Ron_Burgundy kirjoitti:Awalle:
Serkkuni vaimo on töissä kuopion yliopistollisessa sairaalassa lääkärinä, ja hän kertoi, että brillen hematooma on sellainen luomihematooma, joka tulee ilman pehmytkudosvauriota.
Esim. jos otsaan tulee osuma, joka aiheuttaa mustat silmät, kyseessä ei ole nimenomaan brillen hematooma
Hän myös sanoi, että henkilöllä, jolla on kallonmrtuma, lähetetään sairaalahoitoon.
Syynä on se, että pään sisäisen verenvuodon vaara satakertaistuu, jos on kallo murtunut, verrattaessa aivotärähdykseen[/u]
Paljon on palstalle tullut mielipiteitä ja kiva kun näin on.
Todella hyvä, että nikki Ron_Burgundyn serkun vaimo, tuo ammatillista näkemystä palstalle.
"Pöljän pysäkiltä - Suijjauksen siimekseen" - kevennys.
Serkun sisko todistaa myös sen ettei Gustafssonilla ollut Brillen hematoomaa, koska Gustafssonin vasen silmä oli umpeen muuraantunut, ja vammaluettelossa Gustafssonin kohdalla oli myös maininta iskusta vasempaan silmäkulmaan ja näin siinä oli todettu voimakas pehmytkudosvaurio.
Itse olen ollut hieman eri linjoilla lääkäreiden kirjaamiskäytännöstä ja olen pitänyt Gustafssonilla mainittua Brillen hemaatoomaa oikeana - ja sen tarkoittaa juuri sitä, että potilaalla on molemmat silmät mustana tai mustumassa. Se, että se olisi osoitus kallonpohjan murtumasta on epätodennäköistä - siis vielä jokin näkynätön murtuma todettujen lisäksi.(Todetut vammat riittävät aikaansaamaan Brillen hematooman)
Eli tullaan tähän yhteiseen päätelmään, Ron_Burgundyn serkun vaimon ja meidän, jotka ymmärrämme lukemaamma, että Gustafssonilla hammaslääkirin kirjaama ns. Brillen hematooma ei johtunut kallonpohjan murtumasta.
-------------------------------------------------------------------------------------
En tiedä mitä häneltä kysyit, mutta kerroit, että hän (serkun vaimo) myös sanoi, että henkilöllä, jolla on kallonmrtuma, lähetetään sairaalahoitoon.
No - kysyttiin kallonpohjan murtumasta ja siihen oikea vastaus on, että pelkkä kallonpohjan murtuma ilman neurologisia oireita ei vaadi sairaalahoitoa.
Tämä tähän - pilkon kommenttini ja huhut hieman pienempiin osiin.