Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Talvi24
Jessica Fletcher

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

poliisikoiran pentu kirjoitti: Ke Syys 04, 2024 9:28 pm
Talvi24 kirjoitti: Ke Syys 04, 2024 6:21 pm
Hyvä päätelmäsi teosta. Olen samalla linjalla ja näin myös linjannut rikosoikeuden professori Tolvanen. Tavallinen parisuhdesurma. Motivaatoon proffat ei ole toki voineet ottaa kantaa, kun ei sitä oikeudessa osoitettu.
Mielestäni mustasukkaisuus motiivina (sekin tavallinen motiivi) ja lääkkeiden väärinkäytöllä oma osuutensa taustateikijänä samoin psyykkisillä sairauksilla siellä taustalla vaikuttamassa ("päästään sairas" kuvaa hyvin).

Nuo päätelmät toki sen perusteella, mitä julkisuudesta tiedetään.
Minusta "tavallinen parisuhdesurma" olisi median perusteella enempi sellainen, missä olisi riidelty jo pidemmän aikaa, väkivalta olisi asteittain pahentunut, mukana päihteitä ja viimeisenä pisarana sitten se, että toinen haluaa erota, ehkä jo uusi kumppanikin.

Tätä Ullanlinnan tapausta kuvaa mielestäni parhaiten sana PETOS. Tikkanen olikin aivan toisenlainen kuin Viki oli lyhyen suhteen aikana kuvitellut. Mitä uhri mahtoi ajatella viimeisinä hetkinään, kun kamppaili kovissa tuskissa hengestään ja tajusi, että ihastuksen kohde ja tuore aviomies murhaa nyt hänet. No, eipä sitä varmasti kukaan halua liikoja ajatella eikä uhri ole enää kertomassa.
Kuten huomasit varmaan, oli määritelmä "Tavallinen parisuhdesurma" (tai hän käytti sanaa perhesurma) rikosoikeuden emeritusprofessori Tolvasen päätelmä. Sehän ei toki ole tiedossa, mitä kaikkea tietoa heti tuomion tultua haastatelluilla kahdella rikosoikeuden professoreilla on ollut käytössään ja miten seuranneet tapausta. Pitkä kokemus emeritusprofessorilla on, siihenkin arvionsa perustanut.

Tästä tapauksesta ei ole faktatietoja, siitä, oliko ollut mahdollista henkistä tai fyysistä väkivaltaa aiemmin. Ilman faktatietoja on ketjussa spekuloitu kyllä paljon.

Minulla on median tasolta muistissa sekä sellaisia parisuhdesurmia, joissa fyysistä väkivaltaa on ollut ja naapuritkin pelänneet jotain joskus tapahtuvan. Mutta myös toisenlaisia juttuja muistan, jossa lähipiirille ja naapureille surma tullut ihan yllätyksenä. Viimeiksi viime talvena P-Karjalassa mies tappoi vaimonsa, kahden lapsen äidin keskiluokkaisessa asuinyhteisössä. Elämän puitteet olivat kunnossa.

Niinpä, heidän lyhyen suhteensa aikana tilanne muuttunut ja muutokseen lienee oleellisesti vaikuttanut Tn mt-sauraudet ja lääkkeiden väärinkäyttö. Lopulta T oli pitkällä sairauslomalla. Eipä ehkä kumpikaan osannut kuvitella, minkälaisessa tilanteessa olivat syksystä -22 alkaen.

Enpä tiedä esittämästäsi petoksesta, millä tavoin sellaisesta olisi kyse. Sairauteensa ei ihminen aina pysty kunnolla vaikuttamaan - ainakaan, jos ei luota hoitavan lääkärin ohjeisiin, linjaukseen. Ja toki Tn olisi pitänyt uskaltaa tunnustaa itselleen ja siten hoitavalle psykiatrille, että oli riippuvainen uni- ja rauhoittavista lääkkeistä ja käytti väärin stimulantteja. Olisi päässyt vieroitushoitoon.

On ollut varmasti todella järkyttävä kokemus se, miten aviomies käy kiinni ja alkaa pahoinpitelemään todella rajusti ja uhri varmaan ehtii jopa tajuta kuolevansa. Mies, jota oli rakastanut ainakin johonkin asti.

Itse asiassa tuohon ihmisten "muuttumiseen" liittyen ei se sellaisenaan liene tavallista, että muutosta olisi tullut noin lyhyen liiton aikana ja noin kypsässä iässä, jos ei mukana olsi tosiaan esim. mt-sairautta. Muuten esim. pitkien liittojen kohdalla monet saattavat todeta erityisesti nuorempana aloitetuissa suhteissa, että meni aikoinaan naimisiin ihan toisen / toisenlaisen ihmisen kanssa. Ja toteamukset molemmin puolisia.
Talvi24
Jessica Fletcher

Sipi kirjoitti: Ke Syys 04, 2024 1:01 pm *******
Hän haluaa kontrolloida prosessia, pitää vaihtoehdot avoimina ja käyttää nimenomaan tuota syyntakeettomuutta ja psykoositarinaa vaihtelevasti omiin tarpeisiinsa. Koska mielentilatutkimus ei antanut toivottua tulosta, hän tietysti riitauttaa sen -koska voi. En tiedä kuinka monta kertaa sen voi tehdä, mutta hän varmasti tietää. Ja tekee niin monesti, että saa haluamansa vastaukset tai ainakin yrittää.

Uskon myös, että hän kokee etujensa mukaiseksi päästä vankimielisairaalaan .......
Vankimielisairaalassahan ei ole määrämittaisia tuomioita, vaan vangin terveydentila ja edistyminen määrittelevät sen, miten tuomiota jatketaan vai jatketaanko ollenkaan.
Uskon, että hän ottaa mieluummin minkä tahansa tuomion vankimielisairaalassa kuin hovin kautta saadun, alennetun tappotuomion tavallisessa vankilassa.
Käsittääkseni Tn yritys saada uusi mt-tutkimus evättiin KOn päätöksellä. Onkohan niin, että hovin käsittelyssä voi yrittää uudelleen? Siihen kuluu jkv aikaa ja mahdollisesti tuleva mereenajon uusi tutkimus ehdittäisiin ehkä tehdä ennen tuota.

Oikeuspsykiatri Reunanen totesi vastikään, että joku harva mt-tutkimus olisi uusittu. Varmaan niissä ollut selvemmät perusteet. Tässä tapauksessa niitä ei ollut. Jos joku harva tutkimus on uusittu, niin vaikea kuvitella että yhtään sen enempää uusimiskertaa ei tulisi missään tapauksessa.

T ei kyllä saa / pysty päättämään siitä, että mt-tutkimus uusittaisiin. Näillä näkymin ei tulla uusimaan. Tosiaan ehkä korkeintaan voisivat pyytää esteetöntä oikeuspsykiatria konsultoimaan, arvioimaan tehdyn tutkimuksen lausuntojen perusteella tehtyjä arvioita ja loppupäötelmää. Tuollaisen pitäisi riittää Tlle ja puolustukselle. Ehdottomasti.

Toisaalle jo kirjoitin siitä, miten Lauerma ihmetteli niitä, jotka hakevat alentunutta syyntakeisuutta, kun edessä voi olla loputtoman pitkä oleminen cankisairaalassa vs. Esim. tappotuomio ensikertalaisen alennuksin.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Oletko Talvi edelleen sitä mieltä, että Tikkanen on täysin terve ihminen, joka sattui tapahtuneen murhan aikaan sairastamaan masennusta ja ajautui itsestä riippummatomista syistä psykoosiin?

Masennusta ja ahdistusta, joka oli niin railakas, että glögijuhlien suunnittelun ja lähestymisen takia johti puolison surmaan?

Haloo??

Tikkasen käytös puolustaa itseään kertoo jo paljon hänen mielestään; Mtt on tehty väärin.
(Ruotsi ok/ suomi bad. Suomi ok/ ruotsi bad….!)

Kuka ikinä on tässä maassa kyseenalaistanut mielentilatutkimusta?
Tuskin kukaan. (en ole varma)

Kyllä oikeuslaitoksella on varmasti ensikertaa vastassa todellinen ’hullu’, joka kuvittelee, että maailma pyörii hänen tahtonsa mukaan.

Että mtt uusitan, kun hän pyytää.
Että vaimon pyynnöt lyönneistä on todellisia.
Että mereenajo oli totaalinen vahinko.
Että lopulta olen hyvä ihminen.

Höp ja löp😂
Psykopaatti sanon mie🗽
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Sissi
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 05, 2024 12:54 am
No ainakin Tikkasella olisi siihen pätevyyttä, ja ehkä syytäkin? Ja ehkä oli aikakin?
Ei murhatuomio tee ihmisestä lainsuojatonta eikä poista hänen ammattiosaamistaan.
Jäävi hän tietysti on omaan mielentilatutkimukseensa liittyen mutta jos vain
mielentilatutkimuksien kanssa tekemisissä olevat pienet piirit julistavat lehdissä vuodesta toiseen huippuosaamistaan alallaan niin voidaanko silloin olla varmoja tutkimuksen luotettavuudesta tai ajantasaisista menetelmistä?
Toivottavasti Tikkanen avaa vähän enemmän tätä omaa kokemustaan ja asettaa toimintatavat kyseenalaiseksi jos siihen on syytä. Siis yleisellä tasolla.
Talvi24
Jessica Fletcher

↑↑

Miksi vääristelet sanomaani, kun sinun pitäisi tietää kyllä, etten ole koskaan väittänyt Tn olevan täysin terve. Samaan yhteyteen ymppäsit kuitenkin masennuksensa. Pitäisihän sinun tietää, että masennuskin on sairaus. Tn kohdalla F33.11 Keskivaikea masennus hoitavan psykiatrin diagnosoimana. Luulen, ettei tuo dg ole jäänyt pois mt-tutkimuksessa.

En ole myöskään väittänyt Tn ajautuneen psykoosiin. Faktatietohan on, että oli toki Auroraan vietyä ollut psykoottinen ja sitä jatkunut 3 vrk, reaktiiviseksi psykoosiksi kai epäilivät?
MUTTA ei ollut psykoosissa ennen tekoa, teon aikana eikä teon jälkeen pe, mutta la sitten ollut psykoottinen.

Sinun pitäisi nyls tietää, etten ole väittänyt tulossa olleita glögijuhlia murhan motiiviksi. Toki ehkä mukan alkaneessa riidassa varmaan ollut, ne ikkunatkin vielä pesemättä!

Olen tosiaan sitä mieltä, että mustasukkaisuuden olisi pitänyt riittää motiiviksi. Ihan julkisuudessa olleiden tietojenkin perusteella.

Toiseen kommenttiin kokosin juuri Tn psykoosin ja muut psykoottiset oireet. Ja sinunkin pitäisi tietää välituomiosta löytyvät Aurorassa asetetut uudet diagnoosit: Riippuvuus uni- ja rauhoittavista lääkkeistä, stimulanttien väärinkäyttö ja monilääkeoireyhtymä.

Ja sinä väität minun sanoneen Tikkasta terveeksi mieheksi! Tökeröä! Väitteesi alkaa mennä todella överiksi. Hieman turhauttavaa vääntää sinulle asioista, joita ilmeisesti tarkoituksellaa vääristelet? Miksi ihmeessä? Minä luotan Tikkasta hoitaneisiin lääkäreihin, heidän ammattitaitoonsa. Diagnooseista on saattanut tulla mt-tutkimuksessa jotain tarkennusta. ADHD (ei varsinainen sairaus) jäi edellä mainitsematta, olikohan varmistunut?

Kuten tiedät ei T ole terve, on ollut todella sairas. Vankeusaikana on varmaan päässyt lääkkeiden väärinkäytöstä kuiville ja se on varmasti iso asia.

Jos lukisit muitakin viestejä, niin olisit tiennyt oikeuspsykiatri, Vantaan vankilan osastonylilääkäri Reunasen kertoneen, että joitakin harvoja mt-tutkimuksia olisi uusittu. Niissä lienee ollut paremmat perusteet? Olen tuonut tiedon jo kahdesti ketjuun parin päivän sisällä.

Tiedossa on, että sie tulet hamaan tappiin asti uskomaan sen, että T on psykopaatti. Saattaa toki ollakin jonkin asteinen tai omata jkv psykopaattisia piirteitä tai olla joku muu persoonallisuushäiriö, esim. epävakaa? Minulla ei ole tarvetta yrittää puutteellisilla/ vähäisillä psykiatrian tiedoillani diagnosioida Tikķasta yhtään, se on ammattilaisten tehtävä. Eli kunnes toisin todistavat. Voi odotella ihan rauhassa, kiihkoilematta tuleeko lisää tiedonmurusia mt-lausunnosta.

P.s. Toivottavasti osaisit lopettaa täysin turhan, asiattoman vääristelyn, ettei tarvitsisi enää vääntää rautalangasta sinulle samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Kyllä sinun on pitänyt huomata, että perustan näkemykseni nimenomaan faktoille. S e on helppoa, yksiselitteistä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

:wink:
Elä nyt hyvä nainen (talvi) repeä liitoksistasi.

Minä olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että Tikkasen mtt:n peruskivet tukevat psykopatiaan.
Ei sinun tarvitse yhtyä tuohon.

Minä kyseenalaistin ihan vilpittömästi, mielipiteesi, että Tikkasen ongelma oli masennus.
Että hän kärsi siitä ja vaimonsa agressiivisesta hankintavimmasta, jota olet esittänyt surman motiiviksi.

En jaksa tuota raivoamista ollenkaan. Olen ihminen, jolle EI huudeta. Syyttä.

Tikkasen masennus, jota hän nyt peräänkuuluttaa, on ollut teatteria. Edes 4kk mielentilatutkimus ei ole tuonut tutkijoille masennusta, vaan kaikkea muuta.

Ainoa, johon Tikkanen nyt takertuu, on hänen valehtelu.
Ei tietenkään huuda vielä tässä vaiheessa mitään psykopaattisesta painotuksesta analyysissä.
Ei, koska edes itse ei ymmärrä asiaa. Nyt arvatenkin lähtee kohta-kohdalta sitä meille avaamaan itse.
Tuo |valhe| kohta oli ensimmäinen. Seuraava seuraa. Usko tai älä Talvi.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 05, 2024 2:55 am *******
Minä olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että Tikkasen mtt:n peruskivet tukevat psykopatiaan.
Minä kyseenalaistin ihan vilpittömästi, mielipiteesi, että Tikkasen ongelma oli masennus.
Että hän kärsi siitä ja vaimonsa agressiivisesta hankintavimmasta, jota olet esittänyt surman motiiviksi.
En jaksa tuota raivoamista ollenkaan. Olen ihminen, jolle EI huudeta. Syyttä.
Tikkasen masennus, jota hän nyt peräänkuuluttaa, on ollut teatteria. Edes 4kk mielentilatutkimus ei ole tuonut tutkijoille masennusta, vaan kaikkea muuta.
Ei Tn masennus ole mikään mielipideasia, ei minun mielipiteeni. En minä ole yrittänyt tehdä hänelle yhtään diagnoosia. Diagnoosien teko on psykiatrien tehtävä. Hoitava psykiatri oli diagnosoinut masennuksensa (F33.11). Siitä ei ole tietoa, mistä lähtien T on sairastanut toistuvaa masennusta, mutta mitä ilmeisimmin jo ennen viimeistä hoitosuhdetta.

Toistan, että olen tuonut ainoaksi motiiviksi surmaan mustasukkaisuuden ja olen ihmetellyt, miksi oikeus ei kelpuuttanut sitä motiiviksi. Joudun peräänkuuluttamaan luetun ymmärtämistäsi, kun nyt väität minun esittäneen motiiviksi sitä, kun V halusi ne kalliit hankinnat tehtävän. Kun noin väität, niin varmaan voit esittää kohdan, jossa noin muka ehdotan. Vääristely = vääristelyä.

Minä en raivoa. Ei ole mitään tarvetta sellaiseen. En myöskään huuda sinulle enkä kellekään muulle. Tämä on vaan tällainen anonyymi keskusteluketju. Ei nostata minulla, tämän ikäisellä ihmisellä tunteita eikä verenpainettakaan.
Mutta mahdatko sinä raivota ja huutaa?

Tiedetään, että et luota Tikkasta hoitaneiden psykiatrien ammattitaitoon ja väität siten, että ovat diagnosoineet väärin, koska sinä jollain todella kyseenalaisilla muka psykiatrisen diagnostiikan taidoillasi tiedät asiat paremmin kotinäppäimistöltäsi käsin kuin ammattitaitoiset psykiatrian erikoislääkärit; hoitava psykiatri, Auroran psykiatri ja oletettavasti mt-tutkimusta tehnyt oikeuspdykiatri. Masennus-dg on mitä ilmeisimmin pysynyt mt-tutkimuksessa, koska ei uutisoitu, että Tn väittämä masennus, vaan hänen masennuksensa. Eihän hänellä toki välttämättä ole ollut masennus 'päällä' sen 4 kk aikana. Jos ei, ei se olisi estänyt heitä tekemään / vahvistamaan masennus-diagnoosia.

Jos olisi todettu olleen syyntakeeton psykoosin vuoksi, niin eihän hänen olisi tarvinnut tuon tutkimuksen aikana mennä psykoosiin. Olen miettinyt, millä ihmeen metodeilla he saavat selville jonkun olleen teon hetkellä psykoosissa tilanteessa, jossa on kulunut henkirikoksesta reilu vuosi.

P.s. sukupuoleni ei kuulu edelleenkään ketjuun. Näin se menee nykyaikana, tällä vuosikymmenellä. Olet ehtinyt epäillä minua aiemmin mieheksi ja nyt naiseksi.
Viimeksi muokannut Talvi24, To Syys 05, 2024 6:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Sissi kirjoitti: To Syys 05, 2024 1:30 am
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 05, 2024 12:54 am
No ainakin Tikkasella olisi siihen pätevyyttä, ja ehkä syytäkin? Ja ehkä oli aikakin?
Ei murhatuomio tee ihmisestä lainsuojatonta eikä poista hänen ammattiosaamistaan.
Jäävi hän tietysti on omaan mielentilatutkimukseensa liittyen mutta jos vain
mielentilatutkimuksien kanssa tekemisissä olevat pienet piirit julistavat lehdissä vuodesta toiseen huippuosaamistaan alallaan niin voidaanko silloin olla varmoja tutkimuksen luotettavuudesta tai ajantasaisista menetelmistä?
Toivottavasti Tikkanen avaa vähän enemmän tätä omaa kokemustaan ja asettaa toimintatavat kyseenalaiseksi jos siihen on syytä. Siis yleisellä tasolla.
Hyvä huomio tuo, ettei murhatuomio tee ihmisestä lainsuojatonta ja ammattitaidotonta (Huom! Miss Holmes).

Kyllä Tikkasella on tavallaan "kanttia" yrittää kyseenalaistaa mt-tutkimus, kun on psykiatri ja tiettävästi aikoinaan 2-3 v ajan osallistunut työryhmässä mt-tutkimusten tekemiseen oikeuspsykiatrin ohjauksessa. Vaikka kyseenalaisesti kuulostaa perustelleen.

Minä luulen, että mielentilatutkimuksen laatua tarkkailevat jollain konstilla valtakunnallisesti. Luulen, että Suomessa tekevät mt-tutkimuksia laadukkaasti ja epäilen, ettei Tllä olisi oikeasti tarvetta kyseenalaistaa tutkimusta. Perustelunsa on täysin ontuva. T teki noin yrittäessään saada jatkossa tuomiota lievemmäksi hovissa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Syys 04, 2024 1:17 pm *******
Näen mahdottomana väitteet, ettei Tikkanen olisi avioliitossaan Vicin kanssa ollut kontrolloiva.
Onko ketjussa ollut väitteitä siitä, että T ei olis olisi ollut toisessa avioliitossaan Victoriaa kontrolloiva? En ole nähnyt sellaisia väitteitä.
Talvi24
Jessica Fletcher

vanhavakanssi kirjoitti: Ke Syys 04, 2024 2:47 pm Poliisi tutkii mikäli poliisille on tehty ilmoitus mahdollisesta rikoksesta.
Tämän jutun yhteydessä on mahdollista, että joku Tn potilaista on ilmoituksen tehnyt. Ilmoituksen pohjalta poliisi kirjaa sen rikosilmoituksena, jos on syytä epäillä rikoksen tapahtuneen.
Kaikkia mahdollisia asioita ei julkisuuteen saateta.
Tässä tapauksessa lienee epätodennäköistä, että joku Tn potilas olisi tehnyt ilmoituksen. Ei toki täysin poissuljettu, mutta varmasti olisi tuotu anonyyminä julkisuuteen ihan jo sen vuoksi, JOS tapauksella olisi yhteiskunnallista merkitystä.
Talvi24
Jessica Fletcher

KärkölänVenetsia kirjoitti: Ti Syys 03, 2024 10:25 pm Roope Tikkasen viimeinen käynti hoitavan lääkärin luokse ajoittui 23.11.2022. Tikkanen oli kertonut voivansa paremmin, nukkuneensa paremmin ja tunteneen olonsa rauhallisemmaksi. Hän ei kuitenkaan kokenut olevansa työkykyinen. 6 vuorkautta aikaisemmin, 17.11.2022 yllä mainittu tyttö joutui provosoimattoman hyökkäyksen kohteeksi ja menehtyi vammoihinsa myöhemmin sairaalassa. Uhrin tytär on puolestaan kertonut nähneensä uhrin yllä Rolexin viikkoa aikaisemmin (16.12.2022) eli oletuksena Rolexin näkemiselle pariton viikko 49/2022. Jos uhrin lapset olivat parittomina viikkoina Ullanlinnassa äidillään, ajoittuu 17.11.2022 parilliselle viikolle eli 46, jolloin eivät olleet Ullanlinnassa (speku). Tuon viikon 46 tapahtumia Tikkasen bonusperheessä voisi tarkemmin muistella jälkikäteen, jos tarpeen asian poissulkemiseksi.
Uhrin lapsi / lapset totesivat muistaakseni äitinsä pitävän Rolexia aina ranteessaan, ehkä yöksi ottaneen pois ranteesta.

Mainittakoon, että jonain marraskuun päivänä T oli sen 4 vai 5 hengen ystäväporukkansa kanssa käynyt Yrjönkadun uimahallissa. Muusta marraskuulta ei tietoja. Ehkä ei (jaksanut / kyennyt?) käymään kuorossa? Kahtena marraskuun iltana? oli ollut sillä Vn vanhalla puhelimella, olikohan ne 18.11 ja 21 vai 22.11. ihmettelemässä löydöksiään. Kuvat + muut materiaalit taisi siirtää omalle puhelimelleen salattuun kansioon 3.12? Ekan kerran oli ollut Vn puhelimella 5.10.

Uhrin lapset olivat vuoroviikoin Ulliksessa samoin Tn lapset. Vaikutelmaksi jäänyt, että olivat eri viikkoina, eivät yhtäaikaa. Uhrin poika kertoi nimittäin, etteivät lapset olleet keskenään sen paremmin tutustuneet toisiinsa. Eli tuon mukaan oko ajan olisi ollut lapsia perheessä.
QwertyKeyboard
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja QwertyKeyboard »

Talvi24 kirjoitti: Ti Syys 03, 2024 4:55 pm Ketjun henkirikos tapahtui juuri tässä parisuhteessa ja sen "syyt" - mitä ikinä ovatkaan liittyvät juuri tähän parisuhteeseen (mustasukkaisuus??) ja tietysti ennenkaikkea tekijään. Rikosoikeuden emeritusprofessori Tolvasen mukaan kyse ollut sinänsä ihan tavallisesta perhesurmasta (parisuhdesurmasta), ainoastaan tuomitun ammatti ja pariskunnan sosioekonominen asema ovat poikkeuksellisia.
Käsittääkseni Tikkanen on ainoa Suomessa koskaan murhasta tuomittu lääkäri. Ainakaan itselleni ei ole tullut vastaan toista lääkärin tekemää murhaa tai henkirikosta. Muualla maailmassa lääkärin tekemiä murhia on kyllä tapahtunut, mutta ei suomessa. Muutamia lääkärin tekemiä lähisuhdeväkivalta, jossa on tehty lievempää väkivaltaa on joskus tullut vastaan, mutta nekin ovat äärimmäisen harvinaisia.
Talvi24
Jessica Fletcher

QwertyKeyboard kirjoitti: To Syys 05, 2024 9:19 am
Talvi24 kirjoitti: Ti Syys 03, 2024 4:55 pm Ketjun henkirikos tapahtui juuri tässä parisuhteessa ja sen "syyt" - mitä ikinä ovatkaan liittyvät juuri tähän parisuhteeseen (mustasukkaisuus??) ja tietysti ennenkaikkea tekijään. Rikosoikeuden emeritusprofessori Tolvasen mukaan kyse ollut sinänsä ihan tavallisesta perhesurmasta (parisuhdesurmasta), ainoastaan tuomitun ammatti ja pariskunnan sosioekonominen asema ovat poikkeuksellisia.
Käsittääkseni Tikkanen on ainoa Suomessa koskaan murhasta tuomittu lääkäri. Ainakaan itselleni ei ole tullut vastaan toista lääkärin tekemää murhaa tai henkirikosta. Muualla maailmassa lääkärin tekemiä murhia on kyllä tapahtunut, mutta ei suomessa. Muutamia lääkärin tekemiä lähisuhdeväkivalta, jossa on tehty lievempää väkivaltaa on joskus tullut vastaan, mutta nekin ovat äärimmäisen harvinaisia.
Tapon yrityksestä sai vankilatuomion se Rovaniemen keskussairaalan psykiatrian apulaisylilääkäri, nainen. Hänen aikomuksensa oli tappaa kumppaninsa puukottamalla. Oli muistaakseni harmitellut, kun ei onnistunut. En muista rangaistuksen pituutta, mutta on jo vapautunut ja palannut odotettuna työntekijänä entiseen virkaansa.

Sattumaa sekin, että hänkin on psykiatri. Tapauksesta on ollut m-infossa ketju, mutta en ole sitä seurannut, lukenut.

Mielenkiintoinen tieto oli Vantaan vankisairaalan osastonylilääkär, oikeuspsykiatri Mika Reunasen kertoma, ettei ollut T ensimmäinen lääkäri, jolle tehty mt-tutkimus. Jos tuolle toiselle psykiatrille tehtiin, niin käsitykseksi jäi kuitenkin, ettei kahteenkaan määrä jäänyt. Ei Reunanen kertonut tarkkaa lukua. Ei ehkä tiennyt. Ilmeisesti muutamia kuitenkin.
Viimeksi muokannut Talvi24, To Syys 05, 2024 9:46 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maiju
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Onko Tikkasen kyseenalaistaessa mtt:n tuloksen myös tulkittavissa, että hän kyseenalaistaa häntä hoitaneen kuorokaverin ammattitaidon? Vai mahtaako olla niin, että salatuissa osioissa ovat tuoreet diagnoosit psykoottisesta masennuksesta? Jos niin, miksei Tikkaseen kohdennettu oikeanlaista hoitoa:
Psykoottinen masennus kuuluu hoitaa erikoissairaanhoidossa. Usein kyseeseen tulee sairaalahoito tai vaihtoehtoisesti intensiivinen avohoito. Myös mielenterveyslain mukaista tahdosta
riippumatonta hoitoa on tarvittaessa mahdollista käyttää.
Vai oliko/onko sittenkin siis niin, että sekä häntä hoitanut että häntä mtt:ssa diagnosoineet ovat ammattitaidoltaan puutteellisia (Tikkasen mukaan)?
Ghost hunting
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Jo on härskiä toimintaa, jos vaatii tollasta niin sitten tunnustat tahallisuuden aiemmasta yrityksestä.
Jätti vielä kapteenina uppoavan aluksen. Eikä auttanut muita. Oliko silloinkin psykoosissa ja jatkoi vaativia töitä normaalisti.
Tämäpä alkaa olemaan jännää ja silleen ufo meininkiä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010676941.html

Ullanlinnan murhaajapsykiatrilta ilmoitus oikeudelle

Tikkasen oikeudenkäyntiavustaja Maija Heinonen kommentoi perjantaina tuomionannon jälkeen IS:lle, että puolustus on tyytymätön tuomion rikosnimikkeeseen ja korvaussummiin, jotka Tikkanen on määrätty maksamaan.

– Puolustuksen mielestä tämä ei täytä murhan tunnusmerkistöä, Heinonen sanoi.

Puolustus myös paljoksui Tikkaselle maksettavaksi määrättyjä korvaussummia.

Mielentilatutkimuksen mukaan murhaaja oli tekojen aikaan syyntakeinen eli ymmärsi tekonsa. Tikkanen myönsi oikeudessa aiheuttaneensa vaimonsa kuoleman, mutta kiisti toimineensa tahallisesti. Hän on väittänyt olleensa tekohetkellä psykoosissa.

Surmaaja vaati myös, että hän pääsisi uuteen mielentilatutkimukseen ruotsalaisen lääkärin tekemänä. Helsingin käräjäoikeus ei katsonut tätä tarpeelliseksi ja torppasi pyynnön.
Vastaa Viestiin