Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Ron_Burgundy kirjoitti:Awalle:Hän myös sanoi, että henkilöllä, jolla on kallonmrtuma, lähetetään sairaalahoitoon.

Syynä on se, että pään sisäisen verenvuodon vaara satakertaistuu, jos on kallo murtunut, verrattaessa aivotärähdykseen[/u]
Kallonmurtuma on eri asia kuin kallonpohjanmurtuma (jota NG:llä epäiltiin ja johon Brillet liitetään). Tästä on ollut puhetta ennenkin.

Yleensä kallonmurtuman (tai kallonpohjanmurtuman) saanut on jo sairaalahoidossa, ja diagnoosi tehdään siellä, ei kotona tai tapahtumapaikalla. Siis epäily kallon/kallonpohjamurtumasta on indikaatio sairaalakäynnille.
Ron_Burgundy
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Ron_Burgundy »

^Tarkoitin kallonpohjan murtumaa, mutta olin kirjoittanut kallonmurtuma.

Pahoitteluni.

Diagnoosi tehdään sairaalassa, ja jatketaan sairaalahoitoa. Murtuma on myös voitu huomata terveyskeskuksen ensiavussa. Esim. likvor-vuoto nenästä taikka korvasta

Juha Öhman kirjoittaa asiasta näin:

Kallonpohjan murtumat
Kalotin murtumalinja voi jatkua etukuoppaan tai kallonpohjan luu sirpaloituu kasvoluiden murtumien tai otsan alueen impressiomurtumien yhteydessä. Verta ja/tai likvoria vuotaa nenästä, mutta pelkkä verenvuoto saattaa johtua nenäonteloiden vammasta. Näköhermo voi vaurioitua optikuskanavassa. Eksoftalmus saattaa olla viite orbitan hematoomasta ja kaksoiskuvat orbitan pohjan murtumasta. Pää ja kasvojen luut tulee kuvata TT:lla (myös luuarvoin) murtumien, hematoomien, kallonsisäisen ilman (likvorivuoto) ja aivoruhjeiden toteamiseksi. Potilas otetaan sairaalahoitoon. Intubaatioputkea ja nenämahaletkua ei pidä asettaa nenän kautta.

Lähde:

http://www.therapiafennica.fi/wiki/inde ... ton_vammat
Viimeksi muokannut Ron_Burgundy, Su Maalis 16, 2008 8:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Onko Ron Burgundy sisaseresi kuoman kaima nimeltään Google, kun tuo kirjoittamasi vaikuttaa jotenkin epäluonnolliselta kenenkään lausumaksi?

Muista aina puhua totta, tai konsta setä tulee ja antaa koivun rieskaa.

Minä, jos kuka, olen saanut sitä monasti maistaa.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Lääketieteen asiantuntijamme awa on siis esittänyt seuraavan määritelmän:
awa kirjoitti: Brillen hematooma = molemmat silmät mustana.
------------------------------------------------------------------------------

Minua kiinnostaisi tietää, onko Mata Hari samaa mieltä kuin awa tästä asiasta? Onko joku muukin samaa mieltä?
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Olen ihan eri mieltä awan kanssa brillen hematoomasta.

Esimerkiksi Afro-Amerikkalaisilla sitä ei eroita juuri ollenkaan, vaikka silmänympärystät muuttuvat valkoisiksi.

Muutenhan valkolaisilta koko pää muuttuu mustaksi, mutta silmän ympärystät jäävät normaalin vaalean värisiksi.

Yritä Sariola nyt päättää ensin itsellesi, minkälaiset ne oikeanlaiset Brillen hematooma silmät ovat, kun sinusta, tai oikeammin noista kirjoituksistasi, ei enää saa tolkkua mistä on kyse.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Hessu52 kirjoitti:Olen ihan eri mieltä awan kanssa brillen hematoomasta.

Esimerkiksi Afro-Amerikkalaisilla sitä ei eroita juuri ollenkaan, vaikka silmänympärystät muuttuvat valkoisiksi.

Muutenhan valkolaisilta koko pää muuttuu mustaksi, mutta silmän ympärystät jäävät normaalin vaalean värisiksi.

Yritä Sariola nyt päättää ensin itsellesi, minkälaiset ne oikeanlaiset Brillen hematooma silmät ovat, kun sinusta, tai oikeammin noista kirjoituksistasi, ei enää saa tolkkua mistä on kyse.
Onneksi sinun Hessu 52 kirjoituksistasi saa tolkkua, vai saako? Toivottavasti tää ylläoleva tekstisi ei ole ote tulevasta kirjastasi?
Muista lähdekritiikki!
Sariola
Horatio Caine

Mariacka kirjoitti: .....
Kallonmurtuma on eri asia kuin kallonpohjanmurtuma (jota NG:llä epäiltiin ja johon Brillet liitetään). Tästä on ollut puhetta ennenkin.
.....
Kannattaa muistaa, että NG:n diagnoosiksi on jo v.1960 merkitty "aivoruhje", ja hänen potilasasiakirjoihinsa on niinikään jo v.1960 merkitty "todettu kallonpohjan murtuma" ja "todettu Brillen hematooma". Nämä tiedot ilmenevät Espoon käräjäoikeuden tuomiosta, kunhan sen tarkasti lukee.

Myöhemmin tuota diagnoosia on yritetty kumota tässä 2000-luvun oikeudenkäynnissä, mutta siinä onnistumatta. Nuo merkinnät ovat edelleen voimassa. Ei niitä ole kumottu.
Ron_Burgundy
Nikke Knatterton

Hessu52 kirjoitti:Onko Ron Burgundy sisaseresi kuoman kaima nimeltään Google, kun tuo kirjoittamasi vaikuttaa jotenkin epäluonnolliselta kenenkään lausumaksi?

Muista aina puhua totta, tai konsta setä tulee ja antaa koivun rieskaa.

Minä, jos kuka, olen saanut sitä monasti maistaa.

Mistähän kohtaa? Ja serkkuni vaimo on todellakin lääkärinä KYS:sissä.

Se on minulle aivan sama uskotko vaiko et.

Öhmanin kirjoitus oli netistä, ja siihen olin laittavinani jopa lähteen, että mistä se oli otettu, epäselvyyksien välttämiseksi.

No sinunkin pitää alentua piikittelemään, kun muuta sanottavaa ei ole.

Todella typerää :?
Mata Hari
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

Sariola tiedusteli seuraavaa:
Lääketieteen asiantuntijamme awa on siis esittänyt seuraavan määritelmän:

awa kirjoitti:

Brillen hematooma = molemmat silmät mustana.

Minua kiinnostaisi tietää, onko Mata Hari samaa mieltä kuin awa tästä asiasta? Onko joku muukin samaa mieltä?
Sariolan kysymykseen vastaan, että kyllä Brillen hematooma näyttäytyy potilaalla on molemminpuoleisina "mustina silminä." Potilas muistuttaa tältäosin pandakarhua. Jos potilas muiltakin osilta muistuttaa pandakarhua, suosittelen eläinlääkärin konsultaatiota.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Ron_Burgundy kirjoitti:Awalle:

Serkkuni vaimo on töissä kuopion yliopistollisessa sairaalassa lääkärinä, ja hän kertoi, että brillen hematooma on sellainen luomihematooma, joka tulee ilman pehmytkudosvauriota.

Esim. jos otsaan tulee osuma, joka aiheuttaa mustat silmät, kyseessä ei ole nimenomaan brillen hematooma

Hän myös sanoi, että henkilöllä, jolla on kallonmrtuma, lähetetään sairaalahoitoon.

Syynä on se, että pään sisäisen verenvuodon vaara satakertaistuu, jos on kallo murtunut, verrattaessa aivotärähdykseen[/u]
Paljon on palstalle tullut mielipiteitä ja kiva kun näin on.

Todella hyvä, että nikki Ron_Burgundyn serkun vaimo, tuo ammatillista näkemystä palstalle.

"Pöljän pysäkiltä - Suijjauksen siimekseen" - kevennys.

Serkun sisko todistaa myös sen ettei Gustafssonilla ollut Brillen hematoomaa, koska Gustafssonin vasen silmä oli umpeen muuraantunut, ja vammaluettelossa Gustafssonin kohdalla oli myös maininta iskusta vasempaan silmäkulmaan ja näin siinä oli todettu voimakas pehmytkudosvaurio.

Itse olen ollut hieman eri linjoilla lääkäreiden kirjaamiskäytännöstä ja olen pitänyt Gustafssonilla mainittua Brillen hemaatoomaa oikeana - ja sen tarkoittaa juuri sitä, että potilaalla on molemmat silmät mustana tai mustumassa. Se, että se olisi osoitus kallonpohjan murtumasta on epätodennäköistä - siis vielä jokin näkynätön murtuma todettujen lisäksi.(Todetut vammat riittävät aikaansaamaan Brillen hematooman)

Eli tullaan tähän yhteiseen päätelmään, Ron_Burgundyn serkun vaimon ja meidän, jotka ymmärrämme lukemaamma, että Gustafssonilla hammaslääkirin kirjaama ns. Brillen hematooma ei johtunut kallonpohjan murtumasta.

-------------------------------------------------------------------------------------

En tiedä mitä häneltä kysyit, mutta kerroit, että hän (serkun vaimo) myös sanoi, että henkilöllä, jolla on kallonmrtuma, lähetetään sairaalahoitoon.

No - kysyttiin kallonpohjan murtumasta ja siihen oikea vastaus on, että pelkkä kallonpohjan murtuma ilman neurologisia oireita ei vaadi sairaalahoitoa.

Tämä tähän - pilkon kommenttini ja huhut hieman pienempiin osiin. :D
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Ron_Burgundy
Nikke Knatterton

^Jos olisit lukenut tarkemmin, korjasin ajatusvirheeni. Siis kyseessä kallonpohjan murtuma.

Lue myös Juha Öhmanin kirjoitus kallonpohjan murtumasta. Laitoin linkin.

Siinä mainitaan yksioikoisesti, että potilas otetaan sairaalaan sisään
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Ron_Burgundy kirjoitti: Serkkuni vaimo luki kirjoituksesi, ja oli sitä mieltä, että olet muuttanut tuota tekstiä.

Lause "brillen hematoomat molemmin puolin" on järjetön. Hän oli sitä mieltä, että lääkäri olisi kirjoittanut luomihematoomat molemmin puolin.

Eihän sellaisessa lauseessa, kuin molemmat silmät mustana molemmin puolin, ole järkeä.

Edelleen hän oli myös sitä mieltä, että pehmytkudosvaurion aiheuttamaa mustaa silmää/mustia silmiä, ei käytetä nimitystä BRILLEN hematooma.

On kuulemma käytetty "normaalista" mustasta silmästä nimitystä periorbitaalinen hematooma ja brillen hematoomasta nimitystä bilateraalinen hematooma

Tähän voin vakuuttaa 100% varmasti, että serkkusi vaimo on väärässä.

Kopion tekstin sanatarkasti.

Serkkusi vaimo on väärässä myös siinä, ettei pehmytkudosvaurion aiheuttamia, molemminpuolisia mustia silmiä, lääkäri voi kuvata ja kirjata potilaspapereihin Birellen hematoomana. Voin tarvittaessa laittaa siitä esimerkkejä kymmenittäin.

No niitähän serkkusi vaimo voi sitten arvioida onko niitä muuteltu :D

Ja edelleen hän, serkkusi vaimo, tarkentaa, ettei pehmytkudosvaurio voi aikaansaada Brillen hematoomaa. Eli hän kivenkovaan väittää, että Gustafssonin Brillen hematooma on virheellisesti kirjattu - koska Gustafssonilla nimenomaan oli näitä pehmytkudovaurioita ja hänen vasen silmä oli sairaalaan tuotaessa muuraantunut umpeen.

awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Ron_Burgundy kirjoitti:^Jos olisit lukenut tarkemmin, korjasin ajatusvirheeni. Siis kyseessä kallonpohjan murtuma.

Lue myös Juha Öhmanin kirjoitus kallonpohjan murtumasta. Laitoin linkin.

Siinä mainitaan yksioikoisesti, että potilas otetaan sairaalaan sisään
Jos kysyit serkkusi vaimolta vaatiiko kallonpohjan murtunapotilas sairaalahoitoa ja hän vastaa, että vaatii aina ja ehdottomasti, hän serkkusi vaimo, vastaa jälleen väärin.

Öhmann kirjoitti kylläkin aivan muusta:

Kalotin murtumalinja voi jatkua etukuoppaan tai kallonpohjan luu sirpaloituu kasvoluiden murtumien tai otsan alueen impressiomurtumien yhteydessä.

Sirpaloitunut kallonpohjan luu ja ennen kaikkea kallon impressiomurtuma ovat täysin eri asioita. :D
Viimeksi muokannut awa, Su Maalis 16, 2008 10:30 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ron_Burgundy
Nikke Knatterton

^ Kyllä, niin hän vastasi.

Jostain kumman syystä uskon häntä enemmän.

Niin kerrotaan myös tässä artikkelissa, jonka on kirjoittanut Juha Öhman

http://www.therapiafennica.fi/wiki/inde ... ton_vammat

Et kai vaan käy väittämään, että Öhman olisi myös väärässä?

Hän kirjoittaa myös, että pelkkä murtumalinja kalotilla ei edellytä hoitoa. Kalotti taas ei ole kallonpohja.

Ja tuossa jossa naureskelit impressiomurtumista, kallonpohjan ym. kannattaa ottaa huomioon, että siinä kuvaillaan eräitä tapoja jolloin kallonpohja voi murtua.

NG:llä oli mainittu kallonpohjan murtuma, aivoruhje, brillen hematooma ja likvorivuoto nenästä.

Kysyppä huviksesi joltain asiantuntijalta, että miten todennäköistä on potilaalla kallonpohjan murtuma, jos oireet ovat brillen hematooma ja likvorivuoto nenästä?
Viimeksi muokannut Ron_Burgundy, Su Maalis 16, 2008 10:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sariola
Horatio Caine

Mata Hari kirjoitti:Sariola tiedusteli seuraavaa:

Sariolan kysymykseen vastaan, että kyllä Brillen hematooma näyttäytyy potilaalla on molemminpuoleisina "mustina silminä." Potilas muistuttaa tältäosin pandakarhua. Jos potilas muiltakin osilta muistuttaa pandakarhua, suosittelen eläinlääkärin konsultaatiota.
Niinpä. Vastaus muodoltaan ja tyyliltään muistuttaa suuresti awan vastauksia. Mata Hari ja awa näyttävät olevan sukulaissieluja. Yhteistä on myös tämä leikiksi lyöminen, kun on joutunut vastaamaan hankalaan kysymykseen. Tulkitsen tuon vastauksen niin, että

Mata Hari on samaa mieltä kuin awa, eli että

Brillen hematooma = molemmat silmät mustana.
Lukittu