Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Hurjimus
Perry Mason

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Josko kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 7:29 pm
Utelo kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 7:17 pm
Hurjimus kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 5:41 pm
Tuo Roopen käyttäytyminen ihmetyttää, voiko oikeesti koulutettu kaveri esittää noin uskottavasti normaalia tuossa tilanteessa ?
Paatuneelta konnalta tuollainen kylläkin voi onnistua.
Tietysti mömmöt on voineet olla apuna ????
Tai sitten niin pihalla, että oikeesti mattoa kuvitellut kuskaavansa, luulisi tuon kyllä sivullinen hokaavan ???
Varsinkin tunne-elämän epävakailla on taipumusta dissosioida kuormittavissa tilanteissa eli tavallaan "irtautuvat tunteistaan" tai menevät tunteettomaksi. Olen mm. todistanut kuinka hetkeä aikaisemmin täysin hysteerinen epävakaa on yhtäkkiä ollut niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tai nähnyt kuinka epävakaa on ollut niin kuin mitään ei olisi tapahtunut tilanteissa, joissa moni muu olisi ollut silminnähden järkyttynyt, itkuinen, tai muuten poissa tolaltaan.

Eräs epävakudesta kärsivä kuvasi tällaisessa tilanteessa tarkkailevansa ikään kuin ulkopuolelta itseään niin kuin katsoisi näytelmää (eli samaan aikaan koki näyttelevänsä normaalia ja katsovansa itseään näyttelemässä).

Toki on mahdollista, että epäilty on ottanut jotain rauhoittavaa lääkettä, mutta yleensä sekin vaikuttaa puheeseen ja olemukseen niin, että sen huomaa. Sen sijaan dissosioivasta ei välttämättä ulkopuolinen tajua että jotain on vialla (jos ei tiedä, että käytös on outoa suhteessa tilanteeseen).
Tunnen epävakaan persoonallisuuden valitettavan perusteellisesti, koska se on minulla diagnosoitu. Olen elämässä ollut äärimmäisen hienoissa paikoissa ja hetkissä saaden niistä valtavasti mielihyvää, mutta vain hetkittäin, koska elämä on usein arkista toistoa niin elämykset ja hienot hetket vie arjen pyörittämiseltä usein resursseja. Mieli kuormittuu hetkästi ja pitää tunnistaa itsessä varomerkit, joiden avulla vetää happea ja palautuu ylikuormitukselta. Tikkasen kanssa olen monta kertaa jutellut (en asiakkaana) enkä missään nimessä lähtisi ketään sen perusteella diagnosoimaan, mutta nämä tapahtumat minun on helppo käsittää siltä osin siitä (tunne-elämän epävakauden) näkökulmasta.
Kyllä Roopen sijoittaminen sairaalaan taitaa kieliä jostain tämäntyyppisestä, kenties vakavammastakin
häiriöstä päänupissa.🤔
Rousku
Vic Mackey

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Savusumu kirjoitti: Pe Joulu 23, 2022 12:30 pm Tää on naurettavaa miten koko ajan kirjoitetaan ihan kuin hyvätuloinen lääkäri olisi vaihtamassa auton vuoden -58 mersusta 2020 luvun hybridi volvoon. Kyllähän todennäköisesti lääkäri vaihtaa autoa vuoden kahden välein toisinkuin köyhä joten peruutuskamera ei ole uusi varuste.

Olen aivan varma että vaihdokki ei ole järisyttävällä tavalla poikennut tohtorin aiemmasta autosta.
Ei kaikkia kiinnosta autot niin että niitä ollaan yhtenään hankkimassa uusia. Tai edes sitä ensimmäistä.

Autokaupat ovat voineet liittyä vaikka siihen, että nyt pitäisi ruveta kuskailemaan isompaa perhettä aina toisinaan. Entinen biili on voinut vaikka jäädä erossa exälle, jos ei ajaminen oikein nappaa eikä tarvetta ole.

Ehkä joku salapoliisi onnistuu selvittämään Tikkasen auto- ja ajohistorian pidemmältäkin aikaa.
GameOver
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja GameOver »

saippuakuplakauppias kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 7:17 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 7:13 pm Kuinka monta kertaa se pitää kertoa että nämä lääkärit käyttävät modalfiinia, joka väistää unta ja pitää ajatukset selkeänä.
Lääkärit voivat käyttää mitä vain laillisesti (ja laittomastikin) voivat käsiinsä saada. Ei tietääkseni ole kuitenkaan tietoa tai näyttöä siitä, että Tikkanen olisi tuossa nimenomaisessa tilanteessa ollut modalfiinin vaikutuksen alainen.
Varmasti on tehty testit, mitä siellä veressä on, mutta se kaikki kuuluu tutkintaan eikä toki kerrota julkisuuteen tässä vaiheessa.
Profiloija75

Viesti Kirjoittaja Profiloija75 »

Hurjimus kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 8:21 pm

Varsinkin tunne-elämän epävakailla on taipumusta dissosioida kuormittavissa tilanteissa eli tavallaan "irtautuvat tunteistaan" tai menevät tunteettomaksi. Olen mm. todistanut kuinka hetkeä aikaisemmin täysin hysteerinen epävakaa on yhtäkkiä ollut niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tai nähnyt kuinka epävakaa on ollut niin kuin mitään ei olisi tapahtunut tilanteissa, joissa moni muu olisi ollut silminnähden järkyttynyt, itkuinen, tai muuten poissa tolaltaan.

Eräs epävakudesta kärsivä kuvasi tällaisessa tilanteessa tarkkailevansa ikään kuin ulkopuolelta itseään niin kuin katsoisi näytelmää (eli samaan aikaan koki näyttelevänsä normaalia ja katsovansa itseään näyttelemässä).

Toki on mahdollista, että epäilty on ottanut jotain rauhoittavaa lääkettä, mutta yleensä sekin vaikuttaa puheeseen ja olemukseen niin, että sen huomaa. Sen sijaan dissosioivasta ei välttämättä ulkopuolinen tajua että jotain on vialla (jos ei tiedä, että käytös on outoa suhteessa tilanteeseen).
Tunnen epävakaan persoonallisuuden valitettavan perusteellisesti, koska se on minulla diagnosoitu. Olen elämässä ollut äärimmäisen hienoissa paikoissa ja hetkissä saaden niistä valtavasti mielihyvää, mutta vain hetkittäin, koska elämä on usein arkista toistoa niin elämykset ja hienot hetket vie arjen pyörittämiseltä usein resursseja. Mieli kuormittuu hetkästi ja pitää tunnistaa itsessä varomerkit, joiden avulla vetää happea ja palautuu ylikuormitukselta. Tikkasen kanssa olen monta kertaa jutellut (en asiakkaana) enkä missään nimessä lähtisi ketään sen perusteella diagnosoimaan, mutta nämä tapahtumat minun on helppo käsittää siltä osin siitä (tunne-elämän epävakauden) näkökulmasta.
Kyllä Roopen sijoittaminen sairaalaan taitaa kieliä jostain tämäntyyppisestä, kenties vakavammastakin
häiriöstä päänupissa.🤔
Näin se taitaa olla.

Itse on jotenkin naiivisti odotellut jopa tähänkin asti sitä, että tulisi uutinen, että vangittu epäilty olisi kuultu ja olisi antanut jonkinlaisen vaihtoehdon tapahtuman kululle. En tiedä miksi. Ymmärrän, että hän on sairas, mutta liekö sitten tilanne se, että itsellä ei kuitenkaan niin paljon tietämystä mielen sairauksista ja pyrkinyt jonkinlaisen persoonan erilaisuuden ja perdoonallisuushäiriöiden kautta tätä kovasti itselle selittämään. Alusta lukien muut nähneet jo tosiasian. Alan lopulta uskomaan, että tapahtuman kululle ei varmaankaan koskaan saada selvyyttä kuin esitutkinnan teknisen tuen kautta. Tekijä tuskin tekoa tulee muistamaan ja kertomaan. Mutta nähtäväksi jää.
Whicher
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Whicher »

Mc Mafia kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 7:13 pm lääkärit käyttävät modalfiinia, joka väistää unta ja pitää ajatukset selkeänä.
Mitä tarkoittaa "lääke väistää unta"? Pitikö olla "estää" vai eikö se vaikuta unen aikana?
Josko

Viesti Kirjoittaja Josko »

Rousku kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 8:34 pm
Savusumu kirjoitti: Pe Joulu 23, 2022 12:30 pm Tää on naurettavaa miten koko ajan kirjoitetaan ihan kuin hyvätuloinen lääkäri olisi vaihtamassa auton vuoden -58 mersusta 2020 luvun hybridi volvoon. Kyllähän todennäköisesti lääkäri vaihtaa autoa vuoden kahden välein toisinkuin köyhä joten peruutuskamera ei ole uusi varuste.

Olen aivan varma että vaihdokki ei ole järisyttävällä tavalla poikennut tohtorin aiemmasta autosta.
Ei kaikkia kiinnosta autot niin että niitä ollaan yhtenään hankkimassa uusia. Tai edes sitä ensimmäistä.

Autokaupat ovat voineet liittyä vaikka siihen, että nyt pitäisi ruveta kuskailemaan isompaa perhettä aina toisinaan. Entinen biili on voinut vaikka jäädä erossa exälle, jos ei ajaminen oikein nappaa eikä tarvetta ole.

Ehkä joku salapoliisi onnistuu selvittämään Tikkasen auto- ja ajohistorian pidemmältäkin aikaa.
Mitään en autoista ymmärrä, joten verrattuna tähän koeajossa olleeseen Volvo XC90 niin minun mielestä tuo porttikongiin ajettu ei näyttänyt vastaavalta, joten on päätynyt vaihtamaan autonsa "ehkä ei niin edistykselliseen" kuin mereen ajettu. Vai onko punainen Volvo yhtä öky kuin se valkoinen XC90?
janis
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja janis »

Josko kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 9:50 pm Mitään en autoista ymmärrä, joten verrattuna tähän koeajossa olleeseen Volvo XC90 niin minun mielestä tuo porttikongiin ajettu ei näyttänyt vastaavalta, joten on päätynyt vaihtamaan autonsa "ehkä ei niin edistykselliseen" kuin mereen ajettu. Vai onko punainen Volvo yhtä öky kuin se valkoinen XC90?
eikö se punainen ollut xc60? saatan muistaa väärin. xc90 on toki isompi, mutta ei se automaattisesti ole mitenkään 'ökympi'. varustetasosta se kai pitkälti riippuu. saattaahan se kuusikymppinen olla jopa varustellumpi malli, toki niitä saa hybrideinä alkaen alle 70 tonnilla eli mikäli määrittelet paremmuuden hinnan perusteella niin toki sadan tonnin ysikymppinen lataushybridi on silloin 'ökympi'. kai. muistaakseni se koeajossa mereen päätynyt oli joku sähkölelu.
allekirjoitus.
Micoz
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Micoz »

Dissosiaatiohäiriö liittyy usein vakavaan ja pitkäkestoiseen lapsuuden traumaan, esim. seks.hyväksikäyttöön. Kyseessä on psyykkinen selviytymismekanismi. Dissosiaatiohäiriö ei tarkoita epävakaata persoonallisuutta. Nämä voivat esiintyä yhdessä tai sitten ei.

Toki dissosiaatiota ilmiönä voi esiintyä muissakin tapauksissa, ja varmasti on olemassa niitä jotka kärsivät sekä dissosta että epävakaudesta. Olisi kuitenkin toivottavaa että kaikkia dissosiaatiohäiriöstä kärsiviä ei leimattaisi epävakaiksi, eikä puhuttaisi kuten kyse olisi samasta asiasta. Dissoon ei ollenkaan välttämättä liity aggressiivisuutta eikä mitään muutakaan ympäristöä vahingottavaa käytöstä.
B€st
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja B€st »

janis kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 10:10 pm
Josko kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 9:50 pm Mitään en autoista ymmärrä, joten verrattuna tähän koeajossa olleeseen Volvo XC90 niin minun mielestä tuo porttikongiin ajettu ei näyttänyt vastaavalta, joten on päätynyt vaihtamaan autonsa "ehkä ei niin edistykselliseen" kuin mereen ajettu. Vai onko punainen Volvo yhtä öky kuin se valkoinen XC90?
eikö se punainen ollut xc60? saatan muistaa väärin. xc90 on toki isompi, mutta ei se automaattisesti ole mitenkään 'ökympi'. varustetasosta se kai pitkälti riippuu. saattaahan se kuusikymppinen olla jopa varustellumpi malli, toki niitä saa hybrideinä alkaen alle 70 tonnilla eli mikäli määrittelet paremmuuden hinnan perusteella niin toki sadan tonnin ysikymppinen lataushybridi on silloin 'ökympi'. kai. muistaakseni se koeajossa mereen päätynyt oli joku sähkölelu.
Minustakin se oli XC60 ja sen takia kirjoitin tyyliin viikko sitten, että auto oli perus. Sehän on ollut monena vuonna Suomen myydyin katumaasturi. Esim. tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla XC60 oli Suomen 5. myydyin automalli. Se miksi tekivät koeajon kalliimmalla autolla johtuu automyyjistä. Jos ja kun on tieto, että asiakas saattaa olla ns..paremmista piireistä, on luontevaa olla yhteydessä ja kysyä kiinnostaisiko upgreidata. Moni myyjä sitouttaa merkkiin työsuhdeautoilijoitakin kutsumalla tapahtumiin ja tarjoamalla muitakin malleja koeajoon, jos kiinnostaa. Se ei maksa heille juuri mltään.
Josko

janis kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 10:10 pm
Mulle ökympi auto sellainen mitä enemmän siinä härpäkkeitä, kokoa ja painoa. Sellaisella autolla lähtö nostaa itsellä aina kierroksia, jotka toki laskee kunhan ajoon tottuu ja oppii mitä mistäkin härpäkkeestä tapahtuu.

Nostin tän asian siksi, kun jotenkin uskon tapahtuneen (oli siihen johtaneet syyt sitten mitkä hyväänsä) olleen todella traumaattinen/vahva jokaiselle yhdessä ja erikseen. Kaks vk aikaisemmin ollut häät, ja nyt mahdollisesti ekaa kertaa ovat olleet koko autolastillinen matkalla katsomaan Sipooseen heidän uutta venettä. (Sitä tarina ei kerro mikä paikka ja millainen vene.) Tunnelataus on voinut olla melkoinen enkä olisi todellakaan halunnut olla itse paikalla. Ihan jo vain sen perusteella miltä yhteinen ajanvietto näytti uhrin yhden jälkikasvun kuvissa.

En epäile hetkeäkään etteikö tapahtuma olisi jäänyt leijumaan kaikkien ylle mustana pilvenä. Voinut olla jatkuva painostavana (turvattomuuden ja häpeän) ilmapiirinä kaikkien yllä. Enkä epäile hetkeäkään myöskään sitä etteikö päihteillä (enemmän tai vähemmän luvallisilla) olisi yritetty säädellä tunnetiloja eri tilanteissa jokainen tavallaan. Sitä en ole nähnyt miten uhrin ulkoinen olemus muuttui vai muuttuiko, mutta tekijä näyttää sen kesän jälkeen vanhentuneen ja pöhöttyneen silmissä eikä näytä millään tavoin enää hyvin voivalta, kun silloin häntä tavatessa. Naimisiinmenon jälkeen en ole häntä tavannut (muistaakseni ainakaan) enkä kuullut millaista uutta perhe-elämää viettänyt ja millaisin fiiliksin. Olisi hienoa jos joku tuon kesän jälkeen hänet tavannut kertoisi havainnoista ja mahdollisista muutoksissa hänessä.
Oppenheimer
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Oppenheimer »

saippuakuplakauppias kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 7:17 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 7:13 pm Kuinka monta kertaa se pitää kertoa että nämä lääkärit käyttävät modalfiinia, joka väistää unta ja pitää ajatukset selkeänä.
Lääkärit voivat käyttää mitä vain laillisesti (ja laittomastikin) voivat käsiinsä saada. Ei tietääkseni ole kuitenkaan tietoa tai näyttöä siitä, että Tikkanen olisi tuossa nimenomaisessa tilanteessa ollut modalfiinin vaikutuksen alainen.
Olen varma, ettei ollut, koska kyseistä ainetta ei ole olemassa. Ilmeisesti tarkoitetaan modafiniilia. On myös täysin hatusta vedettyä, että erityisesti lääkärit vetelisivät kyseistä ainetta suurin piirtein vakkaristi.
janis
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja janis »

B€st kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 10:50 pm Minustakin se oli XC60 ja sen takia kirjoitin tyyliin viikko sitten, että auto oli perus.
nimenomaan perusauto, ajan sellaisella itsekin. mallin sisällä on toki huomattavankin paljon hajontaa karvalakkietuvedosta parhaiten varusteltuun nelikkoon joten ei se automaattisesti ole mikään joka jätkän ritsa siltikään. sitä tarkoitin sillä, ettei se malli välttämättä kerro autosta mitään muuta kuin nimen omaan sen mallin.
allekirjoitus.
murhaturisti
Alokas

Viesti Kirjoittaja murhaturisti »

häiriöstä päänupissa.🤔

Täällä on käyty tapahtumien kulusta jos jonkinmoista spekulaatiota, mutta itselleni asia oli niin ollut ”kirkas” kuin vain voi olla heti sen jälkeen, kun kerrottiin Tikkasen siirtäneensä ruumista mattokäärössä autoon ja juttelevan naapurille ystävällisesti ”siivouspuuhistaan”.

Kukaan täydessä sielun ja ruumiin voimissa oleva ihminen ei pysty tuollaiseen, joten hän on täytynyt olla psykoosissa tai jokin muun mielenhäiriön vallassa (esim. bibo tai masennus, johon liittyy psykoottisia piirteitä). Ihminen saattaa psykoosissakin toimia rauhallisesti ja näennäisen järkevästi, mutta jos hänen kanssaan keskustelisi pidempään, saattaisi jutuista käydä ilmi, ettei kaikki ole loogisesti kohdallaan. Suoran vinkin antaa myös se, että hänet on viety Auroraan, todennäköisesti ensin psyykkisen ensiavun yksikköön ja sieltä suljetulle tai oikeuspsykiatrialle, jos hän oli vaaraksi itselleen tai muille. Mikäli näistä mikään ei täsmää, on hän oman veikkaukseni mukaan todella taitava psykopaatti, joka kylmän rauhallisesti viimeistelee tekonsa tuntematta katumusta tai syyllisyydentuntoa (toisaalta, hänet vietiin tässäkin tapauksessa Auroraan, joten tässä tapauksessa hän näytteli todella taitavasti mielenhäiriössä olevaa..).

Itse olen tukenut ajoittaisesti psykoosissa ollutta henkilöä toipumisprosessissaan ja monin kohdin jutellessa joutunut kertaamaan keskustelujamme ja pohtimaan, oliko kyseessä harhaista puhetta vai tosiasiassa tapahtunutta (esim. joku tuijottaa häntä pitkään ja seuraa häntä tai hänelle on sanottu, ettei lääkettä tarvitse ottaa, koska hän on kunnossa). Jos esim. skitsofreenikko jättää lääkkeet ottamatta, alkaa hän hyvin nopeasti kuulla ääniä ja nähdä harhoja. Siksi pitää olla tarkkana, jotta henkilö pääsee nopeasti avun piiriin.
thinker2
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja thinker2 »

Mc Mafia kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 9:52 pm
Whicher kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 9:20 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 7:13 pm lääkärit käyttävät modalfiinia, joka väistää unta ja pitää ajatukset selkeänä.
Mitä tarkoittaa "lääke väistää unta"? Pitikö olla "estää" vai eikö se vaikuta unen aikana?
Joidenkin tutkimuksien mukaan hommia pystyy hoitamaan 90 h täysin järjissään nukkumatta. Tällöin on kyse unen väistämisestä, siis omasta mielestäni.

Tässä jotakin tietoa mistä kyse:
https://www.livescience.com/51919-modaf ... rning.html
Tarkennusta sen verran, että kyseessä on modalfiniliini ei modalfiini. Modalfiniiliä käytetään narkolepsian hoidossa. Modalfiliinin hallussapito ilman reseptiä on rikos.
Josko

Profiloija75 kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 8:53 pm

häiriöstä päänupissa.🤔
Näin se taitaa olla.

Itse on jotenkin naiivisti odotellut jopa tähänkin asti sitä, että tulisi uutinen, että vangittu epäilty olisi kuultu ja olisi antanut jonkinlaisen vaihtoehdon tapahtuman kululle. En tiedä miksi. Ymmärrän, että hän on sairas, mutta liekö sitten tilanne se, että itsellä ei kuitenkaan niin paljon tietämystä mielen sairauksista ja pyrkinyt jonkinlaisen persoonan erilaisuuden ja perdoonallisuushäiriöiden kautta tätä kovasti itselle selittämään. Alusta lukien muut nähneet jo tosiasian. Alan lopulta uskomaan, että tapahtuman kululle ei varmaankaan koskaan saada selvyyttä kuin esitutkinnan teknisen tuen kautta. Tekijä tuskin tekoa tulee muistamaan ja kertomaan. Mutta nähtäväksi jää.
Niin. Mielen pirstaloituminen ja muistamattomuus tietynlainen suoja sille kokemukselle, josta syytetään (itse ja ympäristö). Paniikissa ihminen voi mennä sellaiseen tilaan ettei muista jotain pätkää tapahtuneesta ollenkaan. Näitähän sitten eri menetelmin ja niiden yhdistelmin sitten voidaan työstää ihmisen tietoisuuteen käsiteltäväksi. Jos pitäisi veikata niin liittäisin muistamttomuuden tähänkin tapahtumaan. Se onko se uskottavaa ei ole minun ratkaistavissa enkä näe sillä suurta merkitystä juupas eipäs väännöksi, koska kansan syviin riviin mahtuu ääntä. Ketä, miten ja missä moinen kakofonia vie sitten (asiassa) eteenpäin vai kuinka mielekästä se kullekin on, onkin haastavaa luovimista.
Vastaa Viestiin