Moniker kirjoitti: La Joulu 31, 2022 3:51 am
Ensiksi, äitini teki itsemurhan (kertonee epävakaudesta) ja voi pojat en kyllä äitini kaltaista kaipaa, eli se siitä kyökkikinematiikasta.
Toisekseen, sanot että narsisti ei käyttäydy tietoisesti, joka toki on totta, mutta sitten kerrot että narsistit välttelevät päihteitä. Tämähän ei pidä lainkaan paikkaansa.
Lisäksi puhut kriisiytymisestä spesifinä käyttäytymisenä, kun todellisuudessa saattaa tulla nenä kipeäksi ihan normaalia ihmistä vainotessasi. Vaikka toki terminä kyse on "narsistisesta raivosta" niin se on ihan normaalia normaalillekin ihmiselle.
En tarkoittanut tuossa epävakaudella sitä varsinaista persoonan häiriötä, johon sisältyy siis esimerkiksi impulsiivinen seksin, rahan ja päihteiden käyttö, vaan tunne-elämältään sinne tänne menevää tai jälkikasvuunsa ylimalkaisesti suhtautuvaa, jolla voi puitteet olla ihan kunnossa. Jotakuta, jonka olisi pitänyt hankkia lemmikki ennemmin kuin lapsia. En ihmistä, joka olisi luultavasti hajottanut lemmikkinsäkin.
En sanonut, että "narsistit välttelevät päihteitä", niin kuin se olisi joka narsistin ominaisuus. Vaan että silloin, jos kyseessä on päihteitä välttelevä narsisti, niin motiivina on tämä kontrollin säilyttäminen.
Kun olen puhunut narsistista tai narsismista tämän keskustelun aikana, niin olen puhunut piirteestä tai häiriöstä yleensä. Lähinnä kommentoidakseni jonkun esittämää käsitystä, taas, piirteestä tai häiriöstä yleensä. Missään vaiheessa en ole tarkoittanut, että kirjoittaessani narsistista tai narsismista viittaisin suoraan epäiltyyn tai tapahtuneeseen. Tästä erikseen olen sitä mieltä, että tilanteesta urheilukaupassa voi ottaa kiintopisteen, jonka perusteella yrittää tulkita muita tämän jutun yksityiskohtia.
Minulla ei ole teoriaa eikä fantasiaa siitä, mitä tappoyönä tapahtui. En usko, että he löysivät sängyn alta Salattujen elämien käsikirjoituksen ja päättivät näytellä sen ajankuluksi lukematta sitä ensin loppuun. Kyseessähän on Ullanlinna, joten niitä on voinut tuulen mukana lennellä mihin vain. Joten viimeisellä rivillä epäilty jäi hölmistyneenä tuijottamaan vuoroin paperia toisessa kädessään, jotain kuoleman aiheuttanutta esinettä toisessa ja elotonta uhria siinä vieressä. Mutta siltä monet näistä ehdotetuista versioista kuulostavat.
Mikä sinun käsityksesi on, että kuka tässä jutussa on ollut vainoaja ja kuka vainottu? Minä kun en puhunut vainoamisesta ollenkaan. Ynnä mitä tarkoittaa nenän kipeäksi tuleminen tässä yhteydessä? Ynnä mistä ne tavalliset ihmiset tähän lensivät?
Narsistinen raivo on merkki siitä, että aikuistuminen on jäänyt jotenkin kesken. Aikaisemmin se tarkoitti sitä, että riittävästä kypsyydestä peruskouluun menemiseen on jäänyt jotain puuttumaan. Se, miten hahmot piirretyissä ja sarjakuvissa reagoivat, kun eivät saa tahtoaan läpi, ei ole normaalia, vaan sairasta.
Olen ehdottomasti sitä ajatusta vastaan, että narsistiset menettelytavat tai selviytymiskeinot olisivat jotain, mikä ihmisessä joko on tai ei ole. Mutta yhtä paljon sitä vastaan, että edellinen tekisi niistä jotenkin hyödyllisiä tai normaaleja.