Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
CSI
Michael Knight

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

PomPom kirjoitti: La Tammi 20, 2024 9:25 am Facebookin ryhmässä äiti oli lapsen kuvan yhteyteen kirjoittanut, että "kuvassa oleva ja kokenut luottokaveri haluaa myös kovasti kaamosretkelle". Itse ensilukemalla tulkitsin tuon tekstin siten, että kyseessä on oikeasti aikuisten vaellus, eikä lasta ole todellisuudessa tarkoituskaan ottaa mukaan, mutta lapsen kuvalla halutaan esim. herättää lukijoiden huomio. Taustaoletuksena minulla oli se, että tietenkään kukaan ei lähde tuollaiselle reissulle lapsen kanssa, saati sitten kaksistaan.
Hyvä kirjoitus saimaanrannanmaalarilta.
Ei siitä kuvasta kyllä kukaan pysty sanomaan, onko kuvassa 12 vuotias vaiko 18 vuotias. Jälkimmäinen ei ole enää lapsi. Tietenkään.

Kuten joku täällä totesikin, kuvaa tuskin on muuta kuin vilkaistu nopeasti. Tämä nyt harrastettu kuvan syvätutkinta on sitten minfolaista hommoo.

Kyllä se vastuu sen kertomisesta, että ollaan lapsen kanssa lähdössä, on yksiselitteisesti kysymyksen esittäjällä eli tässä tapauksessa ER.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

PomPom kirjoitti: La Tammi 20, 2024 9:25 am Facebookin ryhmässä äiti oli lapsen kuvan yhteyteen kirjoittanut, että "kuvassa oleva ja kokenut luottokaveri haluaa myös kovasti kaamosretkelle". Itse ensilukemalla tulkitsin tuon tekstin siten, että kyseessä on oikeasti aikuisten vaellus, eikä lasta ole todellisuudessa tarkoituskaan ottaa mukaan, mutta lapsen kuvalla halutaan esim. herättää lukijoiden huomio. Taustaoletuksena minulla oli se, että tietenkään kukaan ei lähde tuollaiselle reissulle lapsen kanssa, saati sitten kaksistaan.
Hyvä kirjoitus saimaanrannanmaalarilta.
Itse taas juurikin tuosta sanamuodosta "luottokaveri haluaa myös kovasti kaamosretkelle" kuvaa katsomatta saan mielikuvan joko perheen koirasta tai lapsesta, en oikein osaa kuvitella aikuisesta ihmisestä sanottavan "luottokaveri haluaa myös kovasti kaamosretkelle"
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

kuusenalla kirjoitti: Pe Tammi 19, 2024 3:38 pm Pitäisikö sitten olla kyky majoittua missä ja milloin vain, myös 20 m/s tuulessa? Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä olisi hyvä pyrkiä kaikin keinoin välttämään noin pahaa tilannetta. Kovassa tuulessa teltan menettäminen myrskyn mukaan tai teltan särkyminen on katastrofi, samoin makuupussin menettäminen. Teltta pitäisi saada pystyyn ennen kuin tuuli yltyy noin kovaksi ja niin suojaiseen paikkaan kuin mahdollista. En minä ainakaan lähtisi tunturin lakialueella miettimään teltan pystytystä, vaan pyrkisin ensin edes vähän alemmas, mutta turvallista reittiä.
Älä anna vääriä ohjeita tai ylläpidä vääriä mielikuvia. Ei sitä telttaa todellakaan avonaisella aleta pystyttämään. Exit avotunturista metsään on kuitenkin Pallaksellakin aina sen verran lyhyt, että se pitää olla aina suunniteltuna ja tarvittaessa se toteutetaan (ja tunturiin ei tosiaankaan nousta kun siellä on jo valmiiksi liian huono keli)

Kyllä sinne metsään laskeutumalla taatusti löytyy hyvä paikka teltalle. Joka muuten kaivetaan lumeen. Ympärille voi rakentaa lumesta vallia.

Siellä alempana, metsän suojatessa tuuli harvoin jos koskaan mitään 20 m/s tyylistä on. Ainakaan maanpinnassa.
Marilynmarilyn
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Marilynmarilyn »

Minulle on jäänyt kummittelemaan äidin somepostaus (17.4.2022), jossa äiti kirjoitti: "Han har varit en helt outstanding turkompis! Jag har inte varit med om maken av ett så überpositivt och bekymmerslöst barn. Han har inte ens signalerat en negativ känsla på hela veckan, utan i stället har han upprepade gånger uttryckt tacksamhet över att han fick komma med 😍😍. Hur fick jag ett sånt barn?!!" Tällöin oli siis oltu keväällä vaeltamassa. Tämä postaus tuntuisi itsestäni ahdistavalta, vaikka äiti ja poika eivät olisikaan kuolleet lumivyöryssä. En tiedä, ymmärränkö tuon ruotsinkielisen kirjoituksen täysin oikein, mutta minulle tulee omista lapsuudenkokemuksistani (Pohjanmaalla, kuinkas muuten) johtuen muistoja siitä, kuinka lapsen "negatiivisia" tunnekokemuksia pidettiin "tinttailuna" eli itsekkäänä kiukutteluna. Vanhempia oli miellytettävä tukahduttamalla negatiivisiksi tulkittavat tunteenilmaisut.

Tämä minun kokemukseni tuosta postauksesta liittyy siis omiin lapsuudenkokemuksiini (kuten jokainen täällä kirjoittava tekee tulkintansa omien kokemustensa pohjalta). En tunne perhettä enkä tiedä, mistä syystä postaus on tehty. Joka tapauksessa se saa minut ajattelemaan, että lapset pyrkivät aina miellyttämään vanhempiaan (ennen teini-iän myrskyjä). Toisaalta taas vanhempien ajatukset ja arvot heijastelevat arvoja ryhmissä ja yhteisöissä, joihin he kuuluvat.
Miekinkö
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Miekinkö »

Saimaanrannanmaalari kirjoitti: La Tammi 20, 2024 2:25 am Viime viikkoina erittäin kovalla pakkasella ja/tai tuulella ulkona liikkuessa on käynyt aina mielessä, että kylläpä onkin sitten helvetin kylmä, muttei varmasti lähellekään niin kylmä kuin 2.1 Pallaksella.
Kokonaisuutena erinomainen kirjoitus Saimaanrannanmaalarilta, vaikken joka kohdasta aivan samaa mieltä olekaan.
Ja tuo lainaamani kappale on niin totta: joka päivä ulkona tulee mieleen, että nämä olosuhteet ei ole mitään siihen mitä Pallaksella tuolloin oli. Mielessäni vertaan -15 ja 6m/s kelin purevuutta siihen -24 ja lähemmäs 20m/s säähän, että miten ihmeessä kukaan on voinut jatkaa eteenpäin, kun selän takana olisi lämmin tupa johon vetäytyä odottamaan parempaa säätä.
Jostain syystä tämä tapaus on mennyt ihon alle, vaikka olen lapseton.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Marilynmarilyn kirjoitti: La Tammi 20, 2024 10:19 am Minulle on jäänyt kummittelemaan äidin somepostaus (17.4.2022), jossa äiti kirjoitti: "Han har varit en helt outstanding turkompis! Jag har inte varit med om maken av ett så überpositivt och bekymmerslöst barn. Han har inte ens signalerat en negativ känsla på hela veckan, utan i stället har han upprepade gånger uttryckt tacksamhet över att han fick komma med 😍😍. Hur fick jag ett sånt barn?!!" Tällöin oli siis oltu keväällä vaeltamassa. Tämä postaus tuntuisi itsestäni ahdistavalta, vaikka äiti ja poika eivät olisikaan kuolleet lumivyöryssä. En tiedä, ymmärränkö tuon ruotsinkielisen kirjoituksen täysin oikein, mutta minulle tulee omista lapsuudenkokemuksistani (Pohjanmaalla, kuinkas muuten) johtuen muistoja siitä, kuinka lapsen "negatiivisia" tunnekokemuksia pidettiin "tinttailuna" eli itsekkäänä kiukutteluna. Vanhempia oli miellytettävä tukahduttamalla negatiivisiksi tulkittavat tunteenilmaisut.

Tämä minun kokemukseni tuosta postauksesta liittyy siis omiin lapsuudenkokemuksiini (kuten jokainen täällä kirjoittava tekee tulkintansa omien kokemustensa pohjalta). En tunne perhettä enkä tiedä, mistä syystä postaus on tehty. Joka tapauksessa se saa minut ajattelemaan, että lapset pyrkivät aina miellyttämään vanhempiaan (ennen teini-iän myrskyjä). Toisaalta taas vanhempien ajatukset ja arvot heijastelevat arvoja ryhmissä ja yhteisöissä, joihin he kuuluvat.
Viimeisen vaelluksen Instagramkuva, jossa äiti kehui poikaa sisukkaaksi samalla kun poika kuvassa katsoi kiukustuneen näköisenä kameraa kohti, herätti minulla samanlaisia ajatuksia. Lasta voi manipuloida myös positiivisen kautta antamalla kehumisilla ymmärtää, mitä lapselta odottaa. Vaikka alkamalla puhumaan negatiivista tunnetta huomatessaan kuinka se olisi vain sisuuntumista ja miten siitä jatketaan eteenpäin sisulla.
Kerranvain
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Kerranvain »

CSI kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 11:59 pm
e-mikko kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 10:02 pm Ja miten sä edes sen kuvaformaatin sait haarukoitua mukamas instakuvien perusteella?
Insta tekee tiettyjen sääntöjen mukaan kuvan resizingin - josta on pääteltävissä mm. lähtöresoluutio ja todennäköinen lähtöalusta. ER:n reissukuvissa lähtöresolutio osoittautui internetin kattavien tietolähteiden (mm. gsmarena) mukaan hyvin harvinaiseksi resoluutioksi (johtui ilmeisesti käytetystä CMOS-kennosta eli elektroniikasta 2016-2018 valmistuksessa olleessa puhelimessa.
Jos tämän oletetaan olevan totta, niin kuvienotto luuri (äidin?) on silloin väh. 5 vuotta vanha eikä sisällä automaattista ALM toimintoa.
Korento
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Korento »

Marilynmarilyn kirjoitti: La Tammi 20, 2024 10:19 am Minulle on jäänyt kummittelemaan äidin somepostaus (17.4.2022), jossa äiti kirjoitti: "Han har varit en helt outstanding turkompis! Jag har inte varit med om maken av ett så überpositivt och bekymmerslöst barn. Han har inte ens signalerat en negativ känsla på hela veckan, utan i stället har han upprepade gånger uttryckt tacksamhet över att han fick komma med 😍😍. Hur fick jag ett sånt barn?!!" Tällöin oli siis oltu keväällä vaeltamassa. Tämä postaus tuntuisi itsestäni ahdistavalta, vaikka äiti ja poika eivät olisikaan kuolleet lumivyöryssä. En tiedä, ymmärränkö tuon ruotsinkielisen kirjoituksen täysin oikein, mutta minulle tulee omista lapsuudenkokemuksistani (Pohjanmaalla, kuinkas muuten) johtuen muistoja siitä, kuinka lapsen "negatiivisia" tunnekokemuksia pidettiin "tinttailuna" eli itsekkäänä kiukutteluna. Vanhempia oli miellytettävä tukahduttamalla negatiivisiksi tulkittavat tunteenilmaisut.

Tunnistan kirjoituksesta oman kasvatukseni.

Olen miettinyt tätä isän postaamaa hiihtokuvaa ja sen hästäkejä. Emme voi olla varmoja, että perheessä pakotettiin/painostettiin urheiluun. Kuva saattaa olla tilanteesta, jossa ihan oikeutetusti isä patistaa lastaan. Jokainen vanhempi varmaan on kohdannut tilanteen, jossa lapsi tinttailee, eikä halua esim. kävellä itse kaupassa. Lasta ei ole rääkätty tai juoksutettu kilometri kaupalla. Kuitenkin isä on päättänyt tuollaisen kuvan someen noilla hästäkeillä laittaa.

Jokainen meistä haluaa someen postata kuvia, jotka vahvistavat sitä kuvaa, minkä itsestään tai perheestään haluaa esittää. Strömsö esiintyminen, äidin puheet riskien miettimisestä ja hiihtokuva ovat sitä mitä halutaan tuoda esiin. Yksinkertaisin selitys tälle on, että perheessä arvostettiin ”kärsimysten kautta voittoon” ajattelua.

Tiedän useita liikunnallisia perheitä (itseäni en laske niihin) ja olen jo aiemmin kirjoittanut, että raja terveen sitkeyden opetuksen ja pakottamisen välillä on hankala. Tunnen molempia tapauksia. Liikunta osana perheen arkea on ehdottoman positiivinen asia, mutta tiedän myös tapauksia jossa menestykseen painosta kasvatus on johtanut syömishäiriöihin, erittäin pahaan teini-iän kapinaan ja jopa liikunnassa saatuun niin pahaan vammaan, joka on vaikuttanut aikuisuuden työkykyyn. Olen myös todistanut sen tason kielenkäyttöä kymmenvuotiaille valmentajalta, että jos kyseessä olisi ollut omat lapseni olisin tehnyt valituksen.

Ja en ole liikuntavastainen sohvaperuna. Perheeseeni kuuluu ihan ammattiurheilijoita. Moni lapsena liikunnalliseen perheeseen syntynyt on edelleen liikunnallinen aikuinen ja varmaankin kiitollinen kasvatuksestaan, mutta kuten edellä kerroin on myös perheitä joissa toiminta on mennyt yli.
SmileToad
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja SmileToad »

Saimaanrannanmaalari kirjoitti: La Tammi 20, 2024 2:25 am

Pitkä lainaus, löytyy edelliseltä sivulta.
Hyvä kirjoitus ja kiitos kun toit uutta verta ja näkemystä keskusteluun!

Minullakin on viime aikojen pakkasissa ja metsähangissa rämpiessä käynyt tämän tapahtuman tunnelmat mielessä. Että on sen täytynyt todella olla helvetillistä siellä avotunturissa jo monta tuntia. Poikaparka.
Francis Munkki
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Francis Munkki »

Saimaanrannanmaalari kirjoitti: La Tammi 20, 2024 2:25 am Tilanne ei omissa silmissäni tuosta karmeammaksi voi enää muuttua.
Olen ajatellut sillä tavalla, että kun kuluu ehkä puoli vuotta, niin nämä kirjoittelijat, jotka tuntevat voimakkaasti puolesta tai vastaan äidistä henkilönä, väsyvät tai siirtyvät muihin aiheisiin. Siinä vaiheessa on mahdollista tehdä tästä onnettomuudesta samanlainen analyysi kuin yleisilmailussa tai luolasukeltamisessa tapahtuneista. Niissäkin on sitä, että hyvällä säällä monta kertaa selvinnyt lähtee yrittämään jotain, mistä ei selviäkään, ja omasta näkökulmastaan tulee olosuhteiden yllättämäksi, vaikka vierestä katsovalle tapahtumien kulku ja lopputulos vaikuttaa ihan selvältä.

Vertaa vaikka tähän:
filosofi aina kirjoitti: Pe Tammi 19, 2024 9:58 am Minusta ei ole lainkaan selvää, että äiti rakasti Sindreä. Nopeasti vilkaistuani somekuvien tulvaa, päättelen: äiti saattoi ajoittain tuntea inhoa tai jopa vihaankin nuorimmaistaan kohtaan. Sindre oli ehkä perheen musta lammas.
Sinänsä uskon, että fa:n viesti on pelkkä trollaus, ynnä mauton kaiken lisäksi, eikä perustu mihinkään. Yhtä helposti voisi sanoa, että koko retki oli alusta alkaen Pyhäkuruun päättyväksi suunniteltu saatanallinen rituaalimurha. Tätä varten sen piti olla koko ajan tasaista kärsimystä. Mutta pimeyden voimat päättivät, että saavat uhraajan samalla vaivalla.

Se viestini, mihin tuo on vastaus, keskittyi ajatukseen, että suurin osa äitiä henkilönä käsitelleistä viesteistä koko tässä keskustelussa 1) vertaa äitiä johonkin kärjistettyyn kriteeriin, aivan kuin ne puhuisivat sarjakuvan tai elokuvan hahmosta, ja sen perusteella päätyvät siihen, että äiti on tosi ihanteellinen tai tosi katastrofaalinen verrattuna johonkin tarinankerronnan arkkityyppiin. Sitten ne 2) liian vähästä ja liian epävarmasta lähdemateriaalista 3) tekevät liian varmoja ja mahtipontisia johtopäätöksiä sen sijaan, että 4) keskittyisivät pitämään kiinni siitä, mikä ainakin varmasti tiedetään ja 5) tekisivät siitä vain sen painoisia ja vahvuisia johtopäätöksiä kuin sen pohjalta on perusteltua.

Tästä tulee sellainen ongelma, että paras, viisain ja ainoa oikea tapa selvittää tämä tapaus tai keskustella siitä, on 1) ottaa huomioon kaikki mahdolliset nyanssit. Kuten että lapsiaan urheilemaan pakottavia ja "pakottavia" vanhempia on eri asteisia. Lisäksi urheilemaan innostamisen puolesta puhuu moni sellainen asia, mitä monet edes vanhemmaksi ilmoittautuvat täällä eivät tunnusta eivätkä ymmärrä. Samoin kuin sukuelinten omistaminen ei tee ihmisestä asiantuntijaa seksissä, ei pelkkä lasten saaminen tee kenestäkään asiantuntijaa kasvatuksessa.

On paradoksaalista, että täällä aika moni mainitsee lastensa lukumäärän, aivan kuin se todistaisi heidän asiantuntemuksensa tai antaisi heidän mielipiteelleen lisäpainoa, samaan aikaan kun tämän tapauksen äidin lapsiluku ei heidän mielestään todista hänen asiantuntemustaan tai perustele hänen valintojaan. "Minulla on hulluna mylläävät äitiyden tunteet. Tällä naisella ei varmaan ollut niitä, ja siksi tässä kävi näin!"

Mutta 2) ihmiset eivät katso tällaisten tasoerojen ja laatuerojen huomioimista tosiasioiden palvelemisena, vaan 3) he haluavat polarisoida kysymyksen siten, että heidän ajattelemaansa hyvän äidin tai pahan äidin arkkityyppiin verrattuna tämä oli ehdottomasti sankari tai ehdottomasti hirviö. Siinä valossa 4) kaikki yritykset tuoda keskusteluun nyansseja, siis laatueroja ja tasoeroja, nähdään yrityksenä edistää omalle kannalle vastakkaista arkkityyppiä tai stereotypiaa. Toisin sanoen 5) suuri osa kirjoittajista täällä ei ole riittävän älykkäitä tai kypsiä keskustellakseen siitä, oliko tämä äiti sankari, hirviö vai jotain siltä väliltä. Etenkään jotain siltä väliltä. Etenkin kun 6) keskittyminen tosiasioihin ja nyansseihin vie asiasta energian ja tunteen palon. Se evää tyydytyksen niiltä, jotka haluavat tästä orgastisen sankariksi julistamisen tai leimaamisen ja lynkkaamisen.

Sitten on vielä niitä, jotka puhuvat tasapainoisen käsittelyn puolesta ja välittömästi vetäisevät oman arkkityyppinsä tai stereotypiansa peliin ja hyökkäävät jonkun toisen arkkityyppiä tai stereotypiaa vastaan. Tai heidän oma järkevyytensä valuu hiekkaan siinä vaiheessa, kun eivät esitä tasapainoista näkemystä, vaan lähtevät jostain sohvaperunoista, Prismasta ja hiekkalaatikosta liikkeelle. He eivät ymmärrä, että on iso ero siinä, onko oma näkemys järkevä koska se on järkevä, vai vain näennäisesti järkevän näköinen, koska sillä hakataan jotain tunnetusti järjetöntä vastakkaista näkemystä.

Edelliselle käänteisesti on sellainen periaate, että argumentti on kaikkein vahvimmillaan jos se huomioi vastakkaiset argumentit myös niiden vahvimmassa ja pisimmälle viedyssä muodossa. Se näyttää heikolta ehkä, jos se on vain 15 % enemmän oikein kuin vastapuolen paras argumentti, kun se voisi näyttää 99 % paremmalta jos sen laittaisi jotain karikatyyriä vastaan. Ja kuka nyt ei haluaisi näyttää vahvalta ja hyvältä jos kerran on oikeassa?

Vanhempien on kasvatettava lapset johonkin. Ei ole olemassa sellaista kasvatusta, jossa vanhemmat vain katsovat vierestä sitä, miten lapsesta spontaanisti kuoriutuu täysimittainen yksilö, jolla on kaikki omat uniikit taidot ja mieltymykset. Joten sen päättämisessä, että "meidän perheessä urheillaan", ei sinänsä ole mitään vikaa. Tästä perheestä saa kyllä käsityksen, että asiassa mentiin liiallisuuksiin. Mutta sitä ei todista mikään yksittäinen asia. Etenkään sellainen, mikä on perheen itsensä julkisuuteen tietyssä valossa tuoma. Ei edes kymmenen sellaista asiaa. Niistä muodostuu kuvio, jolla on tietty todistusvoima. Mikä on aivan eri asia kuin täällä nähty käsittelytapa, että yhtä lausahdusta tai sosiaalisen median julkaisua kailotetaan jonain savuavana aseena.

Toinen ongelma on se, että käytetään sanoja tai fraaseja, kuten "ikävä onnettomuus", "puhdas vahinko", "yllättävät olosuhteet" tai "kuolemanmarssi". Sitten, kun tällaista fraasia on käytetty, niin se vain lisää sekaannuksen ja tunne-energian määrää. Jos ihmiset käyttäisivät viidesosan tästä määrästä fraaseja ja viisi kertaa innokkaammin selittäisivät, mitä juuri he juuri sillä kertaa juuri sillä fraasilla tarkoittavat, niin ensin kaikki käsittäisivät, mitä muut oikeastaan edes ajattelevat. Sen jälkeen he saisivat käsityksen siitä, mistä ovat samaa tai eri mieltä. Mutta nyt keskustelijat sinkoilevat kuin flipperin pallot toistensa fraasien lyöminä. "Kuinka sinä saatoit kärjistää noin? Maista tästä kostoani. Kas tässä sinulle vastakkainen kärjistys!"

Toisaalta mietin, että keskustelijat näkevät tämän tapauksen äidin karikatyyrinä siksi, että heillä yksinkertaisesti ei ole sen syvempää älyllistä tai moraalista näkemystä kenenkään ihmisen motiiveihin tai tunteisiin. Omiinsa, lastensa tai vieraidenkaan. Yksi tapa, jolla tämä näkyy, on puhuminen endorfiinien narkkaamisesta. Uskallan ehdottaa, että väärä välittäjäaine. Uskon, että ennemmin kyse oli serotoniinista. Ja sitä kokee, kun ajattelee, että on sosiaalisesti saavuttanut jotain suurta ja mainittavaa. Sosiaalisesti omalla mittapuullaan. Ei välttämättä kenenkään tästä keskustelevan mittapuulla. Eikä minkään stereotyyppisen rantaruotsalaisen kyläyhteisön edes. Uskon, että tällä äidillä oli tapana tinkiä tasoa vähän kerrallaan kovemmaksi. Se on älyllinen prosessi, vaikka onkin eräänlainen itsepetos. Mutta se on eri asia kuin heittäytyä pelkän tunteen ajamana tekemään jotain.

Kun sanot, että "kärsimyshakuisuus", niin se on väärin, koska aina näissä tilanteissa kärsimys hyväksytään jonkin sitä tärkeämmäksi katsotun tavoitteen perusteella. Eikö pelkkä lorem ipsum jo ole katkelma tekstistä, jossa sanotaan, että kukaan ei tahdo kärsimystä sen itsensä vuoksi? Dolorem ipsum = kärsimys itsessään. Kun sanot, että ylivertaisuuden tunne, niin se on puoliksi oikein. Tämä oli yritys ansaita ylivertaisuuden tunne. Ei niin päin, että se ylivertaisuuden tunne oli ensin, ja sitten sitä vaan ilmaistiin tämän retken kautta.

Sinänsä pidän tekstiäsi ihan hyvänä, ja suurin osa tästä kritiikistäni koskee yleisesti koko mennyttä keskustelua. Lähdin siitä, että ajattelen äidistä ja tästä heidän retkestään mahdollisimman positiivisesti, koska tosiasiat perustelisivat vastakkaiseen suuntaan vähän kerrallaan. Jos olisin lähtenyt mahdollisimman negatiivisesta kannasta liikkeelle, niin se olisi tuhonnut kaiken motiivin ajattelemisesta. Uskon, että tässä tapauksessa negatiivinen kanta on helpompi olettaa ja vaikeampi mutta hedelmällisempi perustella kuin positiivinen. Juuri siksi, että siinä liiallisuuksiin lipeäminen on niin helppoa ja vakuuttavaa. Vastakkaiseen suuntaan on vain innokkaan urheilemisen ylistäminen, ja siinä ei hirveästi lipeämisen mahdollisuuksia ole.
Viimeksi muokannut Francis Munkki, La Tammi 20, 2024 11:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Flicka
Alokas

Viesti Kirjoittaja Flicka »

Kiva todeta, että mm. isät ja äidit ovat alkaneet miettiä omaa toimintaansa lastensa kanssa aikaisemmin ja myös jatkossa.
Naisena ja äitinä totesin heti 2.1., että " pakkasta, lapsi, Hetta-Pallas vaellus. Ei kovin viisasta kaamosaikaan. Ei latuja vielä tehty. Yliarvioitu omat taidot".
Usea on foorumille hienosti kiteyttänyt asioita liittyen turvallisuuteen, riskinottooon jne. Toivottavasti opit menevät tätä kautta perille mahdollisimman monelle.
Kiitos Saimaanrannanmaalari hyvästä tekstistä!
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

milestone kirjoitti: Pe Tammi 19, 2024 6:21 pm Jos äiti olisi elossa, häntä todnäk epäiltäisiin kuolemantuottamuksesta. Oikeus todnäk toteaisi, että äiti oli syyllinen poikansa kuolemaan, koska vastasi retkikunnasta ainoana aikuisena. Hänellä oli myös tiedossa kaikki retkeen liittyvät riskit, mutta hän teki päätöksen tehdä sen silti. Vanhemman ainoa tehtävä on suojella lasta. Tässä sitä ei tehty, vaan otettiin puhtaasti vain korkean profiilin riskejä (ei verrattavissa autolla ajoon tms.).

Noinhan se menisi. Ja vaikka molemmat olisivat selvinneet, niin totesin jo aiemmin, että sairaalareissu olisi ollut edessä. Toivottavasti hoitohenkilökunta olisi ollut sen verran valot päällä LPKS:ssä, että lääkäri olisi tehnyt ns. viranomais-lasun asiasta. Koska aihetta olisi ollut.
Ramppa X Rämäpää
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Ramppa X Rämäpää »

Kerranvain kirjoitti: La Tammi 20, 2024 11:00 am
CSI kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 11:59 pm
e-mikko kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 10:02 pm Ja miten sä edes sen kuvaformaatin sait haarukoitua mukamas instakuvien perusteella?
Insta tekee tiettyjen sääntöjen mukaan kuvan resizingin - josta on pääteltävissä mm. lähtöresoluutio ja todennäköinen lähtöalusta. ER:n reissukuvissa lähtöresolutio osoittautui internetin kattavien tietolähteiden (mm. gsmarena) mukaan hyvin harvinaiseksi resoluutioksi (johtui ilmeisesti käytetystä CMOS-kennosta eli elektroniikasta 2016-2018 valmistuksessa olleessa puhelimessa.
Jos tämän oletetaan olevan totta, niin kuvienotto luuri (äidin?) on silloin väh. 5 vuotta vanha eikä sisällä automaattista ALM toimintoa.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Advance ... e_Location

"Google announced in July 2016 that all Android phones running version 2.3. 7, Gingerbread (released in December 2010) or later include AML."

Tämä ominaisuus tuli Androideihin paljon ennen kuin se tuli pakolliseksi ominaisuudeksi kaikkiin puhelimiin.
Itäkairan Kehveli
Alokas

Viesti Kirjoittaja Itäkairan Kehveli »

Sitä tulin vain sanomaan,
että niin sanottu kaamosvaellusinnostus on levennyt epidemian lailla, eikä tuolla palstoilla varoittelu ei enää nykyisin toimi.

Varoittaja saa herkästi palautetta negatiivisuudesta. On suorastaan pelottavaa toimia ilonpilaajana.

Kokeneemmat vaeltajat ovat retkeilybuumin myötä aikaa väistyneet, koska ovat väsyneet antamaan ohjeita porukalle, joka odottaa valmiita vastauksia kysymyksiinsä päivästä toiseen, ja siksi reippaasti kärjistäen facen ryhmissä tällä hetkellä monet kokemattomat neuvovat monia tietämättömiä.

Tyyppiesimerkki on se, kun ensikertalaisia sumeilematta rohkaistaan sellaisiin paikkoihin kuten Urho Kekkosen laaja puistoalue kuuleman mukaan "selvine polkuineen". Tästä nousee aina karvat pystyyn, kun on vierestä sattunut seuraamaan sieltä tapahtuneita noutoja, osa kohtalokkaitakin.

Näin kyllä puheena olevan ilmoituksen Hiihtovaeltajissa, ja minulle oli ihan selvää, että lapsen kanssa hiihtoon ollaan menossa, mutta pidin sitä jotenkin epätodellisena. Joulunaluskiireistä huolimatta uskoin, että joku ehtisi kyllä kertomaan heille, että umpihangessa kuljetaan esim 1km/3h.

Kohdekohtaisia neuvoja ei itselläni olisi muutenkaan ollut antaa, koska en ole hiihtänyt Pallastunturien yli.

Sitä kyllä kovasti ihmettelen, että niin moni ajatteleekaan kesäreittien hiihtämistä vaativaan vuodenaikaan, sati lähtee sinne.

Luontopalveluiden ohjeet, luokitukset ja reititykset perustuvat kuitenkin asiantuntijoiden punnitsemiin tosiasioihin.
Olisi hyvä, että lähtökohtaisesti luetaan annettuja ohjeita, luokituksia ja reitityksiä, ja suunnitellaan matkanteko niiden mukaisesti oma osaaminen huolella huomioon ottaen. Ei oikotietä onneen.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Kerranvain kirjoitti: La Tammi 20, 2024 11:00 am Jos tämän oletetaan olevan totta, niin kuvienotto luuri (äidin?) on silloin väh. 5 vuotta vanha eikä sisällä automaattista ALM toimintoa.
Riippuu käyttiksen (Android) versiosta, sisältääkö vaiko ei. Se AML kun on täysin softalla tehty, niin jos käyttis on oikeaa tasoa, niin se tuki AML:lle löytyy. Puhelimen raudalta se ei vaadi muuta kuin GPS-sirun ja sellainen löytyy kyllä jo mallia mummo ja sirppi ajan älykännyistä.

Sitten puhelimen käyttiksestä riippumatta: 112.appin käyttö välittää yhtä tarkan positiotiedon kuin mitä AML viesti sisältää.

Pro-tip: Androidien kanssa kannattaa muistaa myös lisätoiminnot hätätilanteisiin eli mm maanjäristyshälyt jne joista lisää täällä https://support.google.com/android/answer/9319337

Hätäpuhelun paikannuksesta perustietoa häken käsikirjasta: https://112.fi/ekasikirja-ilmoittajan-paikantaminen

Tämmöinenkin mahdollisuus on muuten olemassa: https://112.fi/hatatekstiviesti

Miksi jollan tekstiviestillä on mitään merkitystä hätätilanteessa? Onko idea ihan tyhmä? Ei ole. Hätäkeskuslaitos ei perustele asiaa mutta minäpä kerron miksi siinä on ideaa: erittäin heikossa kentässä puhelu ei onnistu, mutta tekstiviesti saattaa livahtaa läpi, koska perinteinen SMS viesti menee ns. signalointikanavaa pitkin keskukseen. JOS puhelin ylipäänsä näkee minkään tukiaseman edes joskus, niin tällöin SMS viesti solahtaa matkaan. Puhelu ei välttämättä onnistu ja dataa ei ole pätkääkään, tieteenkään.

Olen teräslaivan uumenista pistänyt SMS viestiä ylös silloin kun mitään kantamaa ei muuten ole ollut.
Vastaa Viestiin