Etkö tosiaan muista Tn alkaneen oireilla jo kesällä -22 uupumuksella. Sille ollut aivan varmasti psyykkistä pohjaa. Ei korjaantunut levolla. Ja mitä oli se 2/22 jälkeineen - ei halunnut/kyennyt lähtemään kotoaan. Ei tietoa, miten pitkään kesti.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Heinä 03, 2024 1:52 pm
Jos ja kun Tikkanen vielä syksyllä 2022 on pitänyt vastaanottoa, tuntuu oudolta, että olisi niin nopeasti kunto romahtanut, että itsensä mielestä olisi osastohoidon tarpeessa ollut mt-ongelmien, eikä lääkeongelman vuoksi.
Myös ensimmäinen käynti tuolloin syksyllä 2022 näyttäytyy siinä valossa todella oudolta. Miksi hän hakeutui yleislääkärille, kun hoitavan tuntui tavoittavan hätätapauksessa vaikka puhelimitse?
En näe mitään järkisyytä sille, että Tikkanen olisi lopettanut masennuslääkkeen syönnin ''yhteistuumin'' vaimonsa kanssa, koska kuitenkin popsi pilleireitä kokoajan.
Jotenkin nuo selitykset osastohoidosta ja lääkeiden lopetteluista ja aloitteluista on ontuvia, kun otetaan huomioon, että Tikkanen kuitenkin on alan ammattilainen.
Ko lääkityksiä käyttäneenä tiedän mahdollisista 'negatiivisista' vaikutuksista, mutta edes minä (ei ammattilainen) en päätynyt yks'kantaan lopettamaan lääkettä, vaan keskustelin hoitavani kanssa ja siirryttiin seuraavaan, mahdollisesti paremmin minulle toimivaan lääkkeeseen. Kärsivällisyyttä kuitenkin tarvittiin niin potilaalta kuin hoitavalta, koska odotukset 'normaaliksi tekevästä pienestä sinisestä pilleristä', joka ei toiminutkaan turhautti ja uuden lääkeen vaikutusten odottelu myös.
Tämän on varmasti Tikkanen satoja kertoja käynyt läpi myös omien potilaidensa kanssa, joten asian ei olisi pitänyt olla hänelle mitenkään outoa.
Nytkö ihmettelet syksyn vastaanottojensa suhteen, ettei olisi pitänyt olla niin ja niin huonossa kunnossa. Oletko tyystin unohtanut 6/22 potilaana olleen asioiden jääneen T:ltä ainakin 2 lausunnon osalta kesken ja joku muukin potilas taisi olla esillä - olisiko ollut alkusyksystä.
T itse kertonut huomanneensa syksyllä ettei jaksanut huolehtia potilaistaan.
Luulen, että psykiatrisen potilaan kunto saattaa romahtaa melko nopeastikin. Tn kohdalla niin ei näytä käyneen. viittaan em. Tn psyykkinen vointi vaikuttaa heikentyneen vähitellen. Hoitavalta taisi olla huomio, että lokakuussa olisi vointinsa ollut huono (huonoimmillaan?) siihen asti. 5.10. ollut sattumalta? eka käyntinsa V n vanhalla puhelimella.
Eipä tiedetä, missä vaiheessa syksyä T oli miettinyt osastohoidon tarvetta.
Viittaan toiseen kommenttiini siitä, miksi T saattoi käyttäytyä niin kuin teki 1/2022 puhelin vastaanoton jälkeen. Niinpä jouti turvautumaan yleislääkäriin 9/22.
Ei nyt sentään hoitava psykiatri turvannut potilailleen mitään 24/7 hätä-yhteydenoton mahdollisuutta. Sitä varten on psykiatrian päivystys.
Ei kai T lopettanut missään vaiheessa masennuslääkkeitä kokonaan. Lopetettuaan yhden vaihtoi tilalle toisen. Eihän siinä tosiaan mitään järkeä olekaan, ette kysyi vaimoltaan siunauksen asialle.
Millä tavalla kuvittelet oman psyykkisen sairauden olevan kaiken kattavasti helpompaa alan ammattilaiselle. Luulen, että ehkä useammankin kohdalla voi olla päinvastoin.
Joiltakin psykiatreilta olen kuullut, että aika monet aikuispotilaat lopettavat psyykenlääkkeitään ihan omatoimisesti. Ehkä isokin osa sivuvaikutusten vuoksi?
Mainittakoon edelliseen postaukseesi liittyen, että etkö todellakaan osaisi pitää Tikkasen psyykkisten sairauksien vaikeusastetta sellaisena, että olisi todellakin voinut tarvita osastohoitoa ja hyötyä siitä? T itse miettinyt osastohoitoa. Syitä, miksi ei vienyt asiaa hoitavalle, on edellä pohdittu.
Tn psyykkiset sairaudet (masennus, uniongelmat ja lääkeriippuvuus) ovat hyvinkin voineet olla vaikuttamassa tekemäänsä henkirikokseen, vaikka eivät tekoa selitä. Jos olisi (yllättäen?) ollut teon hetkellä psykoosissa, olisi se voinut selittää.
Tuli nyt mieleen, ettei T mielestäni ole kuvannut itseään psykoottiseksi teon hetkellä eikä yön tunteina sen jälkeenkään. Se yksi kertomansa "päähäni tuli ääniä, jotka kertoivat, mitä tehdä", mutta missähän vaiheessa tuo olikaan?
Jos T olisi ohjattu hoitoon psykiatrian osastolle, voisi tilanne olla - aivan varmasti - toinen.