Itsemurha

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
synkempi hautajaisvieras
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

silentservice kirjoitti:No ei toki. Mutta ne on silti häviäjiä. Omassa elämässään.
Aika kova väite. Ja aika tyyppillinen henkilölle joka ei tiedä elämästä yhtäään mitään. :lol:

Ihmettelen edelleen näkemystä itsemurhaajista jonkinlaisina häviäjinä. Missä siinä se häviö on? Ja kuka voi sanoa toisen elämää häviämiseksi? Missä ne mittarit on? Vähän sama kuin koittaisi mitata onnellisuutta. Aivan yhtä hyvin joku itsemurhaaja voi sanoa jäljelle jäävien pullanmussuttajien elämää häviämiseksi.

Voi jeesus...

.
.

kaukana poissa

.
Kalsaripatu
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Kalsaripatu »

synkempi hautajaisvieras kirjoitti:
silentservice kirjoitti:No ei toki. Mutta ne on silti häviäjiä. Omassa elämässään.
Aika kova väite. Ja aika tyyppillinen henkilölle joka ei tiedä elämästä yhtäään mitään. :lol:

Ihmettelen edelleen näkemystä itsemurhaajista jonkinlaisina häviäjinä. Missä siinä se häviö on? Ja kuka voi sanoa toisen elämää häviämiseksi? Missä ne mittarit on? Vähän sama kuin koittaisi mitata onnellisuutta. Aivan yhtä hyvin joku itsemurhaaja voi sanoa jäljelle jäävien pullanmussuttajien elämää häviämiseksi.
Tässä olen samaa mieltä.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Katsa kirjoitti:
silentservice kirjoitti:No, kyllähän ne muksut itsensä jojoon pistänyttä isukkia helposti voi hieman häviäjänä pitää...
Luulen, että enemmän niillä on ikävä. Tai iästä riippuen, ne on vihaisia.

Juuri viime viikonloppuna hautausmaalla käydessäni katselin yhden tämmöisen vuosi sitten itsemurhaan päätyneen isukin hautaa.
Lapset (semmoisia juuri kouluikään ehtineitä) olivat kiikuttaneet ilmeisesti itse koulussa tekemiään savi. ym enkeleitä haudalle.
Kovin oli surullisen näköistä, kun tietää tapauksen. :?
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Tiina kirjoitti:Juuri viime viikonloppuna hautausmaalla käydessäni katselin yhden tämmöisen vuosi sitten itsemurhaan päätyneen isukin hautaa.
Lapset (semmoisia juuri kouluikään ehtineitä) olivat kiikuttaneet ilmeisesti itse koulussa tekemiään savi. ym enkeleitä haudalle.
Kovin oli surullisen näköistä, kun tietää tapauksen. :?
Kuolema on surullista, sitä ei ole tarkoitus kiistää.
Vuosi sitten eräs ihana ihminen sanoi minulle hyvin äkäiseen sävyyn asioita. Hän kutsui eräitä tarkemmin määrittelemättömiä toimiani "itsetuhoiseksi paskaksi" ja oli erittäin tuohtunut. Tänään hän on kuollut. Oman käden kautta, minä en. Olenko surullinen? Kyllä. Samalla kuitenkin hyväksyn, että se oli hänen tahtonsa.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

synkempi hautajaisvieras kirjoitti: Ihmettelen edelleen näkemystä itsemurhaajista jonkinlaisina häviäjinä. Missä siinä se häviö on? Ja kuka voi sanoa toisen elämää häviämiseksi?
Näen itsemurhaamisen häviämisenä kahdesta syystä:
1) siinä antaa mielisairauden voittaa
2) siinä ei kestä loppuun saakka sitä, minkä moni muu kestää

Totuushan on se, että elämä kääntää sekä hymyilevät kasvonsa että persreikänsä jokaiselle joskus. Olikohan esmes vaiko kuka, joka urheiluhengelle uskollisena totesi, että itse ainakin katsoo ihan mielenkiinnolla, minkälaista kuraa seuraavaksi lentää naamalle. Se on mun mielestä hirveän hyvä asenne. Kellään ei ole helppoa, eikä kukaan voi sanoa että olisi vaikeampaa kuin muilla tai että surkein kohtalo koko maailmassa olisi osunut juuri omalle kohdalle. Jos minä ja me muut selvisimme ja selviämme omista kovista paikoistamme, pystyy kuka tahansa selviämään.
Katsa

joey kirjoitti:Jos minä ja me muut selvisimme ja selviämme omista kovista paikoistamme, pystyy kuka tahansa selviämään.
Entä jos ei kiinnosta? Jos ei näe sitä nk. voittoa tavoittelemisen arvoisena? Varsinkin jos se voitto tarkoittaa vain lisää rämpimistä paikassa, jolla (ja jolle) ei ole mitään annettavaa. Se on vähän sellaista kristillistä elämänasennetta se "kärsi, niin kirkkaamman kruunun saat". Saako sillä kruunulla tai saavutetuilla pisteillä kenties neuvonnasta jotain extraa?
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Minäkään en ymmärrä itsemurhaa häviämisenä. Ei elämän loppuun asti kestäminen ole mikään voiton tai häviön asia. Kukaan ei tiedä miksi tänne tullaan ja mihin täältä mennään.
En ole myöskään koskaan kuulluut kenenkään sanovan itsemurhan tehnyttä häviäjäksi tai raukaksi :shock:
Kalsaripatu
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Kalsaripatu »

joey kirjoitti:
synkempi hautajaisvieras kirjoitti: Ihmettelen edelleen näkemystä itsemurhaajista jonkinlaisina häviäjinä. Missä siinä se häviö on? Ja kuka voi sanoa toisen elämää häviämiseksi?

Totuushan on se, että elämä kääntää sekä hymyilevät kasvonsa että persreikänsä jokaiselle joskus.
1) Kaikki itsemurhan tehneet ovat siis mielestäsi olleet mielisairaita? Mielestäni on enemmän mielipuolista uskoa vaikka Jumalaan ja sen nojalla kärsiä kaikki ne persereiän kääntymiset läpi ja lopulta kuolla riutuen pois. Ja mitä sillä sitten voittaa..!?

2) Siis mitä ihmeen kestämistä??? Onko särkylääkkeen ottaja häviäjä kun ei kestä särkyään loppuun asti?

Jos tekee itsemurhan, niin kaikki loppuu siihen. Piste. Siinä ei häviä yhtään mitään. Eri asia on sitten, mikäli jotain kuolemanjälkeistä onkin olemassa.
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

^Hyvin kirjoitettu Kalsaripatu :)
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

joey kirjoitti:Kuitenkin olen myös sitä mieltä, että kun itsemurhaa alkaa harkita, voisi miettiä hieman sitäkin mitä se lähipiirille aiheuttaa. Eipä tietenkään täällä olla toisia varten, mutta itsensä tappaminen voi saada aikaan esimerkiksi sen, että joku läheinen seuraa suruissaan perässä. Jos ajatellaan asiaa vanhempien, lapsien ja sisarusten kannalta, on itsemurha taatusti hirvein mahdollinen tapa, jolla läheisensä voi menettää. Tämä tulisi ottaa huomioon.

Muutenkin kaipaisin itsemurhaajilta hieman itsekritiikkiä. Jo pelkät itsetuhoiset ajatukset kertovat mielen järkkymisestä. En todellakaan usko, etteivät itsensä lopulta tappaneet tulleet edes ajatelleeksi koko asiaa. Uskoisin, että he kokevat asioiden vaan olleen juuri heillä niin hirveän huonosti, että heidän kohdallaan kyse ei ole missään nimessä mielenhäiriöstä vaan todellisesta tarpeesta, varteenotettavasta vaihtoehdosta.
Nämä kaikki asiat ovat täysin epärelevantteja ihmiselle, joka ei enää näe syytä elää, eli ei näe enää elämässään mitään tarpeeksi hyvää. Ihminen voi arvostaa toisia vasta, kun osaa arvostaa itseäänkin. Lisäksi ylivoimainen enemmistö on tekohetkellä psyykkisesti tai fyysisesti sairastunut, ja loputkin kännissä. En tiedä yhtään tapausta, jossa itsemurha tai sen yritys olisi tehty fyysisesti ja psyykkisesti terveen ja selvän ihmisen toimesta. En yhtäkään.
Every ship must sail a world.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

joey kirjoitti:

Totuushan on se, että elämä kääntää sekä hymyilevät kasvonsa että persreikänsä jokaiselle joskus. Olikohan esmes vaiko kuka, joka urheiluhengelle uskollisena totesi, että itse ainakin katsoo ihan mielenkiinnolla, minkälaista kuraa seuraavaksi lentää naamalle. Se on mun mielestä hirveän hyvä asenne. Kellään ei ole helppoa, eikä kukaan voi sanoa että olisi vaikeampaa kuin muilla tai että surkein kohtalo koko maailmassa olisi osunut juuri omalle kohdalle. Jos minä ja me muut selvisimme ja selviämme omista kovista paikoistamme, pystyy kuka tahansa selviämään.
En ole kyllä samaa mieltä kanssasi. Joidenkin ihmisten elämä on oikeasti paljon vaikeampi kuin joidenkin toisten. Eikä luonnettaan, jolla ne vastoinkäymiset vastaan otetaan, voi valita. Toiset ovat herkempiä kuin toiset.

Sitäpaitsi mielisairas ihminen ei akuuttivaiheessa itse tajua olevansa sairas.
Every ship must sail a world.
joey
Angus MacGyver

Kalsaripatu kirjoitti: 1) Kaikki itsemurhan tehneet ovat siis mielestäsi olleet mielisairaita? Mielestäni on enemmän mielipuolista uskoa vaikka Jumalaan ja sen nojalla kärsiä kaikki ne persereiän kääntymiset läpi ja lopulta kuolla riutuen pois. Ja mitä sillä sitten voittaa..!?

2) Siis mitä ihmeen kestämistä??? Onko särkylääkkeen ottaja häviäjä kun ei kestä särkyään loppuun asti?

Jos tekee itsemurhan, niin kaikki loppuu siihen. Piste. Siinä ei häviä yhtään mitään. Eri asia on sitten, mikäli jotain kuolemanjälkeistä onkin olemassa.
1) En tajua mikä tässä kohdassa tuntuu olevan niin vaikeaa ymmärtää, kun olen sen sanonut tähän ketjuun nyt muutamaan kertaan. Ihmismielelle ei ole luontaista tavoitella omaa tuhoaan. Jos joku kuitenkin haaveilee omasta tuhostaan, mieli on vioittunut, sairastunut, häiriintynyt, ymmärräthän? Ehkä tämän ymmärtäminen on niin vaikeaa siksi, että edelleen monet kavahtavat termejä mielisairas ja häiriintynyt. Aivan kuin kaikki mielen epästabiilius olisi ns. seinähulluutta, vaahtoavia suupieliä ja päänsisäisiä ääniä.

2) Särkylääkkeen käyttämiseen ei kuole eikä niin valitessaan joudu luopumaan mistään muusta kuin fyysisestä kivusta. Tappaessa itsensä taas joutuu luopumaan muustakin kuin masennuksesta. Miten ihmeessä voit väittää, ettei häviä mitään jos surmaa itsensä? Ei jää mitään kokematta eikä näkemättä?

Ja sanottakoon vielä lopuksi että itse en siis usko mihinkään jumalaan, mutta kestän silti "persreiän kääntymiset". Välillä elämä hymyilee, välillä ei. Nämä tunteiden vaihtelut kuuluvat tunnemaailmaamme, meidän kemiaamme. Jos jatkuvasti tuntuu siltä, että paskaa vain sataa niskaan jatkuvasti lisää, vika on itseasiassa meissä itsessämme, ei ympäröivässä maailmassa joka jotenkin kohtelisi juuri Minua erityisen kaltoin. Sama maailma saa jonkun elämään onnesta sekaisena. Itse kullekin olisi tervettä kyetä jonkin asteiseen itsekritiikkiin, pitäisi pystyä tarkastelemaan omia ajatuksiaan ja valintojaan ulkopuolisen silmin. Jos rypee omissa tunteissaan näkemättä metsää puilta, on edessä loputon suo.
Katsa

Niinno, en tiedä. Olen sitten pystyssä päin häiriintynyt, epästabiili ja mieleltäni vioittunut. Ei muuten tunnu kovin pahalta. 8)
Enkä näe metsää pupuilta. :oops:
joey
Angus MacGyver

ABC kirjoitti: En ole kyllä samaa mieltä kanssasi. Joidenkin ihmisten elämä on oikeasti paljon vaikeampi kuin joidenkin toisten. Eikä luonnettaan, jolla ne vastoinkäymiset vastaan otetaan, voi valita. Toiset ovat herkempiä kuin toiset.

Sitäpaitsi mielisairas ihminen ei akuuttivaiheessa itse tajua olevansa sairas.
Tuo viimeinen lause on ongelman ydin, mutta ei aivan absoluuttinen totuus. Toiset ovat täysin kykenemättömiä arvioimaan omaa käyttäytymistään, mutta on myös niitä jotka "Huomaatko olevasi mielisairas?" -tyyppinen toteamus saa miettimään. Mieltä voi hoitaa myös itse, ellei nyt oikeasti ole vaikeasti harhainen. Vaikeasti harhaiset puolestaan päätyvät hoitoon jo jonkin sivustakatsojan toimesta. Uskoisin suurimman itsemurhariskin piilevän siinä joukossa masentuneita, joissa ulkopuoliset eivät välttämättä edes huomaa minkään olevan huonosti.

En ymmärrä, miten ihmisten vaikeuksia voi verrata keskenään? Miten voi sanoa, että sinulla on vaikeampaa kuin minulla tai toisinpäin? Juuri sen takia, ettei luonnettaan voi valita, ei myöskään vastoinkäymisiä voi pisteyttää yksilöiden välillä. Elämän "vaikeushan" on kokemuskysymys. Tämän todistaa jo sekin, että vaikka Suomi komeilee ties kuinka monen hyvinvointitaulukon kärkipäässä, mielisairaudet rehottavat meillä kuitenkin. Samoin asiaa voi tutkia vierailemalla Afrikassa. Rutiköyhien kylien asukkaat eivät nimittäin tule ainakaan itkien vastaan. Koska elämän vaikeus on juuri kokemus- ja luonnekysymys, voidaankin vetää se johtopäätös että näkemys jatkuvasti päähän potkivasta elämästä johtuu yksilöstä itsestään, ei siitä että elämä oikeasti potkisi.

edit:

Huomasin tuon edellisen viestisi vasta nyt, mutta lisätään sitten tähän perään :oops:
ABC kirjoitti:En tiedä yhtään tapausta, jossa itsemurha tai sen yritys olisi tehty fyysisesti ja psyykkisesti terveen ja selvän ihmisen toimesta. En yhtäkään.

En minäkään. Mutta sehän siinä juuri on, että tie terveestä mielestä itsemurhaan on kovin pitkä. Matkalla on monta kohtaa, jossa vielä ehtisi tajuamaan tilanteen. Kun ensimmäisen kerran ajattelee itsensä tappamista tai huomaa olevansa päivästä toiseen alakuloinen, ei vielä ole niin vaikeasti masentunut/sairastunut, ettei pystyisi omia ajatuksiaan tajuamaan. En minä kuvittelekaan, että itsemurhaajat olisivat täysissä sielun ja ruumiin voimissa tekohetkellään, ja sitten kummastelisin että "miten ne eivät tajua toimivansa typerästi!" :lol: Pointtini on, että asiaa voisi miettiä hieman aikaisemmin.
synkempi hautajaisvieras
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

.

Miksi elämä pitäisi ns. katsoa viimeiseen asti? En näe siinä mitään sankarillista toisin kuin jotkut täällä. Eikä itsemurhassa välttämättä ole edes kyse siitä ettei kestäisi. Miksi edes pitäisi kestää, jos ei kiinnosta, kuten Katsa hyvin toi esille?

Vielä kärsimysten suhteellisuudesta. Kuviteltukin kärsimys on todellista sille henkilölle. Ihan turhaa pelleilyä vetää afrikkalaisia tähän.

Vaikka turha näistä on tänne kirjoittaa kun joidenkin kirjoittajien viesteistä selvästi näkee, että he väittelevät pelkästä väittelemisen riemusta, ymmärtämättä itse asiasta mitään. Ja nämä samat muutamat tyypit toitottavat naurettavia elämän totuuksiaan joka ikisessä topicissa. Mutta jos joku näkee yhdeksänkymppisen alleen sairaalan sängyssä paskovan vihanneksen voittajana verrattuna itsemurhan kolmekymppisenä täysipainoisen elämän jälkeen tehneeseen tyyppiin niin onneksi olkoon. Ei se tietysti ihan noin suoraviivaista ole, mutta käyköön esimerkistä. Eikö elämässä kynsin hampain kiinni roikkuminen ole paljon raukkamaisempaa kuin tappaa itsensä?

Mainitaan nyt vielä lopuksi, että Jean Paul Sartrella on mielenkiintoisia näkemyksiä itsemurhasta teksteissään. Myös Jean Pierre Melville on käsitellyt itsemurhaa upeasti elokuvissaan. Sartreko se sanoi, että: "ihmiselle annetaan syntymänsä jälkeen vain yksi valinnan mahdollisuus. Päättää itse päivänsä."...

.
.

kaukana poissa

.
Vastaa Viestiin