Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama 35-v nainen kuoli - syytteet kaatuivat

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Jaakko Terävä
Sofia Karppi

Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli

Viesti Kirjoittaja Jaakko Terävä »

Vinnåå kirjoitti: To Tammi 19, 2023 3:41 am Kunhan nyt vain koetan kartoittaa uhrin mielenmaisemaa. Mikä sai uhrin panemaan hanttiin täysin ylivoimaisen vastuksen edessä?

Ja kyllä tuolla väitteellä muuten aikansa tukiaisia tuli, se oli silloin ennen kuin tuet haettiin Kelasta. Olen ihan itse nähnyt tiliotteet vuokramaksuun liittyvissä asioissa.
Vai että ihan kartoitit. Kuulehan: Nainen - uhri siis - ei pannut hanttiin.

Helsingin Sanomissa asiasta olennaisjuttu. Siinä oli selkeästi näin:

Rikoskomisario Jyrki Kallio:
- Nainen ei käyttäytynyt aggressiivisesti turvahenkilöitä kohtaan.

Ikävä että MInfon eli Murhiksen tässä(kin) ketjussa on niin paljon tietämättömyyttä, typeryyttä ja disinformaatiota. Vinnåå ei vakuuta.
Elämässä on mielenkiintoisia asioita enemmän kuin mitä on aikaa niihin perehtymiseen
Martti
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Martti »

Vinnåå kirjoitti: To Tammi 19, 2023 3:41 am Kunhan nyt vain koetan kartoittaa uhrin mielenmaisemaa. Mikä sai uhrin panemaan hanttiin täysin ylivoimaisen vastuksen edessä?
Omakohtaisesti ajateltuna, niin paniikki, halu päästä tilanteesta pois. Olen itse pienehkö nainen (165cm/48kg) ja jos muhun tarttuisi neljä miestä koosta viis, niin kyllä se olisi pelottava tilanne ja voisin yrittää rimpuilla vastaan ihan vain siitä syystä, että päästäisivät irti. Saati sitten mikä kauhu olisikaan kun olisin lattiassa ja tyypit päällä. Järki katoaisi siinä vaiheessa varmaan täydellisesti ja tuntuisi, että tässä taistellaan nyt elämästä. En pidä itseäni mitenkään erityisen panikoivana tai miehiä pelkäävänä mutta tuollainen totaalinen ylivoima tuntuu musertavalta.
RoyGrace
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja RoyGrace »

Martti kirjoitti: To Tammi 19, 2023 6:56 am Olen itse pienehkö nainen (165cm/48kg) ja jos muhun tarttuisi neljä miestä...
Kaksi
mustaruutu
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja mustaruutu »

da-n7007 kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 7:46 pm Yksinäisellä ihmisellä on ollut vaikeat ajat takana jo koronankin vuoksi. On uutisoitu miten mielenterveys on ollut monella vaakalaudalla, koska mitään ei ole voinut tehdä, saati minnekään mennä. Kun yhteiskunta aukesi, kauppakeskus on voinut tuntua hyvältä paikalta viettää sosiaalista aikaa. Ja niinhän sen tuleekin olla, että sen keskittymän ympärillä saa toimia tai olla jouten. Siksi siellä on mm. Kela, kirjasto, kahvilat ja kaupat. Ja saa tavata toisia ihmisiä. Oli kyseessä mikä vaan seurue tai sakki, ei ole rikos ryhmissäkään pulista, päinvastoin niinhän meitä nyt kehotetaan. Olkaa sosiaalisia, hakeutukaa toisten ihmisten luokse, välttäkää yksinäisyyttä.

Edelleen olen kovennetun rangaistuksen ajatuksissa. Mitä enemmän näistä väkivaltaisista kaadoista lukee, sitä enemmän tosiasia on että virhe on ollut tahallinen ja iso. Kyseessä on ollut toiminnaltaan rajoittunut (sairausdg) henkilö, jota kohtaan on käytetty härskiä ja tuomittavaa väkivaltaa, fataalin seurauksin.
Juuri näin. Oikeus oleskella julkisella paikalla.
Martti
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Martti »

RoyGrace kirjoitti: To Tammi 19, 2023 6:59 am
Martti kirjoitti: To Tammi 19, 2023 6:56 am Olen itse pienehkö nainen (165cm/48kg) ja jos muhun tarttuisi neljä miestä...
Kaksi
No kaksikin riittää, varmasti yrittäisin ravistella niitä käsistäni irti. Varsinkin jos tuntisin, että kyysäävät kovin reipasta vauhtia jonnekin ja olen itse ollut rauhallinen. En ole nähnyt noita alkutilanteita ja noissa mitä olen nähnyt niin niissä pyörii ainakin neljä vartijaa.
dazu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja dazu »

Vinnåå kirjoitti: To Tammi 19, 2023 2:48 amTuo yksinäisyys ja lapsettomuus voi teettää kummia asioita.

Oulun pakastekaappivauvojen äidilläkin ja Vilja Eerikan äitipuolella oli tapana satuilla raskaudestaan ja kummatkin tuomittiin täysipäisinä.
Aika pihalla olet, jos näet näiden kahden mainitsemasi tappajanaisen raskausvalheiden motiiviksi yksinäisyyden. Molemmilla näistä naisista oli miehiä, sekä kavereita ja lapsia. Sanottakoon tässä, että kyseisissä tapauksissa kyse oli patologisesta valehtelusta. Molemmilla naisilla on diagnosoitu antisosiaalinen persoonallisuushäiriö, mihin patologinen valehtelu liittyy.

Tällä kommentillani en nyt viitannut tähän ketjun aiheeseen millään tapaa, vaan tekstini oli offtopicia.

sivullinenvain kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 10:02 pmKetjun alkupäässä pyöriteltiin klassista Occamin partaveistä eli yksinkertaisinta selitystä kaikkeen tähän. Itselleni yksinkertaisin selitys nykytiedon valossa vaikuttaisi olevan, että henkilön tausta viittaa häiriöalttiuteen (mahdollisesti ilman hänen omaa syytään eli esim. sairaus) ja ulkopuolisen silmin on voinut siis käyttäytyä häiritsevästi. Vaikuttaa siltä viimepäivien uutisoinnin perusteella, ettei tämä ole ensimmäinen kerta, kun henkilö on ollut jopa poliisin toimenpiteiden kohteena.

Yksinkertaisin spekulatiivinen vastaus ilmoitukseen tuntuisi siis olevan, että jokin ulkopuoliselta häiriöltä näyttävä (ehkä lievä, ehkä terveysperäinen) tapaus on tapahtunut. Ulkopuolinen on (spekuloin) tehnyt siitä ilmoituksen, poistunut paikalta, ja sitten ne surulliset tapahtumat ovat alkaneet. Mutta ulkopuolinen ei ole voinut tietää esimerkiksi että käytöksen taustalla on voinut olla veljen mainitsema sairaus.

Jos henkilöllä ei olisi lainkaan häiriötaustaa, ymmärtäisin miksi häiriöilmoitusta epäillään, mutta tässä on aika paljon kertyvää tietoa siitä että käytös on ollut poikkeavaa aiemminkin. Onko siis kovin epätodennäköistä että joku kauppakeskuksessa olisi siitä sinänsä vilpittömän ilmoituksen tehnyt? Eikö se ole se yksinkertaisin ja siten nykytiedon valossa kenties todennäköisin vaihtoehto?
sivullinenvain kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 11:00 pmYmmärrän että todella moni tässä ketjussa on ilmaissut epäilevänsä häiriön ilmoittajaa ja tätä on totuttu nimittelemään milloin milläkin, siinä määrin että siitä on alkanut tulla sellainen vakio-oletus. Muistuttaisin kuitenkin, että tästä ei ole missään vaiheessa ollut mitään faktaa. Uhrin veljen kertoma tausta myös tuntuisi tukevan sitä, että jonkinlainen häiriö on ainakin ollut mahdollinen?
En tiedä, mitä uutisia sinä olet lukenut, mutta mulle on ainakin näiden tuoreimpien uutisointien perusteella muodostunut tästä juurikin sellainen kuva, että nainen on liikkunut viime aikoina väärässä seurassa ja, että tämän ilmoituksen tekijä olisi juurikin naiselle tuttu ja, että motiivi ilmoitukseen olisi vilpillinen.
Se, että meillä on tiedossa, että nainen on ollut viime aikoina tällaisessa hämärässä seurassa ja, että nämä hänen kaverinsa ovat lainailleet häneltä rahaa ja jättäneet maksamatta takaisin ja, että joku hänen kavereistaan on juuri edellisenä torstaina varastanut kaupasta, tukisi mielestäni mieluiten sitä, että konflikti olisi ollut jonkun naiselle tutun miehen kanssa. Myös se, että naisen veli on kieltänyt, että nainen olisi ollut evankelioimassa, tukisi sitä, että konfliktin toinen osapuoli olisi ollut naiselle tuttu.
Minulle ei ole ainakaan vielä tullut vastaan mitään tietoa, mikä viittaisi siihen, että naisella olisi ollut jokin psyykkisiin syihin liittyvä taipumus aiheuttaa häiriötä. En ole myöskään törmännyt sellaisiin tietoihin, että nainen olisi itse aiheuttanut häiriötä, vaan on kerrottu, että seurue, jonka kanssa nainen on liikkunut, on aiheuttanut häiriötä.

koiman651 kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 8:54 pmMahdollista että vartijat ovat ensisijaisesti menneet poistamaan tätä naisen tuttavaa. Nainen on ehkä puolustanut kaveriaan ja hänetkin on päätetty poistaa. Kokeneemmat ottaa sen varsinaisen kohteen ja annetaan aloittelijoille tämä todennäköisesti helpompi tapaus. Kun kokeneemmat sai homman hoidettua tulivat he sermien luo pällistelemään aloittelijoiden puuhastelua. Luulen että naisen ainoat kohtaamiset virka- tai järjestysvallan kanssa ovat tapahtuneet perustuen tuttavien/kavereiden tekemisiin.

edit. Onko missään kerrottu että häiriöilmoitus koski uhria?
Ööh, siis torstaina tilanne oli se, että naisen tuttava oli varastanut kaupasta ja myös nainen oli tuolloin ilmeisesti otettu järkkäreiden toimesta kiinni.
Kuitenkin lauantaina ilmoitus tehtiin nimenomaan naisesta itsestään. Itse arvelen, että ilmoittaja oli naiselle tuttu mies, jonka kanssa naisella on ollut jonkinlainen konflikti. Oletan, että kyseessä on ollut kiusallaan tehty ilmoitus.

zekomato kirjoitti: To Tammi 19, 2023 1:09 amRepun painopiste ei voi olla niskassa, jos reppua painetaan polvella vastakkaiseen suuntaan selkää kohti. Sokea Reettakin näkee tuosta kuvasta miten asia on. Jos käsityksesi voimankäytöstä ja käden hallinnasta yhden kuvan perusteella on "kipeää vääntämistä", niin et ymmärrä voimankäytöstä mitään.
Itse ainakin ymmärrän voimankäytöstä sen verran, että tässä keississä kaikki meni sen suhteen perseelleen. Liikaa voimaa ja turhaan ja tämän jälkeen kymmenen minuutin aivokramppi siinä maassa, vähän kuin olisi liipaisin jäänyt pohjaan.

zekomato kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 7:28 pmHäiriintynyttä ja jopa sairasta tämä spekulointi, oletukset ja täysin laukalle lähteneet teoriat täällä. Toivottavasti järkevimmät teistä tulevat myöntämään virheenne kunhan poliisi aikanaan valottaa tapauksen todellisuuden. Terveisin, tapauksesta sen todellisuuden tietävä.
Olet varmaan kuullut "totuuden" suoraan tapaukseen osallistuneelta henkilöltä. Voit lähettää minulta hänelle terveisiä.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Amy
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Amy »

fouilleur kirjoitti: To Tammi 19, 2023 1:38 am Edellä on väitetty, ettei "natiivi" suomalainen sanoisi "kuusikuinen" viitatessaan kuudennella kuulla olevaan raskauteensa. "Nelikuinen, "viisikuinen", "kuusikuinen" jne. eivät ole yleisiä tapoja viitata sikiöön, mutta kyllä sellaistakin käyttötapaa esiintyy. Alla joitain netistä pikaisella haulla löytyneitä esimerkkejä.

Tällä en siis väitä, että Eveliina oli raskaana, kunhan vain totean, että "mullon kuuskuinen" ei välttämättä olisi täysin epäluonteva huudahdus tilanteessa, jossa maahankaato voi tapahtua hetkenä minä hyvänsä ja varoitus pitää saada mahdollisimman nopeasti ulos suusta.
Ensinnäkin, kukaan ei puhunut "natiivista" mitään. Toisekseen, nuo linkkisi ei osoita että kukaan nainen kertoisi omasta raskaudestaan niin että "Mulla on kuusikuinen mahassa", vaan lähinnä yleistäen että millaisia ominaisuuksia sen kokoisella sikiöllä on. Ei taida hirveesti olla kokemusta raskaana olevista naisista, tuo olisi todellakin täysin epätavallinen tapa kenellekään äidille ilmoittaa raskaudestaan. Helpointa olisi kuitenkin sanoa, että "Lopeta, oon raskaana!". Se ei jättäisi epäselvyyksiä, toisin kuin todistetusti tää kyllästymiseen asti jankattu "kuusikuinen". :roll:
dazu
Ainesta Watsoniksi

JudgeCooper kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 7:50 pmOnkohan poliisi se oikea taho, joka määrittelee millä rikosnimikkeellä syyttäminen tapahtuu vai joku erillinen syyttäjätaho. Vaikuttanee rikosnimikkeeseen. Poliisilta tullee lievennystä tutun alan ollessa kyseessä.
Ne lopulliset syytenimikkeet selviää sitten syyttäjän käsittelyssä ja kuullaan sitten joskus vuoden päästä.

Väkivaltavartija kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 6:58 pmOmituisen ristiin menevät myös Avarnin vartijoiden vangitseminen ja tämä naisen tappamis tapaus. Tässä vedetään ihan riman ali "kuolemantuottamus" höpinöillä, tekijöitä ei edes vangittu ja ovat saaneet ilmeisesti pitää työpaikkansa vaikka kyseessä on selkeä tappo tai vähintään törkeä kuolemantuottamus. Mikäköhän hyssyttelyn motiivi?

Rauhassa ovat saaneet ilmiantaja ja vartijat hioa tarinoitaan...
Tässäkin tapauksessa on tarinat vaihtunut niin monta kertaa ettei mitään rajaa. Ensin oli uhri oli väkivaltainen ja sitten kans kummaa ei ollutkaan. Kusetuksen ja simputuksen kulttuuri kukkii vartija alalla.
Tuskin nämä neljä epäiltyä ukkoa ovat missään töissä nyt olleet. Ne muut paikalla olleet, joita ei ole vielä epäilty, ovatkin sitten voineet olla töissä ihan hyvin.
Minustakin kuolemantuottamus on aika kevyt epäily, mutta se rikosnimike tuli heti alussa, kun ei vielä tiedetty yhtään mitään. Ehkä se on ollut tähän mennessä ihan riittävä rikosnimike, eikä kovemmille nimikkeille ole ollut tutkinnan kannalta tarvetta.

Mymmeli77 kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 1:44 pmKun olen nuoreni kanssa tilanteesta keskustellut, on tullut hyvin selväksi, etteivät nämä vartijoiden ja järkkärien pikakurssit todellakaan anna valmiuksia työelämään. Turvallisuusalan kolmivuotinen perustutkinto olisi hyvä saada vaatimukseksi alan työssä toimimiseen. Ehkä silloin työkulttuurikin muuttuisi parempaan suuntaan, ja pidempi koulutus karsisi alalta pelkät pullistelijat jotka haluavat painia. Soveltuvuuskokeet olisi myös hyvä saada tällekin alalle.
Eikös Avarnin tapauksessa nämä epäillyt ole olleet enimmäkseen juuri näitä ammattitutkinnon suorittaneita, eikä niinkään pikakurssilaisia...

Järppä90 kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 1:20 pmMahtaa olla melkoinen syyllisyydentunto tällä 35 euron tyypillä. Ja syystäkin toki.
Hyväksikäyttäjillä ei käsittääkseni ole omaatuntoa.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Amy kirjoitti: To Tammi 19, 2023 8:20 am
fouilleur kirjoitti: To Tammi 19, 2023 1:38 am Edellä on väitetty, ettei "natiivi" suomalainen sanoisi "kuusikuinen" viitatessaan kuudennella kuulla olevaan raskauteensa. "Nelikuinen, "viisikuinen", "kuusikuinen" jne. eivät ole yleisiä tapoja viitata sikiöön, mutta kyllä sellaistakin käyttötapaa esiintyy. Alla joitain netistä pikaisella haulla löytyneitä esimerkkejä.

Tällä en siis väitä, että Eveliina oli raskaana, kunhan vain totean, että "mullon kuuskuinen" ei välttämättä olisi täysin epäluonteva huudahdus tilanteessa, jossa maahankaato voi tapahtua hetkenä minä hyvänsä ja varoitus pitää saada mahdollisimman nopeasti ulos suusta.
Ensinnäkin, kukaan ei puhunut "natiivista" mitään. Toisekseen, nuo linkkisi ei osoita että kukaan nainen kertoisi omasta raskaudestaan niin että "Mulla on kuusikuinen mahassa", vaan lähinnä yleistäen että millaisia ominaisuuksia sen kokoisella sikiöllä on. Ei taida hirveesti olla kokemusta raskaana olevista naisista, tuo olisi todellakin täysin epätavallinen tapa kenellekään äidille ilmoittaa raskaudestaan. Helpointa olisi kuitenkin sanoa, että "Lopeta, oon raskaana!". Se ei jättäisi epäselvyyksiä, toisin kuin todistetusti tää kyllästymiseen asti jankattu "kuusikuinen". :roll:
Poliisi kiitettavan nopeasti tiedotti, etta nainen ei kuollut tukehtumalla. Nyt olisi jo aika tiedottaa ainakin se, etta nainen ei myoskaan ollut raskaana, jos se pitaa paikkansa. Saataisiin viimenkin loppu talle arsyttavalle raskausjankutukselle.
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
sivullinenvain
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja sivullinenvain »

Doris Watson kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 10:53 pm
sivullinenvain kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 10:02 pm ...
Jos henkilöllä ei olisi lainkaan häiriötaustaa, ymmärtäisin miksi häiriöilmoitusta epäillään, mutta tässä on aika paljon kertyvää tietoa siitä että käytös on ollut poikkeavaa aiemminkin. Onko siis kovin epätodennäköistä että joku kauppakeskuksessa olisi siitä sinänsä vilpittömän ilmoituksen tehnyt? Eikö se ole se yksinkertaisin ja siten nykytiedon valossa kenties todennäköisin vaihtoehto?

Vartijat ovat vastuussa siitä miten ilmoitukseen reagoivat perustellusti. Arvioin vain edellä sitä onko ilmoitus itsessään ollut asiallinen.
Aika savolaiset mietteet sulla kaikkeen. Voi olla tai olematta. Joka tapauksessa mitään räikeää näyttöä uhrin häiriköintiä kohtaan ei ole pitkällisen tutkinnan ja kuulemisten jälkeenkään. Olettaisin että vakavat selkeät ahdistelut tulisi esiin pian. Ihan näiden spekulointien välttämiseksi.
Se, että yritän pitää eri vaihtoehdot avoimena viesteissäni on mielestäni oikein, kun tietoa puuttuu.

Liittyen lihavoituun kohtaan, onko sinulla jotain sisätietoa tutkinnasta? Tietääkseni emme tiedä lainkaan mitä poliisi on väitetystä häiriköinnistä saanut tietää, koska he ovat kieltäytyneet kommentoimasta asiaa kun selvitykset ovat kesken. Tiedämme vain että ilmoittaja on löytynyt ja häntä on kuultu ja kuullaan toistekin.

Mitä tulee häiriköinnin luonteeseen, en missään vaiheessa ole sanonut että häiriköinti olisi ollut vakavaa. Itse olen epäillyt että se on lievää. Kommentoin vain sitä onko häiriöstä ilmoittanut henkilö ollut vilpittömästi liikkeellä eli onko ilmoitus ollut todellinen ja rehellinen. Tällä hetkellä tämä tuntuu todennäköisemmältä kuin epätodennäköisemmältä mielestäni. Tämä ei välttämättä tarkoita isoa asiaa, vaan väitetty häiriö on voinut olla epätavallista käytöstä, joka on ilmoittajasta tuntunut häiriöltä.

Vartijat ovat tietenkin vastuussa siitä miten ilmoitukseen reagoivat perustellusti, mikä on erillinen asia.
dazu
Ainesta Watsoniksi

Sickworld kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 11:33 amJa toi juttu vahvistaa huhun, mielenkiintoista nähdä mitä poliisitutkinta paljastaa onko vartijoilla ollut edes aihetta poistaa naista kauppakeskuksesta. Koska jos tuo huhu muutamaa päivää aikaisemmin tapahtuneesta poistosta on totta (silloin kuulemma poliisit soitettu heti, koska vartija oli tiennyt että koituu ongelmia. Kyseinen vartija ei ollut kuulemma osallisena tässä kohtalokkaassa tapauksessa.) Pistää kyllä miettimään mistä silloin jo on eri vartija tiennyt että naisen poistosta tulee ongelmia ja tajunnut pyytää poliisit heti? Ja siitä sitten kun alkaa järkeilemään niin tämä tapaus alkaa enemmän mietityttämään että onko vartijoilla ollut tavoitteena oikeasti suorittaa poisto rajusti jotta nainen ei palaisi enää heti takaisin käytäville?
Mistäs nämä sinun tiedot on peräisin? Ei ainakaan mediatiedot tue tätä tekstiäsi ollenkaan. Torstainen poisto liittyi toisen henkilön(siis ei naisen) tekemään näpistykseen, eikä siinä mediatietojen mukaan ollut mitään sellaista, että naisesta oltaisiin soitettu vartijat heti.
Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

dazu kirjoitti: To Tammi 19, 2023 8:25 am
JudgeCooper kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 7:50 pmOnkohan poliisi se oikea taho, joka määrittelee millä rikosnimikkeellä syyttäminen tapahtuu vai joku erillinen syyttäjätaho. Vaikuttanee rikosnimikkeeseen. Poliisilta tullee lievennystä tutun alan ollessa kyseessä.
Ne lopulliset syytenimikkeet selviää sitten syyttäjän käsittelyssä ja kuullaan sitten joskus vuoden päästä.

Väkivaltavartija kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 6:58 pmOmituisen ristiin menevät myös Avarnin vartijoiden vangitseminen ja tämä naisen tappamis tapaus. Tässä vedetään ihan riman ali "kuolemantuottamus" höpinöillä, tekijöitä ei edes vangittu ja ovat saaneet ilmeisesti pitää työpaikkansa vaikka kyseessä on selkeä tappo tai vähintään törkeä kuolemantuottamus. Mikäköhän hyssyttelyn motiivi?

Rauhassa ovat saaneet ilmiantaja ja vartijat hioa tarinoitaan...
Tässäkin tapauksessa on tarinat vaihtunut niin monta kertaa ettei mitään rajaa. Ensin oli uhri oli väkivaltainen ja sitten kans kummaa ei ollutkaan. Kusetuksen ja simputuksen kulttuuri kukkii vartija alalla.
Tuskin nämä neljä epäiltyä ukkoa ovat missään töissä nyt olleet. Ne muut paikalla olleet, joita ei ole vielä epäilty, ovatkin sitten voineet olla töissä ihan hyvin.
Minustakin kuolemantuottamus on aika kevyt epäily, mutta se rikosnimike tuli heti alussa, kun ei vielä tiedetty yhtään mitään. Ehkä se on ollut tähän mennessä ihan riittävä rikosnimike, eikä kovemmille nimikkeille ole ollut tutkinnan kannalta tarvetta.

Mymmeli77 kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 1:44 pmKun olen nuoreni kanssa tilanteesta keskustellut, on tullut hyvin selväksi, etteivät nämä vartijoiden ja järkkärien pikakurssit todellakaan anna valmiuksia työelämään. Turvallisuusalan kolmivuotinen perustutkinto olisi hyvä saada vaatimukseksi alan työssä toimimiseen. Ehkä silloin työkulttuurikin muuttuisi parempaan suuntaan, ja pidempi koulutus karsisi alalta pelkät pullistelijat jotka haluavat painia. Soveltuvuuskokeet olisi myös hyvä saada tällekin alalle.
Eikös Avarnin tapauksessa nämä epäillyt ole olleet enimmäkseen juuri näitä ammattitutkinnon suorittaneita, eikä niinkään pikakurssilaisia...

Järppä90 kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 1:20 pmMahtaa olla melkoinen syyllisyydentunto tällä 35 euron tyypillä. Ja syystäkin toki.
Hyväksikäyttäjillä ei käsittääkseni ole omaatuntoa.
No tässä on se hyssyttely meneillään, kun virhe voimankäyttökoulutuksessa on tullut poliisin suunnalta. Pestään oma pesä puhtaaksi. Ei nosteta käsiä virheen merkiksi. Jatketaan samalla makuuttamisella jatkossakin. Vaikka käytäntöjä pitäisi muuttaa. Nämä kouluttajathan ovat todenneet videon nähtyään, että kaikki meni ihan oikein, että uhri oli vaan heikko ja kuoli ihan normaalissa toimenpiteessä asiakkaan poistamiseksi.
sivullinenvain
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja sivullinenvain »

dazu kirjoitti: To Tammi 19, 2023 7:58 am
sivullinenvain kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 10:02 pmKetjun alkupäässä pyöriteltiin klassista Occamin partaveistä eli yksinkertaisinta selitystä kaikkeen tähän. Itselleni yksinkertaisin selitys nykytiedon valossa vaikuttaisi olevan, että henkilön tausta viittaa häiriöalttiuteen (mahdollisesti ilman hänen omaa syytään eli esim. sairaus) ja ulkopuolisen silmin on voinut siis käyttäytyä häiritsevästi. Vaikuttaa siltä viimepäivien uutisoinnin perusteella, ettei tämä ole ensimmäinen kerta, kun henkilö on ollut jopa poliisin toimenpiteiden kohteena.

Yksinkertaisin spekulatiivinen vastaus ilmoitukseen tuntuisi siis olevan, että jokin ulkopuoliselta häiriöltä näyttävä (ehkä lievä, ehkä terveysperäinen) tapaus on tapahtunut. Ulkopuolinen on (spekuloin) tehnyt siitä ilmoituksen, poistunut paikalta, ja sitten ne surulliset tapahtumat ovat alkaneet. Mutta ulkopuolinen ei ole voinut tietää esimerkiksi että käytöksen taustalla on voinut olla veljen mainitsema sairaus.

sivullinenvain kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 11:00 pmYmmärrän että todella moni tässä ketjussa on ilmaissut epäilevänsä häiriön ilmoittajaa ja tätä on totuttu nimittelemään milloin milläkin, siinä määrin että siitä on alkanut tulla sellainen vakio-oletus. Muistuttaisin kuitenkin, että tästä ei ole missään vaiheessa ollut mitään faktaa. Uhrin veljen kertoma tausta myös tuntuisi tukevan sitä, että jonkinlainen häiriö on ainakin ollut mahdollinen?
En tiedä, mitä uutisia sinä olet lukenut, mutta mulle on ainakin näiden tuoreimpien uutisointien perusteella muodostunut tästä juurikin sellainen kuva, että nainen on liikkunut viime aikoina väärässä seurassa ja, että tämän ilmoituksen tekijä olisi juurikin naiselle tuttu ja, että motiivi ilmoitukseen olisi vilpillinen.
Se, että meillä on tiedossa, että nainen on ollut viime aikoina tällaisessa hämärässä seurassa ja, että nämä hänen kaverinsa ovat lainailleet häneltä rahaa ja jättäneet maksamatta takaisin ja, että joku hänen kavereistaan on juuri edellisenä torstaina varastanut kaupasta, tukisi mielestäni mieluiten sitä, että konflikti olisi ollut jonkun naiselle tutun miehen kanssa. Myös se, että naisen veli on kieltänyt, että nainen olisi ollut evankelioimassa, tukisi sitä, että konfliktin toinen osapuoli olisi ollut naiselle tuttu.
Minulle ei ole ainakaan vielä tullut vastaan mitään tietoa, mikä viittaisi siihen, että naisella olisi ollut jokin psyykkisiin syihin liittyvä taipumus aiheuttaa häiriötä. En ole myöskään törmännyt sellaisiin tietoihin, että nainen olisi itse aiheuttanut häiriötä, vaan on kerrottu, että seurue, jonka kanssa nainen on liikkunut, on aiheuttanut häiriötä.
Aivan asiallisesti perusteltu kuvakulma, joka on mahdollinen. En silti itse pidä sitä todennäköisimpänä vaihtoehtona, koska en osaa oikein nähdä olisiko tällaisessa seurueessa ollut tyyppi todella ilmoittanut järjestyksenvalvojille asiasta? Jotenkin tuntuisi siltä, että heillä on mieluummin omat tavat ratkaista asia kuin käydä ilmoittamassa vartijoille/jv:lle.

Sen sijaan kun historiaa epätavallisesta käytöksestä kauppakeskuksessa on ollut, ajatus siitä että jokin täysi sivullinen on kohdannut jotain mielestään outoa ja ilmoittanut siitä vilpittömästi, tuntuu itselleni edelleen todennäköisimmältä skenaariolta.

Sekään ei tietenkään oikeuta sitä että järjestyksenvalvonta sitten reagoi ilmoitukseen väärin. Mutta vain tätä itse ilmoitusta arvioidakseni.
Maruna
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Maruna »

Maruna kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 5:12 am
Skloddi kirjoitti: Ma Tammi 09, 2023 8:53 pm Harmittaako todella noin kovasti, ettei pääse nyt tässä tapauksessa oikein öyhöttämään, että pitää aasinsilloilla yrittää viedä keskustelua sivuraiteille ja ulkomaalaisiin? Jos IS:n tiedot kuolleen helluntailaisuudesta pitävät paikkansa, niin ehkäpä ainakin muistojumalanpalvelus järjestetään johon voit mennä.

Tuo "häirintä" aiemmin ja nyt voisi hyvinkin olla jotain jeesuslappusten jakelua, raamatun siteeraamista ja muuta käännyttelyä, kyllä vain. Mutta eipä kai siitä maihin tarvitsisi vartijoiden ketään painaa, tai kenenkään kuolla sentään? Kuulostaa hyvin vakavalta virhearviolta varsinkin, kun nainen saattoi kuvauksen perusteella olla myös jollain tasolla mt-häiriöinen. Siis muutenkin kuin helluntailaisuuden osalta.
Olen itse vain ja ainoastaan evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsen. Pidän silti erittäin loukkaavana, että helluntalaisuus rinnastetaan mt-häiriöön. Esimerkiksi Perussuomalaisten pitkäaikainen kansanedustaja, Mika Niikko on kertonut avoimesti julkisuudessa toiminnastaan Korson helluntaiseurakunnassa. Ja jos silkka harras kristillisyys on jonkun maallistuneemman henkilön mielestä "mt-häiriöisyyttä", niin sitten meillä on kokonainen puolue "mt-häiriöisiä" eduskunnassa - mimttäin KTM Sari Essayan johtama Kristillisdemokraatit.

Oliko kenelläkään mitään faktatietoa siitä, että mahdollisesti, vartijoiden liiallisen voimankäytön seurauksena kuollut nainen olisi "tyrkyttänyt" vakaumustaan kadulla tuntemattomille? Vai oliko taas kyse pelkästä ilkeämielisestä "mutusta", jolla halutaan heittää lokaa uskovien eli EI tapakristittyjen niskaan?
Onko kukaan kertonut sinulle, ettei luulo ole tiedon väärti(?) Luulosi ovat vääriä.

Olen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, en helluntailaisten. Silti olen käynyt myös helluntailaisten tilaisuuksissa. Ainoa ero edellä mainittujen välillä on, että helluntailaiset tuntuvat noudattavan Raamatun ohjeita huomattavasti kirjaimellisemmin, kuin pelkästään maallistumaan taipuvainen ev. lut. kirkon jäsenet. En kuitenkaan aio erota ev.lut.kirkon jäsenyydestä!

"Venäjämielinen" olen siinä mielessä, että minusta Venäjän nykyinen hallinto sortaa venäjän 149 miljoonaista kansaa, siinä missä ukrainalaisiakin. Suomen NATO-jäsenyyden kannattaja olen ollut yli 10 vuotta.

Jumalaan uskominen ja aktiivinen seurakunnassa toimiminen ei tee kenestäkään mielenterveysongelmaista, josta parhaana osoituksena ovat kristillisdemokraatit ja muiden puolueiden uskovat kansanedustajat. Eikä julkisessa tilassa uskonnollista sanomaa levittänyttä saa tappaa tahallaan eikä vahingossa kiinniottotilanteessa.

Poistettu yksi lainaus, jossa oli mukana annos poliittista öyhötystä. Sille on omat ketjunsa
-NILS-
Viimeksi muokannut Maruna, To Tammi 19, 2023 8:51 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En esiinny nimimerkillä "Marja" tai muilla M-kirjaimen sisältävillä nimimerkeillä. Toisin kuin minuna netissä esiintymään, pyrkivä, jo vuosia vainonnut ja mustamaalannut TimoP-mies.
dazu
Ainesta Watsoniksi

Hauki kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 11:49 amTuossa joku mietti, olisiko skitsofreenikko syrjäänvetäytyvä ja eristäytyvä. Ei välttämättä, psykoosissa oleva voi hyvinkin kokea itsensä kaikkivoipaiseksi ja hallitsevansa "koko maailmaa" tyypillisesti voi myös olla, oikea havainto, mutta väärä tulkinta perusteista käyttäytymistä.
Eikös skitsoissa ole juurikin melko sosiaalisia ihmisiä? Enkä usko, että nainen oli psykoosissa. Mikään kerrottu ei viittaa tällaiseen. Ja, jos sairaus on puhjennut jo pitkän aikaa sitten, niin varmaan hoitokin on ollut kohdillaan.

Myrskyluodon Maija kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 9:03 pmSilläkään ei ole yhtään mitään merkitystä, kuka ja miksi ne vartijat paikalle soittikaan. Missään tapauksessa hän ei voinut tietää että se on sama ku soittaisi palkkamurhaajat paikalle. Toki, jos selviää, että tiesikin niin se on eriasia sitten.
Onhan sillä merkitystä, että oliko ilmoittaja naisen tuttu, jonka kanssa naisella oli riitaa, vai joku täysin ulkopuolinen ihminen, joka on ärsyyntynyt naisesta, tai kokenut hänet jollain tavalla häiritsevänä.
Vastaa Viestiin