Viiperin fb-postaus:Spekultantti kirjoitti:Voisiko joku facessa oleva lainata tänne mitä tuolla on? Ei löydy ilman kirjautumista.lumisa1989 kirjoitti:Tsekatkaa FB stä Petri Johannes Viiperi ja Linda Rantanen - saattaa siis olla että jotain onkin löytynyt. Ei kaikkea lauleta heti, kun tutkitaan.
Petri Johannes Viiperi
20 t ·
9.9 lapin ruska aika alkamassa ja minä Nemon kans sielä ihailemasa näitä maisemia. Ei nyt sentään, vaan ihan etsintä reissulla oltiin. Kaikki alkoi nelisen viikkoa sitten kun pyydettiin auttamaan etsimään Antti Hanhivaaran jäännöksiä, joka katosi mystisesti 2006 vuonna. Lupauduin tähän tehtävään ja tekemään asian eteen kaiken minkä koiran kanssa voin. Aluksi oli tarkoitus, että keskitän etsinnät angesin kylän alueelle, joista silloin havaintoja ko henkilöstä. Kaikki oli hyvin 8.9 asti, oli järjestetty mönkijä kyyditykset, huollot,majoitukset ym minulle ja muille etsijöille , mutta sitten ns räjähti tilanne käsiin. Olin tehnyt kolmisen viikkoa taustatutkimusta asiasta, tutkinut karttoja ym ja sen perusteella päätin aloittaa 60 kilometrin päästä, karikasniemeltä etsinnät, sohaisin sillä nähtävästi tulimuurahaispesään. Paikallinen sanotaan vaikka Jouko the porokeisari, joka oli järjestänyt juuri nuo mönkijät ym meni panikkiin asiasta, yritti vuorokauden ajan saada minut vene kuljetuksella reilun 30 kilometrin päähän angesin kylältä johkain hevon kuuseen ja etten menisi sinne karigasniemelle. Oli myös järjestänyt paikallisia etsijöitä angesin kylälle, joita ei sitten tullutkaan, vaan muutama, jotka olivat kans karigasniemen kannalla ja vieläpä sieltäpäin. Yllättäviä havaintoja tuli sinne paikalle ja ei puhuttu mitään, että sielä on aiemmin Savukoski käynyt etsinnöisä ja tuloksetta. Vaikka Lapin miehet on jääräpäitä, oon minä jääräpäisempi ja sen kyllä huomasivat, joten suunta sinne mihkä meinasinkin. Lauantai aamuna yrittivät vielä "estää " menon sinne karigasniemelle ja kun huomasivat ettei onnistu, niin jumalaton puhelin rumba päälle , että oon tulosa sinne. Itse rupesin miettimään, miks eivät ole siellä hevon kuusesa 10 vuoden aikana järjestäneet niitä etsintöjä, jos kerta niin varmoja asiasta olivat. Minun mielestäni Antin jalan kunto, odotus sen takia leikkaukseen, maastot ja monet muutkin asiat eivät tukeneet sitä yllättävää ns uutta aluetta. Jos ihminen olisi kuitenkin sinne asti yksinään päässyt ,kuka sen olisi haudannut sinne? Ei ihminen omaa kuoppaa kaiva ,jos vaikka sairas kohtauksen saa ,kyllä se sinne maan pinnalle jää.Karigasniemellä tunnelma oli sinne mentäessä, jos vain katseet voisivat tappaa. Sieltä Nemo teki yhden pienen havainnon ja yhden voimakkaan ilmaisun, joita tutkitaan parhaillaan, joten täsä vaiheessa ei siitä sen enempää. Sen jälkeen oli vielä jäljellä angesin ympäristön vinkkien tarkistus ja ei sen kummempaa löytynyt kuin eläinten jäännöksiä. Ja maasto olosuhteet ovat angesin kylän ympäristösä sellaiset, että ei sinne ihmistä haudata ilman kaivinkonetta, ainut vaihtoehto on laskea ruumis jokeen virran vietäväksi. Se minkä takia rupesin tästä kirjoittamaan on minun järjen vastaista kaikin puolin ja monta kysymystä tullut esiin. Miks tutkinnan johtaja Mäkelä on pimittänyt tietoja/jättänyt tutkimatta? Miks ihmiset jotka asiasta tietää ovat hiljaa? Miks minua uhkaillaan jättämään karigasniemi rauhaan? Miks minua yritettiin saada muualle etsintöihin? Miks mökistä häviää etsintöjen aikana materiaalia, joita on eräs henkilö kerännyt muutaman vuoden ajalta ja mökki on Jouko the porokeisarin? Monia muitakin kysymyksiä on. Moni pitää tästä asiasta turpansa kiinni, mutta minä en. Niinkuin häjyt elokuvassa sanottiin, Rannanjärvi on kuollut ja se aika on ohi. Täsä jutussa ei ole kyse mistään syyllisen etsimisestä, vaan sen pojan löytämisestä, jotta saadaan hänet haudan lepoon ja omaisille rauha asiasta, jonka kanssa ovat taistelleet ja tuskailleet epätiedossa toistakymmentä vuotta. Jos minä sohaisin nyt sinne muurahais pesään, niin sanotaan näin että, talvi tulee kohta ja jos noista löydöistä ei oikeaa tulosta tule, niin karhu menee talveksi unille ja nämä muutamat Lapin miehet tökkivät kepeillä nyt talven tuloon valmistautuvaa karhua. Aina tulee kevät ja sen jälkeen kesä ja karhu on silloin äkäinen ja tosi nälkäinen ja homma jatkuu.
Ja Rantasen:
Linda Rantanen
11 t · Rauma, Satakunta ·
Oon yrittänyt jäsennellä ajatuksiani jotenkin järkeviksi, mutta eihän siitä mitään tule. Viikonloppuna oltiin auttamassa Antti Hanhivaaran etsinnöissä, lähiaikoina selviää että oliko niillä tulosta. Kovasti jäi mietityttämään että miksi etsintöjä koitettiin ärhäkkäästi estellä, paikalle koiran kanssa tullutta miestä oltiin paikallisten toimesta kuljettamassa keskelle erämaata, kun yhtäkkiä sieltä olikin äkisti havainto. 11 vuoden jälkeen? Törmättiin myös henkilöön joka oli tiettävästi kadonneen kanssa viimeisenä iltana, hän katsoi asiakseen kaahata pois mutta palasi takaisin ja otti meistä kuvan? Meidän ollessa etsimässä, mökistä oli varastettu mun muistiinpanot ko jutusta, sekä poliisin toiminnasta tehty kantelu. Nyt koiran kanssa etsimässä ollut mies on saanut viestillä kehoituksen jättää asia rauhaan. Mietin vaan mikä tuska omaisilla on, kun selkeästi asiasta tiedetään ja kokonainen kylä vain vaikenee. Haluaisin uskoa siihen että asia selviää, ja karma korjaa.