 16 vuoteen ja 8 kuukauteen. Eeva tunsi, että hänet on petetty pahasti.
–Päätin ottaa päivän kerrallaan. Työskentelin vankilan kampaamossa, luin Uutta testamenttia ja opiskelin thaikieltä.

Länsimaalaisilla oli etuja, joita thaivangeilla ei ollut. Rahalla pystyi palkkaamaan muita vankeja apulaisikseen.
–Thait pesivät pyykin ja vahtivat tavaroita. Apu oli tarpeen, sillä minkäänlaista yksityisyyttä ei ollut ja tavarat lähtivät helposti kävelemään. Jopa alushousut vietiin narulta.

Vartijan saattoi lahjoa, jotta hän veisi ennakkotarkastuksen ohi postiin suomenkielisen kirjeen tai antaisi lisää peseytymisvettä.

Niin sanotusta ulkomaalaisten keittiöstä sai länsimaista ruokaa, ja thaikeittiöstä saattoi ostaa paikallista ruokaa maksullisilla kupongeilla.

Varattomat vangit söivät vankilan tarjoamaa ruokaa, joka koostui lähinnä sameasta vedestä ja pilaantuneista lihanpaloista.
–Jos vanki otti luvatta parempaa ruokaa, hänet jätettiin pylvääseen sidottuna päiväksi aurinkoon.

Makuusalissa yhdelle nukkujalle oli varattu puolen metrin levyinen kaistale. Samassa tilassa yöpyi 168 naista.
–Nukun edelleen kyljelläni. Olot eivät ole nykyään vankilassa yhtään paremmat. Olen kuullut, että yöpyjien määrää on nostettu 200 vankiin.

Kuoleman huomasi siitä, että jonkun päälle ilmestyi valkoinen lakana.

–Sairauksia oli paljon, koska hygienia oli niin huonoa. Vessat olivat reikä lattiassa, ja jätökset kulkivat moskakanavissa. Niiden sisältö tyhjennettiin ämpäreillä joka aamu.

Kilometrin päässä sijaitsi miesten vankila, pahamaineinen Bang Kwang. Seitsemäntuhannen vangin joukossa oli suomalaismies.
–Olin hänen kanssaan kirjeenvaihdossa. Miesten olot olivat helpommat kuin naisten. Makuusalissa yöpyi vain 30 vankia, eikä työtä tarvinnut tehdä. Huumeita sai ostaa vapaasti.

Tämä ilmeisesti koituikin suomalaisen kohtaloksi. Hän menehtyi pian.

glory.jpg
glory.jpg (91.69 KiB) Katsottu 1212 kertaa
Sekä Eevan kiinni jääminen että vankilasta vapautuminen ovat jääneet mysteereiksi.

Bangkokissa pariskuntaa seuraili mies, jonka Eeva on päätellyt olleen siviilipukuinen etsivä.
–En muista, missä mies ilmestyi kannoillemme, mutta hän oli mukana esimerkiksi retkellä orkideaviljelmille. Hän kertoi olevansa kangaskauppias.

Eeva vietti vankilassa kaksi vuotta ja kahdeksan kuukautta. Sitten Thaimaan kuningas armahti hänet. Hän ei vieläkään tiedä, kenen ansiota se on.
–Olin laittanut armahdusanomuksen, ja äitini oli liittänyt siihen oman kirjeensä. Suurlähettiläs oli juuri vaihtunut, ja hän saattoi vauhdittaa asiaa.

On toinenkin vaihtoehto: varakas, juuri vapautunut thainainen, joka oli tuomittu lahjusrikoksesta. Nainen kuului kuningashuoneen lähipiiriin.
–Annoin hänen nimensä ja osoitteensa lähetyssaarnaajille. Tiedän naisen menneen kuninkaan sisaren syntymäpäiville ja vieneen armahdusanomukseni.

Eeva sai Thaimaahan viiden vuoden maahantulokiellon.
–Sen umpeuduttua vein lähetystyöntekijöiden kanssa entiseen vankilaani 1 800 pakettia. Jokaisessa oli muun muassa alushousut, saippuaa, hammasharja ja -tahna ja kirjoitusvälineet.

KUKA
*Glory Eeva-Liisa Backman
*59-vuotias evankelista, joka istui nuorena huumetuomion Thaimaan Bangkokissa.
*Tuli uskoon vankilassa, ja on tehnyt lähetystyötä yli 20 maassa.
*Glory-nimi kuvaa hänen uutta elämäänsä.
*Asuu Mynämäellä Varsinais-Suomessa.
*Naimisissa Mats Backmanin kanssa. Parilla on aikuinen poika ja pojantytär.
[/i]

Aamulehti
05.07. 20.14

Kuvien kokoa kohtuullistettu
-NILS-
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Vastaa Viestiin