Poliisin nettivinkki ei ole luottamuksellinen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
meitzi
Alibin Kestotilaaja

Re: Poliisin nettivinkki ei ole luottamuksellinen

Viesti Kirjoittaja meitzi »

segregation forever kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 12:43 am
Sipi kirjoitti: To Joulu 15, 2022 9:28 pm
Valitettavasti koskaan enää en omalla nimelläni todista yhtään mitään rikosta tässä maassa. Se tuntuu todella pahalta sanoa ääneen, koska voin koska tahansa itse joutua rikoksen uhriksi tai joku läheisistäni, jolloin toivoisin jonkun olevan rohkea ja kertovan näkemästään.

Tästä syystä lakia pitäisi muuttaa ja anonyymi todistaminen pitäisi sallia vaikka kirjallisesti.
Anonyyminä todistaminen ei kuulosta kovin hyvältä oikeusturvan kannalta. Ajatelkaapa tilannetta jossa olisitte ite syytettynä (vaikkapa syyttömänä) ja syyttäjä esittää kymmenen anonyymiä todistajaa todistamaan, että sinä olet tehnyt rikoksen.
Miten toi poikkeaa nykyisestä tilanteesta oikeusturvan kannalta?
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
hutkivajournalisti
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:30 am
Miten toi poikkeaa nykyisestä tilanteesta oikeusturvan kannalta?
Siinäpä sinulle ihmettelemistä. En pidättäisi hengistystä sen suhteen, että asia avautuisi sinulle.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
meitzi
Alibin Kestotilaaja

hutkivajournalisti kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:32 am
meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:30 am Miten toi poikkeaa nykyisestä tilanteesta oikeusturvan kannalta?
Siinäpä sinulle ihmettelemistä. En pidättäisi hengistystä sen suhteen, että asia avautuisi sinulle.
En pidättäisi minäkään. Jos asia avautuisi noin vain ilman apua, niin en tietenkään kyselisi.
Jos kuvitellaan mielikuvituksellinen tilanne, että syyllistyisit liikennepakoon, niin miten sillä olisi oikeusturvasi kannalta merkitystä, että todistaako oikeudessa tilanteen yksityiskohdista todistaja tunnisteena esimerkiksi "as675" vai esimerkillä "rouva putsari"?
hutkivajournalisti
Adrian Monk

meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:48 am
En pidättäisi minäkään. Jos asia avautuisi noin vain ilman apua, niin en tietenkään kyselisi.
Jos kuvitellaan mielikuvituksellinen tilanne, että syyllistyisit liikennepakoon, niin miten sillä olisi oikeusturvasi kannalta merkitystä, että todistaako oikeudessa tilanteen yksityiskohdista todistaja tunnisteena esimerkiksi "as675" vai esimerkillä "rouva putsari"?
Monenlaisia ongelmia syytetyn oikeusturvan kannalta. Lähtien ihan siitä, ettei puolustus tiedä onko tuollaista anonyymiä todistajaa edes olemassa,vai onko se syyttäjän keksimä mielikuvitushenkilö.

Esim. tuossa gradussa asiaa lähestytään. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/han ... sAllowed=y
Viimeksi muokannut hutkivajournalisti, Pe Joulu 16, 2022 1:57 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
hutkivajournalisti
Adrian Monk

meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 12:37 am
Ne on pikkunilkit, joihin roadmanitkin vielä toistaiseksi ainakin kuuluvat, jotka taviksiakin uhkaavat, ei Jr-porukat.
Lähde tuolle?
meitzi
Alibin Kestotilaaja

hutkivajournalisti kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:50 amMonenlaisia ongelmia syytetyn oikeusturvan kannalta. Lähtien ihan siitä, ettei puolustus tiedä onko tuollaista anonyymiä todistajaa edes olemassa,vai onko se syyttäjän keksimä mielikuvitushenkilö.
Eli yhä edelleen, ei mitään eroa.
hutkivajournalisti
Adrian Monk

meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:59 am
hutkivajournalisti kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:50 amMonenlaisia ongelmia syytetyn oikeusturvan kannalta. Lähtien ihan siitä, ettei puolustus tiedä onko tuollaista anonyymiä todistajaa edes olemassa,vai onko se syyttäjän keksimä mielikuvitushenkilö.
Eli yhä edelleen, ei mitään eroa.
Anonyymiä todistelua käytetään Suomessa kai vakavimmissa rikoksissa. Itselleni ei tule mieleeni yhtään juttua, jossa anonyymiä todistajaa olisi käytetty. Jos sinä et näe asiaa syytetyn oikeusturvan kannalta ongelmallisen, niin se oikeus sinulla on.

Voisitko kuitenkin esittää todisteesi tuolle väittämällesi.
meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 12:37 am
Ne on pikkunilkit, joihin roadmanitkin vielä toistaiseksi ainakin kuuluvat, jotka taviksiakin uhkaavat, ei Jr-porukat.
Että pysyttäisiin ketjun aiheessa, eikä lähdettäisi jankaamaan ohi aiheen autistista jankkausta, niin todetaan, että nettivinkki poliisille kannattaa aina tehdä anonyyminä, jos ei halua todistajaksi, tai nettivinkin antajan henkilöllisyyden paljastuvan.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Anonyyminä todistaminen ei kuulosta kovin hyvältä oikeusturvan kannalta. Ajatelkaapa tilannetta jossa olisitte ite syytettynä (vaikkapa syyttömänä) ja syyttäjä esittää kymmenen anonyymiä todistajaa todistamaan, että sinä olet tehnyt rikoksen.
No totta, ei varmastikaan aivan sellaisenaan toimi. Mutta pointtina oli, että lainsäädäntöä on kehitettävä.
hutkivajournalisti
Adrian Monk

Sipi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 2:07 am

No totta, ei varmastikaan aivan sellaisenaan toimi. Mutta pointtina oli, että lainsäädäntöä on kehitettävä.
Poliisin nettivinkin voi tehdä anonyymisti. Sekä kannattaa käyttää Tor-selainta, tai VPN yhteyttä, mikäli haluaa säilyttää anonymiteettinsä.
meitzi
Alibin Kestotilaaja

hutkivajournalisti kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 2:01 amJos sinä et näe asiaa syytetyn oikeusturvan kannalta ongelmallisen, niin se oikeus sinulla on.
En näe sellaista ongelmaa, jota ei olisi jo.
Voisitko kuitenkin esittää todisteesi tuolle väittämällesi
En
hutkivajournalisti
Adrian Monk

meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 2:14 am
Voisitko kuitenkin esittää todisteesi tuolle väittämällesi
En
Eli se oli sinun itse keksimäsi. Miksi sitten väität sitä totena?
Villeri
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Nimettömänä todistamisessa täytyy vaakakuppeihin panna oikeudenkäynnin avoimuus ja todistajan turvallisuus. Kun puhutaan rikollisista ryhmittymistä, niiden toiminta perustuu pitkälti väkivallan uhalle, ja silloin todistajan turvallisuus kyllä ainakin itselläni painaa enemmän. Rikollisryhmät ovat itse luoneet tilanteen, jossa todistajan anonymiteetti on perusteltua.
hutkivajournalisti
Adrian Monk

Villeri kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 9:41 am Nimettömänä todistamisessa täytyy vaakakuppeihin panna oikeudenkäynnin avoimuus ja todistajan turvallisuus. Kun puhutaan rikollisista ryhmittymistä, niiden toiminta perustuu pitkälti väkivallan uhalle, ja silloin todistajan turvallisuus kyllä ainakin itselläni painaa enemmän. Rikollisryhmät ovat itse luoneet tilanteen, jossa todistajan anonymiteetti on perusteltua.
Tässä tapauksessa ei tainnut olla kyse järjestäytyneestä rikollisuudesta.
B€st
Roger Murtaugh

Re: Poliisinnetti vinkki ei ole luottamuksellinen

Viesti Kirjoittaja B€st »

Murheli kirjoitti: To Joulu 15, 2022 9:15 am
segregation forever kirjoitti: To Joulu 15, 2022 9:13 am
Mind Over Matter kirjoitti: To Joulu 15, 2022 8:32 am Toki kääntöpuolikin on: kiusantekomielessä tehtävät ilmoitukset vähenevät, jos tällainen riski on tiedossa.
Miten ne vähenevät, jos kiusantekijä on edes suunnilleen normaalijärkinen ja tekee nettivinkin nimettömänä tor-verkon kautta?
KRP ylläpitää tätä vinkki järjestelmää, ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin ei se TOR verkkokaan niin anonyymi enää ole, kuin monet kuvittelevat
pitääkö vinkin antamiseen tunnistautua jotenkin? Ainakin ennen oli asemalla ja esimerkiksi joissain scandic-hotellien auloissa tietokoneita, joita pystyi käyttämään kuka vain. Asemalla sai kolikolla x minuuttia nettiaikaa ja hotelleissa oli ilmaisia koneita. Käykö poliisi katsomassa myöhemmin valvontakameranauhoja saadakseen selville, kuka oli tietokoneella? Itse en ainakaan menisi ikinä antamaan omia henkilötietojani rikokseen liittyvissä asioissa, jos ei ole pakko. Joskus 90-luvulla kirjoitin useita yleisönosastokirjoituksiakin täysin keksityllä nimellä, eikä tietoja koskaan tarkastettu.
MikaK
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Itse olen laittanut vinkkejä VPN päällä. Tosin en siitä tiedä kai sekin voi olla silti selvitettävissä mutta ainakin nostaa kynnystä ettei ihan mitättömien juttujen takia aleta selvittämään lähettäjää.
Vastaa Viestiin