Toppatakki pelasti Annikenin, 19, hengen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Kiiski Vastaranta
Olivia Benson

Toppatakki pelasti Annikenin, 19, hengen

Viesti Kirjoittaja Kiiski Vastaranta »

Annikenin yllä ollut paksu toppatakki mahdollisesti pelasti hänen henkensä

Kuva

Iltaseitsemän aikaan maanantaina Anniken lähti opiskelijaboksistaan Oslon keskustaan iltakävelylle. Jo viiden minuutin jaloittelun jälkeen hänen kimppuunsa käytiin.
“Yht’äkkiä tunsin kuinka minua tönäistiin takaapäin ja kaaduin kumoon. Kun käännyin katsomaan kuka tönäisijä oli, lyötiin minua nyrkillä päin näköä”, Anniken kertoo.

Häntä lyötiin monta kertaa, kunnes toinen nuorukaisista kaivoi esiin veitsen.
“Se näytti vähän sellaiselta sahalaitaiselta leipäveitseltä. He alkoivat viillellä minua, mutta onneksi minulla oli päällä paksu toppatakki, mikä antoi aika hyvän suojan”, hän sanoo.
Anniken ei ollut koskaan aikaisemmin nähnyt nuorukaisia ja arvioi joutuneensa uhriksi ihan sattumalta.
“He eivät sanoneet minulle mitään, eivätkä he vaatineet minulta mitään ennen kuin he kävivät kimppuuni. Nuorukaiset kyllä juttelivat keskenään, mutta en ymmärtänyt mitään, koska he eivät ollet norjalaisia”, Anniken kertoo.
Hieman myöhemmin ensiavussa lääkäri laski Annikenin kehosta 21 erilaista vammaa mustelmista viiltoihin.
“He vain juoksivat pois yllättäen. Veikkaan että he luulivat jonkun tulevan ja pelästyivät sitä. Kun he katosivat, lähdin juoksemaan vastakkaiseen suuntaan ja piilouduin yhteen puskaan. Yritin soittaa ambulanssia, mutta kun vastaaminen kesti liian kauan, valitsin siskoni numeron”, hän muistelee.
Sisko hälytti ambulanssin sekä soitti poliisille ja apua saapuikin pian.
“Nyt olen todella peloissani ja vihainen samaan aikaan. Pelkään olla yksin ja olen vihainen, koska vapauteni on riistetty. Minusta tuntuu, etten voi enää koskaan kävellä yksin”, Anniken sanoo.
Tämä ei suinkaan ollut ensimmäinen kerta, kun Anniken joutui silmittömän väkivallan uhriksi. Puolitoista vuotta sitten hän koki vastaavanlaisen sattumuksen Trondheimissä.
“Istahdin puiston penkille etsimään jotain käsilaukustani kun joku tinttasi minua takaraivoon. Menetin tajuntani ja minut raahattiin kymmenen metrin päässä sijainneeseen puskaan, missä minut yritettiin raiskata. Muutin Osloon unohtaakseni tuon sattumuksen, mutta ilmeisestikään tämäkään ei ole turvallinen kaupunki”, Anniken toteaa.

Trondheimin sattumus ei koskaan selvinnyt ja poliisi lopetti sen tutkimukset.
On sääli, että niin monet sattumukset jäävät selvittämättä ja rikolliset pääsevät pälkähästä. Mietin kaksi kertaa rikosilmoituksen tekemistä tästä tapauksesta, koska luulen sen päätyvän pian mappi Ö:hön. Poliisin pakeille menemisessä ei juurikaan ole mitään järkeä”, hän sanoo, mutta kertoo kyllä uskovansa poliisin tekevän parhaansa. Kyseessä on resurssipula.
Annikenin äiti, Tove H. Tronstad, on järkyttynyt sattumuksesta.
“Olen melkein shokissa. On kamalaa, että tällaista voi tapahtua, erityisesti kun tämä oli jo toinen kerta parin vuoden sisään. Kun minulle kerrottiin tyttäreni tulleen puukotetuksi, menin aivan tolaltani”, äiti kertoo.

Äiti kertoo pelkäävänsä tyttärensä hengen puolesta.
“Oslo ei ole turvallinen kaupunki tytöille. Pelkään joka kerta kuollakseni kun hän lähtee ulos. Minulla on aina puhelin käteni ulottuvilla sitä varalta, jos jotain vaikka sattuu. Tunnen paljon pelkoa, mutta myös vihaa”, äiti sanoo.

Poliisi pitää sattumusta ainutlaatuisena.
“Paitsi että sattumus oli hyvin raaka, sen ajankohta oli äärettömän epätavallinen. On hyvin harvinaista, että tuollaista sattuu melkein valoisaan aikaan”, kertoo Inge Sundeng Grønlandin poliisiasemalta.
Poliisi etsii tekijöitä, mutta johtolankoja ei juurikaan ole.
“Yleensä tällaisissa tapauksissa tekijöillä viiraa päässä tai mukana on huimausaineita. Mutta että kaksi miestä käy naisen kimppuun tällä lailla tuntuu kyllä äärettömän epätodennaköiseltä. Naista ei myöskään ryöstetty, joten teon motiivi ei ole selvillä”, Sundeng sanoo.
“Toivomme vihjeitä yleisöltä. Kaikki havainnot Akerselvan lähistöltä viime maanantai-ilta seitsemän kieppeiltä voivat olla tärkeitä. Siksi pyydämme ottamaan yhteyttä Grønlandin poliisiasemalle”.
Tekijöitä kuvaillaan iholtaan puolitummiksi. Toisella heistä oli oranssi pipo ja tummat vaatteet. Hän oli noin 180 senttiä pitkä ja hoikka. Hänen toverinsa oli 185-senttinen ja hoikka. Tummiin vaatteisiin pukeutuneella nuorukaisella oli lyhyet, tummat hiukset ja noin sentin pitkä parransänki.
http://rahmispossu.net/2012/02/16/toppa ... 19-hengen/
Tiedelehti 27.05.2010 19:00
-Testosteroni vähentää sosiaalista sinisilmäisyyttä
Kivireki
Sofia Karppi

Re: Toppatakki pelasti Annikenin, 19, hengen

Viesti Kirjoittaja Kivireki »

Luin tosta jostain, mut oliskos tietoa luotettavamman maineisesta linkistä?
bibo ergo sum
Nooruska
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

En usko todellakaan olleen sattumaa. Joko tytöllä on vihamiehiä (joita ei itse tiedä tai ei vain kehtaa kertoa) tai tyttö on itse järjestänyt nuo pahoinpitelyt huomionhakuisena. :roll:
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Kivireki
Sofia Karppi

Pahasti haiskahtaa kyl... Mun kissat meinaan tekee pahempaa jälkeä kun leikitään, eikä noi mustelmatkaan oikein vakuuta. Oliskohan saman sortin juttu kuin se puroon sidottu tapaus? kaiken lisäksi lähde on perin arveluttava.
bibo ergo sum
Nooruska
Michael Knight

Onkohan tuo kroppa edes tuon ekassa kuvassa olevan naisen kroppa? Naisella on selkeästi tummat hiukset, mutta noissa kroppakuvissa näkyy blondia tukkaa.
Kiiski Vastaranta
Olivia Benson

Kjiiiiik kjiik ja sitten hiukan rasvaa saranoihin jotta voimme kokeilla uudestaan

Anniken (19) ble knivstukket og slått - reddet av boblejakken
Kuva
(VG Nett) Anniken Tronstad Aune ble brutalt overfalt av to ukjente menn da hun var ute og gikk seg en tur. Boblejakken reddet livet hennes.
Rundt klokken 19 mandag, gikk Anniken ut fra sin studentbolig i Oslo sentrum for å gå seg en tur. Hun hadde bare spasert i fem minutter før hun ble overfalt.

- Plutselig kjente jeg at jeg ble dyttet bakfra og jeg datt i bakken. Da jeg snudde meg for å se hva som skjedde ble jeg møtt av en knyttneve midt i ansiktet, sier Aune til VG Nett.

Hun ble slått gjentatte ganger før gjerningspersonene dro frem en kniv.

- Det lignet litt på en brødkniv fordi den hadde store tagger. De begynte å skjære og kutte i meg, men jeg hadde heldigvis på meg en stor boblejakke som beskyttet, sier hun.

Mange skader

Aune hadde aldri sett overfallsmennene før, og tolker det hele som blind vold.

- De sa ingenting til meg, eller krevde noe av meg før de gikk til angrep. De pratet bare seg i mellom, men jeg forsto ingenting av hva de sa, siden de ikke var norske, sier Aune.

Legen på legevakta talte totalt 21 skader i form av knivskader, sår og hevelser.

- Plutselig bare løp de bort, jeg tror de ble skremt av at noen kom. Men straks de var borte, løp jeg i motsatt retning og gjemte meg i en busk. I ettertid ser jeg at jeg prøvde å ringe ambulansen, men jeg tror det tok for lang tid før jeg kom gjennom. Dermed la jeg på og ringte søsteren min i stedet, sier hun.

Kuva
Søsteren fikk varslet politi og ambulanse som kom raskt til stedet.

- Nå føler jeg meg veldig redd og sint på en gang. Jeg er redd for å være alene, og jeg er sint fordi jeg har blitt frarøvet friheten min. Jeg innser at jeg aldri kan gå alene igjen, sier Aune.

- Nesten ikke vits i å gå til politiet

Det er ikke første gang hun opplever blind vold. For halvannet år siden opplevde hun noe tilsvarende i Trondheim.

- Jeg satte meg ned på en benk for å finne noe i veska, da jeg plutselig ble slått i bakhodet med noe. Jeg mistet bevisstheten og ble dratt rundt 10 meter inn i noen busker, og forsøkt voldtatt. Jeg flyttet til Oslo for å komme meg unna dette, men det er tydeligvis ikke trygt noe sted, sier hun.

Den forrige saken ble aldri oppklart og politiet måtte henlegge saken.

- Det er tragisk at så mange saker blir henlagt, og at gjerningsmennene ofte slipper unna. Jeg hadde noen tanker rundt å gå til anmeldelse av det nye overfallet, fordi jeg forventer at det bare blir henlagt uansett. Det er nesten ikke vits i å gå til politiet, sier hun og presiserer at hun tror politiet gjør alt de kan, men at det er snakk om et ressursspørsmål.

- Lamslått

Moren til Anniken, Tove H. Tronstad, er rystet etter overfallet.

- Jeg er nesten i sjokk. Det er helt grusomt at noe sånt kan skje, og spesielt når det er andre gang på under to år. Da jeg fikk telefonen om at datteren min er knivstukket ble jeg fullstendig lamslått, sier moren til VG Nett.

Kuva

Moren forteller at hun er livredd for datteren.

- Oslo er ikke en trygg by for jenter. Jeg kjenner jeg er livredd for datteren min hver gang hun er ute, og jeg har alltid mobilen min med meg og er alltid i beredskap. Jeg føler mye redsel, men også utrolig mye sinne, sier hun.

Uklart motiv

Politiet betegner saken som helt spesiell.

- Ikke bare er denne saken svært grov, men det er også høyst uvanlig at slike angrep finner sted på den tiden av døgnet, sier etterforskningsleder på Grønland politistasjon, Inge Sundeng, til VG Nett.

Politiet jakter nå gjerningsmennene, men har foreløpig lite å gå etter.

- Ofte er slike overfall knyttet til rus eller psykiatri. Men når to menn går til angrep sammen, nesten midt på dagen, virker dette usannsynlig. Kvinnen ble heller ikke ranet, så motivet er relativt uklart, sier Sundeng.

Politiet har noen tekniske spor som de vil følge, men vil ikke gå detaljert inn i det.

- Vi ønsker tips fra publikum som kan ha sett noe. Alle observasjoner i nærheten av Akerselva rundt klokken 19 mandag kan være av interesse, og vi ber vitner kontakte Grønland politistasjon, sier Sundeng.

Gjerningsmennene beskrives som halvmørke i huden. Han ene hadde på seg oransje lue og mørk klesdrakt, rundt 180 cm høy og slank. Han andre beskrives som slank, rundt 185 cm høy, med mørk klesdrakt. Han har kort mørkt hår, rundt 1 cm langt og skjeggstubber.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10069427

Ja siinä työkalu jos ei kieli käännyt
http://translate.google.fi/#

Tiedä sitten kuinka epäluotettava kyseinen media on se on jokaisen itse arvioitava.
http://en.wikipedia.org/wiki/Verdens_Gang

Niin ja täytyisikö vaihtaa avatar johonkin oikein rumaan kuvotukseen helpottaakseen muiden kommentointia. Jos ei keksi mitään oikein mitään järjellistä sanottavaa voisi aina vedota siihen kuinka ruma kirjoittakin on?
Nooruska
Michael Knight

No, oli Annikenin tukka sittenkin blondi.

btw; noi sen alkkarit on H&M:stä, mulla on samanlaiset!
roadkill
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja roadkill »

Kuva
Nuo naarmut on kyllä oudon näkösiä. Sahasko ne sillä puukolla vai minkä takia aina monta samassa kohtaa? :?
Kivireki
Sofia Karppi

Toi alkuperäinen lähde vaan ei ole se luotettavin... Katsokaa itse tarkemmin ja päätelkää. Tai no luotettavuudeltaan Onionin tasoa :P
bibo ergo sum
Nooruska
Michael Knight

^ Musta noi haavat näyttää enemmän nirhamilta. :?
Kiiski Vastaranta
Olivia Benson

Kivireki kirjoitti:Toi alkuperäinen lähde vaan ei ole se luotettavin... Katsokaa itse tarkemmin ja päätelkää. Tai no luotettavuudeltaan Onionin tasoa :P
Kumpaa tarkoitat nyt tässä tapauksessa alkuperäisellä?
Mikä lähde on luotettavampi ja mikä tekee lähteestä luotettavan?
Kivireki
Sofia Karppi

Kiiski Vastaranta kirjoitti:
Kivireki kirjoitti:Toi alkuperäinen lähde vaan ei ole se luotettavin... Katsokaa itse tarkemmin ja päätelkää. Tai no luotettavuudeltaan Onionin tasoa :P
Kumpaa tarkoitat nyt tässä tapauksessa alkuperäisellä?
Mikä lähde on luotettavampi ja mikä tekee lähteestä luotettavan?
Se ekan postauksen, sikolätti. Journalistisesti Magneettimedian tasoa. Se ei ole täysin huono juttu mut lähdekritiikkiä peräänkuuluttaisin...

Mut niin tai näin, tässä haiskahtaa jokin nyt. Tutkin tarkemmin kunhan hiukan pää selviää, nyt nukkumaan.
bibo ergo sum
Kiiski Vastaranta
Olivia Benson

Kirjoittaja Kivireki päivämäärä Ma Helmi 20, 2012 1:42 am
Se ekan postauksen, sikolätti. Journalistisesti Magneettimedian tasoa. Se ei ole täysin huono juttu mut lähdekritiikkiä peräänkuuluttaisin...
Mä annoin sulle neuvon ja työkalun mutta et ilmeisesti noudattanut sitä?
Otetaan uudestaan. Eli avaa se Verdens Gang uutislinkki ja toiseen ikkunaan translate google ja kopio se teksti sinne ja vertaa.
Ja sitten voit myös katsoa sinne sikolätin linkin taakse ja siellä tekstin lopussa on linkki juuri tuolle Verdens Gang sivulle.
Sitten kun olet niitä vertaillut ja löytänyt lähteen sieltä perästä niin voit ihmetellä itseäsi kun tuomitsit yhden sijasta kaksi mediaa ”Journalistisesti Magneettimedian tasoiseksi”.
Ja mä voisin kysyä sitten perään millä perustella katsot Verdens Gangin ”Journalistisesti Magneettimedian tasoiseksi”?
Olisiko jotain sen suuntaista mutku ei oo ollut iltalehes tai iltasanomis suomenkielisenä tai jotain?
Mut niin tai näin, tässä haiskahtaa jokin nyt. Tutkin tarkemmin kunhan hiukan pää selviää, nyt nukkumaan.
Niin ja noin, älä mene pitkälle tutkimusretkelle sillä annoin sulle jo toistamiseen työkalut käteen ja ne on tässä ihan vieressä vieläkin.
Kivireki
Sofia Karppi

No en mä tosta VG:stä ole mitään sanonut, sitä Sikolättiä meinasin. Mutta mitä tulee itse juttuun, niin vaikuttaa heikolta lavastukselta. Olikohan hyökkääjä vasenkätinen? Iskujen suunnista päätellen on, mut varmaksi en sano. Tais käyttää muuten voiveistä... meinaan vaan kun mun kisut tekee pahempaa jälkeä leikkiessä.
bibo ergo sum
Kiiski Vastaranta
Olivia Benson

Kivireki kirjoitti:No en mä tosta VG:stä ole mitään sanonut, sitä Sikolättiä meinasin. Mutta mitä tulee itse juttuun, niin vaikuttaa heikolta lavastukselta. Olikohan hyökkääjä vasenkätinen? Iskujen suunnista päätellen on, mut varmaksi en sano. Tais käyttää muuten voiveistä... meinaan vaan kun mun kisut tekee pahempaa jälkeä leikkiessä.

Et siis edelleenkään tehnyt niin kuin suosittelin. Koittaisit nyt ettet nolaa itseäsi yhtään enempää.
Kirjoitit näin
Kivireki kirjoitti:Toi alkuperäinen lähde vaan ei ole se luotettavin... Katsokaa itse tarkemmin ja päätelkää. Tai no luotettavuudeltaan Onionin tasoa
Kivireki kirjoitti:Se ekan postauksen, sikolätti. Journalistisesti Magneettimedian tasoa. Se ei ole täysin huono juttu mut lähdekritiikkiä peräänkuuluttaisin...
Alkuperäinen lähde on juuri toi VG ja kysyin mikä tekee lähteestä luotettavan, et vastannut edes siihen joten kysyn uudestaan.
Mikä lähde on luotettavampi ja mikä tekee lähteestä luotettavan, tekeekö se lähteestä luotettavan jos iltalehtien toimittajat suomentaa jonkin uutisen vai mikä?
Vastaa Viestiin