Itsemurha

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Kalsaripatu kirjoitti: 1) Tuo sinun tarkoittama ihmismieli viittaa varmaan hieman jälkeenjääneisiin, eläimen tasolla toimiviin yksilöihin, joilla vaisto käskee pysyä elävien kirjoissa hinnalla millä hyvänsä. Sinun mielestä itsemurhan tekijä tuhoaa itsensä. Et ehkä huomaa että sinäkin ajaudut tätä "tuhoa" kohti vääjämättä, todennäköisesti noin 60 vuoden kuluttua olet "tuhoutunut".
Osaatko selittää, miten ihmismieli ei pyrkisi kaikissa tilanteissa turvaamaan omaa selviytymistään? Jännä logiikka muutenkin tuo, että koska kuitenkin kuolemme joskus kymmenien vuosien päästä, ei ole tarpeellista vältellä kuolemaa sitä ennen.

En usko kuolemanjälkeiseen elämään, uskon että ihmiselämä vain... loppuu kuolinhetkellä. Mutta siltikin - ennen poikansa valmistujaisia itsensä tappava ei näe poikansa valmistujaisia. Se jää kokematta, kykeni sitä sitten murehtimaan jälkeenpäin tai ei.
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

lukiko kukaan eilisestä iltapäivälehdestä juttua kun puhuttiin masentuneista? joku tutkija väitti, että masennuksen kokeneet JA SIITÄ YLITSE PÄÄSSEET ovat keskivertoa vahvempia ihmisiä (siis henkisesti).
komppaan tätä.
olen tosiaan itse ollut masentunut ja itsetuhoinen teini-iässä, yrittänyt unilääkkeillä itsemurhaa (melkein onnistunut, päädyin melkein vihannekseksi), viettänyt vuoden psykiatrisella osastolla, käynyt 6 vuotta psykoterapiassa ja syönyt mielialalääkkeitä nyt puolet elämästäni. mulla on todettu joku pysyvä välittäjäaineiden vajaus aivoissa, että prozacia tuun varmaan loppuelämäni napsimaan, eikä se tasotu vaikka kuinka tuntojani psykologille purkaisin. mutta terapia oli hyvä siinä akuutissa vaiheessa, useimmille parempi vaihtoehto varmasti kuin lääkkeet.

näiden kokemusten motivoimana olen päivystänyt nyt aikuisena valtakunnallista kriisipuhelinta. sinne hakiessani sanoin suoraan että olen ollut ongelmanuori ja tehnyt sitä sun tätä ja joutunut sinne sun tänne sen ansiosta. että mulla ei ole psykologin koulutusta eikä edes lähihoitajan ammatillista pätevyyttä. oon vaan itse käynyt pohjalla joskus ja voin auttaa omien kokemuksieni kautta (useimmilla tuolla oli jonkin erityisalan koulutus, mutta se ei ollut välttämätön). mut otettiin avosylin vastaan töihin. ja uskallan väittää että musta on ollut siellä linjoilla enemmän apua soittajille kuin sellaisista jotka ovat kirjoista lukeneet ja opiskelleet psyykkisistä häiriöistä. oon itse sen läpikäynyt ja päässyt yli. hain kriisipuhelimeen töihin koska halusin ettei kaikki se paska ois ollu ihan turhaa, että voin siitäkin jotain ammentaa ja olla sen ansiosta hyödyksi.
aiemmin pidin itseäni "herkkänä", psyykkisesti helposti särkyvänä, mutta en enää. olenkin itseasiassa nykyisin aika vahva ihminen.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Eilen oli joku ihmisen elämästä kertova dokumentti. Siinä sanoivat, että ihminen tuntee elämänsä aikana keskimäärin 1700 ihmistä (siis puhutaan ihan kaikista; postimiehestä lähtien). Näistä noin 10 tekee itsemurhan.

Minusta luku oli järkyttävän pieni, mutta toisaalta taas, dokumentti tuli Britanniasta, jossa suhteessa itsemurhat taitavat olla harvinaisempia kuin Suomessa vaikkapa.

En nyt rupea kirjoittamaan mitään syvällisempää itsemurhasta, koska minulla ei ole siihen a)aikaa ja b)jaksamista, missään muodossa.

Mutta kannatan sitä edelleen. Loppuviikosta ehkä saatte lukea lisää ajatuksiani aiheesta, mikäli olen yhä hengissä.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

quote]Loppuviikosta ehkä saatte lukea lisää ajatuksiani aiheesta, mikäli olen yhä hengissä.[/quote]

Mielenkiintoinen tuo VoDkan kommentti...mikäli olen silloin yhä hengissä...

Olen itse pienestä asti ajatellut tuohon tyyliin eri asioista. Jos vaikka viulutunti pelotti, kun en ollut ehtinyt harjoitella tarpeeksi, kirjoitin itselleni viestin tiettyyn kirjaan. Se minulla oli lupa lukea sitten kun viulutunti oli onnellisesti ohi. Ajatus oli sellainen, että jos olen sitten vielä hengissä, palkitsen itseni lukemalla viestin. Kerta kerran jälkeen hämmästyin, kun sain kuin sainkin lukea viestini.

Uskon omalla kohdallani, että jos joku asia käy ylivoimaiseksi suorittaa, yksinkertaisesti sairastun niin vakavasti, että "ulkopuolisista syistä johtuen" pääsen lepäämään kys.asiasta. Valitettavasti itsekurini on sellainen, että jopa kaikkein stressaavimmat elämänvaiheet olen joutunut sinnittelemään, en ole vielä sairastunut kuin yhdesti (flunssaan), kuin tilauksesta liian raskaan tehtävän edessä. Mutta uskon silti, että jos en jaksa, saan vaikka jonkun sairaskohtauksen tms. Itsaria en ikinä voisi edes harkita. Kai tämä on ihan hullua. :shock:
Nothing is quite what it seems
silentservice
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja silentservice »

Ompas täällä taasen puhuttu paljon ja ihan asiaa. Nyt kun muutaman sivun lukaisee kokonaisuutena, niin huomaan, että aika paljon ollaan myös samoilla linjoilla. Joissakin kysymyksissä junat tuntuvat kyllä kulkevan aika eri suuntiin...

Ei kai kukaan voi mennä täysin takuuseen toisen ihmisen mielenterveydestä. Ei mieleltään sairas todellakaan näy aina päällepäin. Jollakin on kuukauden vanhat terveen paperit ja sitten naksahtaa. Uskon joeykin tarkoittaneen sairaalla itsemurhaajalla tilannetta, että hänen mielensä on järkkynyt aika perusteellisesti ennen tekoa. EI tietysti välttämättä aina. Ja onhan noita esim. parantumattomasti sairaita, jotka ovat kadonneet tai itsensä tappaneet varmasti aikalailla järjissään (olosuhteet huomioon ottaen). Toisaalta en ymmärrä tätä sairaskategoriointia tän itsemurhajutun ympärillä. Itsetuhoisuus varsinkin nuorilla on tärkeä havaita, mutta näitä "viimesenpäälle mukava mies ampu yllättäen itsensä"-tapauksia ajatellen - mitä merkitystä. Poistui ruokavahvuudesta. Eikä tule takaisin.

Tästä häviäjä-teemasta taitaa olla turha puhua, kun tunnumme puhuvan täysin eri asiasta. Emmekä synkemmän hautajaisvieraan kanssa oikein ymmärrä toisiamme. Muutenkin osa väestä puhuu vaikesta elämästä ja "pelin menettämisestä" itsemurhan syynä, niin juuri tätä asiaa en tarkoittanut häviämisellä. Se on sitä Sarasvuopaskaa. Sisäinen sankari ym. narsismihumpuukia...

Toinen oikaisun paikka olis vielä se, että itsensä tappanut menettäisi venäjän vaalit/kolmannen maailmansodan/poikansa valmistujaiset, sekään ei ole sitä häviämistä. Se mitä kuollut häviää, on tämä ainutkertainen mahdollisuus katsella leikki loppuun saakka. Replayta kun ei tule. Vainaja ei tilannetta varmaan harmittele, enkä juuri huoli omaistenkaan tilanteesta (paitsi lapsien). Mutta se ihmiselämä on hävitty.

Koen asiassa murheellisena enemmänkin sen, mitä ihminen olis saattanut vielä saada aikaan. Nykyään kun monet ajattelevat niin päin, mitä elämällä on mulle annettavana. Odotetaan, että onni potkaisee. Siinäkin ajatuksessa piilee rahtunen sitä itsekkyyttä. Ei täältä oo enää jaossa mitään, mä tapan itteni.

No. EI tietenkään kaikki tapaukset mene tällä tavalla.

Sen verran haluan lopuksi heittää vettä kiukaalle, että usein itsemurhafanien yksi argumentti on puheet rohkeudesta ja kovuudesta, kun "jätkällä oli munaa ampua ittensä". Paljon suurempaa rohkeutta on kohdata vaikeutensa ja jatkaa elämäänsä. Etusormen koukistamiseen tarvitaan vain sitä mielen järkkymistä ja lopullisen epätoivon tuntua sopivan tilanteen tullen.

No, nyt tunnustaudun häviäjäksi, nostan kädet ylös ja käännyn pois. En jaksa enää tätä aihetta puida, lähden potemaan influenssaa. :wink:
joey
Angus MacGyver

Maybrick kirjoitti: Olen itse pienestä asti ajatellut tuohon tyyliin eri asioista. Jos vaikka viulutunti pelotti, kun en ollut ehtinyt harjoitella tarpeeksi, kirjoitin itselleni viestin tiettyyn kirjaan. Se minulla oli lupa lukea sitten kun viulutunti oli onnellisesti ohi. Ajatus oli sellainen, että jos olen sitten vielä hengissä, palkitsen itseni lukemalla viestin. Kerta kerran jälkeen hämmästyin, kun sain kuin sainkin lukea viestini.
Mulla on ollut ihan sama juttu. Luulin pienenä, etten ensinnäkään elä yli 16-vuotiaaksi. Vuosia, vuosia ennen 16. syntymäpäivääni tiesin, että se on viimeiseni. Keksin moisen vain jostain. Sen jälkeiset vuodet ovat olleet toinen toistaan kummallisempia, koko ajan on sellainen olo niinkuin täällä oltaisiin lisäajalla :D
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Odotinkin koska joku ottaa tän "kovat jätkät elää"-kortin esille, kun luuserikortti on jo käytetty. :P
Edit: ja kyllä, jatkoajalla tässä itsekin jo mennään ja varsin pitkällä vieläpä.
joey
Angus MacGyver

Katsa kirjoitti:ja kyllä, jatkoajalla tässä itsekin jo mennään ja varsin pitkällä vieläpä.
Onko sulla millanen fiilis näistä jatkovuosista? Oikeasti, joka syntymäpäivä (ajankohtainen aihe kun kohta taas lisävuosi rapsahtaa tilille) on jotenkin aidon yllättynyt, että tännekö saakka sitä jo ollaan päästy? ...Nyt vielä mies totesi, että "kauhee ku susta tulee hirveen vanha jo!"... Paskiainen, alettiin seurustella kun olin 16 ja mulkero varmaan kuvitteli että pysyn aina sen ikäisenä :twisted:
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Kyllä, jokainen syntymäpäivä samalla hämmästyttää ja samalla tekee tavallaan murheelliseksi. Toisaalta on jotenkin riemukkaan hämmästynyt siitä että miten VIELÄKIN täällä ollaan vaan ja samalla aina ajattelee, että ei pitäisi.
Muksun synnyttyä ristiriita vain paheni, koska samalla niitä lisävuosia tavallaan paukahti kerralla enemmän kassaan. Tai siis nyt tavallaan tietää jo ennalta, että ensi kerrallakin täällä sitten vaan ollaan, vaikkei pitänyt.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Ihme juttu, minulla oli myös nimenomaan tuo "en elä yli 16" jostakin 12-vuotiaasta lähtien varmuutena mielessä. Stressi paheni kun tuo kohtalokas synttäri läheni, mutta itse siitä synttäristä en muista mitään.

Vieläkin muistan elävästi epätoivoisen varmuuteni tuosta rajapyykistä. Siihen aikaan en osannut suhtautua yhtään "filosofisesti" näihin asioihin. Kun luin eka kerran Waltarin "Sinuhen", se Sinuhen asenne siinä tuntui niin tutulta ja omakohtaiselta. Silloin vasta aloin tajuta että tällaiset ajatukset yms. voivat olla yleisempiäkin, kun nuorena luulin olevani täysin yksin noiden ajatusten kanssa.
Tosin yhä vieläkin tunnen välillä olevani täysin yksin maailmassa, vaikka oikeasti ympärilläni kiehuu ihmisiä ja läheisiä. Se yksinäisyydentunne ei ole riippuvainen mistään ulkonaisesta, eikä varmaan ikinä katoa. En silti yleensä ottaen ole onneton.
Nothing is quite what it seems
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Oon taas tässä hetken kommentoimassa.

Minulla se oli lähinnä niin, että joskus 5-6 -vuotiaana tajusin PALJON asioita. Itsestäni ja elämästäni. Ja varmuus oli siitä, etten elä yli 21-vuotiaaksi. Tänään sitten on hieman petturiolo ollut, kun tuo 21 on mennyt jo joitakin vuosia sitten ja yhä täällä.

Ei oikein rehellisesti ole ollut elämänhaluja hirveästi tänään, synkkä päivä. Ei vain tuon takia, vaan yleisestikin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

joey
Angus MacGyver

Maybrick kirjoitti:Ihme juttu, minulla oli myös nimenomaan tuo "en elä yli 16" jostakin 12-vuotiaasta lähtien varmuutena mielessä. Stressi paheni kun tuo kohtalokas synttäri läheni, mutta itse siitä synttäristä en muista mitään.
Itsellähän kävi niin, että 16-vuotissyntymäpäivänäni sattui eräs suuronnettomuus. Oli aika epätodellinen olo, kun oli pelännyt päivää etukäteen useampia vuosia ja sitten oikeasti tapahtuikin jotakin kamalaa.
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Tästä elämän koettelusta vielä. Kyllä se koettelee varmasti jollain asteella kaikkia, mutta toiselle kauhein asia mitä elämän aikana on tapahtunut, on mummon hautajaiset, toiselle ero, jollekin todella läheisen ihmisen kuolema. Jonkun elämä tuntuu kaatuvan, jos ei saa sitä työpaikkaa mistä lapsena haaveili.. Tai sitä takkia, joka oli JUST sopiva ja paras. Kun taas toinen on joutunut seksuaalirikoksen tai väkivaltarikoksen uhriksi. Ja valitettavaa kyllä, nämä vaikeudet ei kasaudu tasasesti. Jotkut syntyy kultalusikka suussa, elävät elämänsä vaaleanpunaisessa pumpulissa, toiset rämpii suossa koko elämän. Joskus on sanottu: "Kellekään ei anneta raskaampaa taakkaa, kuin jaksaa kantaa", mutta en allekirjoita väitettä..
joey
Angus MacGyver

Aariel kirjoitti:"Kellekään ei anneta raskaampaa taakkaa, kuin jaksaa kantaa"
Tuo sanonta on auttanut allekirjoittaneen yli todella monesta, hiukan kovemmastakin paikasta. Vaikken uskonnollinen olekaan enkä siis usko kohtaloon, olen tullut siihen tulokseen että jonkun kokemuksesta tuokin sanonta on saanut alkunsa. Siispä kyllä minäkin selviän :)
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

Aariel kirjoitti:"Kellekään ei anneta raskaampaa taakkaa, kuin jaksaa kantaa", mutta en allekirjoita väitettä..
mutsi sano et sille oli kätilö sanonut noin, kun se oli ollu huolissaan miten kaksosten kanssa pärjää taloudellisesti tai jos molemmilla on koliikki :D kyllä se sitten pärjäsikin...
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Vastaa Viestiin