Ludmina kirjoitti: To Kesä 29, 2023 10:25 am
...Pakko sanoa vielä että Koskelan murha -tapauksessa uhri oli todennäköisesti autisminkirjoilla, eikä siitä -kään mielestäni mässäily yhtään enempää palstalla.
Olin itse yksi niistä, jotka ensimmäisten joukossa tuota autismikirjolaisuutta toi esiin Koskelan tapauksessa, ja kyllä siitäkin hyvin moni mielensä pahoitti ja räkytti ainakin allekirjoittaneelle, koska se oli muistaakseni jollain tapaa uhrin syyllistämistä että "ansaitsit kuolla, kun mitäs olet autistinen". Itsehän en koe, että autistinen, FAS, Down, kehitysvammainen, CP -vammainen tai millään muullakaan tapaa "erilainen" ihminen olisi sen arvottomampi kuin muutkaan, saati että kyseisenlaisen ihmisen murhaaminen olisi jotenkin lievempi teko, kuin ns. terveen ja normaalin...
Kun näistä netissä käytävistä pohdinnoista uhrin terveydentilaan liittyen pahastutaan, tulee mieleen, että kokeeko tuo mielensä pahoittava kyseisenlaiset ihmiset jotenkin alempiarvoisina ja jotta murhatuksi joutunutta ihmistä kohtaan voi kokea "täyttä" sympatiaa, pitäisi tämän uhrin olla "täydellinen" ja virheetön. Mulla taas myötätunto saattaa jopa kasvaa, jos uhrilla on ollut jo ennestään haasteita ja sitten tällaista ihmistä jotkut kohtelee kaltoin, ja lopulta murhaa. Koskelan kikkelipoikienkin rikos on vain vielä vastenmielisempi, koska valitsivat uhrikseen henkilön, joka oli oman tilansa vuoksi haavoittuvampi kuin ns. neurotyypillinen, "normaali" ihminen olisi ollut. Kertoo pelkästään siitä, kuinka pohjattoman halpamaisia ja ala-arvoisia juuri nämä murhaajat ovat. Uhrin arvoa ihmisenä mitkään diagnoosit eivät alenna. Lisäksi Atso, sekä tämä pieni Milo eivät kuimpainenkaan olleet "hankkineet" mahdollista tilaansa itse - vaan toisella se oli geeniloton tuotosta ja toisella äitinsä tekojen seurausta - jos nyt oletamme että nää diagnoosit pitää paikkansa.
Muusan on sanottu juopotelleen koko raskautensa ajan. Se on huhu. Voi olla että on ryypännyt, voi olla että ei... Itse en Milossa kuitenkaan FAS -piirteitä näe. Kuvien perusteella Milolla ei ollut esim. pientä päätä, sileää räkäränniä eli filtrumia, tai mun mielestä muutenkaan FAS -piirteitä. Joo - ei näy kovin paljon silmäluomia, mutta hänellä on tuollaiset aasialais -tyyppiset silmät, jossa vähän semmoinen mongolipoimu eli epikantus, mitkä monella suomalaisella on, koska meissä sitä mongoliverta virtaa. Tuollaiset silmät on yleiset kaiken rotuisilla vauvoilla ja pikkulapsilla, koska nenä on litteä. Poimu katoaa, kun klyyvari kasvaa, jos kasvaa. Aasialaisilla nuo piirteet jää aikuisuuteen asti, koska heillä on lapsenomaiset kasvonpiirteet ja pieni, litteä nenä.
Jos tuota FAS -puolta nyt halutaan pohtia, niin tässä sitten tietoa siitä:
https://www.kehitysvammaliitto.fi/kehit ... suus/fasd/
Linkin takaa:
Alkoholi on kaikkein merkittävin sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Kaikista päihteistä juuri alkoholi aiheuttaa eniten sikiövaurioita.
FASD on 2,5 kertaa yleisempi kuin autismi, 19 kertaa yleisempi kuin CP-vamma ja 28 kertaa yleisempi kuin Downin syndrooma.
Luulo: Alkoholin vaurioittamia vauvoja syntyy vuositasolla vain vähän.
Fakta: Vuosittain syntyy 600 – 3000 äidin alkoholin käytön vaurioittamaa vauvaa. Tarkkaa määrää ei tiedetä, sillä alkoholin aiheuttamat sikiövauriot ovat huonosti diagnosoitu ilmiö. Erityisen haastavaa on lievempien alkoholivaurioiden tunnistaminen.
Luulo: Alkoholin sikiölle aiheuttamat haitat eivät ole vakavia.
Fakta: Kun äiti juo, sikiökin juo. Alkoholin vaikutus riippuu ratkaisevasti siitä, missä vaiheessa raskautta sikiö altistuu alkoholille ja kuinka paljon odottava äiti juo. Vaikeimmat vauriot syntyvät, jos äiti juo läpi raskauden. Tällöin syntyvä vauva on usein pienikokoinen, hänellä on pieni pää, kasvonpiirteet ovat poikkeavat ja hänellä on kehitysvamma. Lisäksi vauvalla voi olla jonkin elimen vaikea epämuodostuma. Osa alkoholivaurioista saattaa käydä ilmi vasta kouluiässä. Lapsella voi olla aivojen toimintahäiriö ja siihen liittyviä oppimisvaikeuksia.
FASDissa on usein kysymys odottavien äitien ja perheiden monimutkaisista ongelmista, jotka pahimmillaan siirtyvät sukupolvelta toiselle. Moni FASD-lapsi ja -nuori tarvitsee lastensuojelun tukea saadakseen riittävän turvallisen ja vakaan kasvuympäristön esimerkiksi sijaisperheessä.
Tässä myös yhden FAS -lapsen tarina, jos kiinnostaa lukea:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8430 ... 5ffc7e23c8
Että ihan normaalia elämää tuonkin diagnoosin saaneet voivat elää. Ei tuo ainut ole, joka aiheuttaa oppimisvaikeuksia, mutta niistä huolimatta ihminen voi kouluttautua useammallekin alalle, käydä töissä, perustaa perheen ja elää kaikin puolin normaalia elämää. Toki vakavammin vammautuneitakin on, kuin tämä Annakaisa, joka kuitenkin täys-alkkiksen lapsi. En usko, että Muusa vielä teininä olisi ihan kunnon alkoholiongelmaa ehtinyt kehittää, saati onnistunut saamaan edes viinaa siinä määrin kuin aikuinen alkoholiongelmainen. Toki pienetkin määrät viinaa, kaikissa raskauden vaiheissa on lapselle vaaraksi.