Joo siis tässä henkirikoksessa ei ole juuri mitään suomalaisen tyypillisen perhesurman piirteitä. Ei ole päihteidenkäyttöä tai merkittävää taloudellista ahdinkoa taustalla. Ei ole mitään pitkälle riitaantunutta huoltajuus tai avioerotaistelua. Molemmilla uhrilla ja tekijällä on sellainen taloudellinen tilanne, että jos suhde riitaantuu ei ole mikään pakko pelkästään rahan takia kituuttaa saman katon alla ja antaa tilanteen tulehtua.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Marras 11, 2024 5:36 pm Tämähän on mielenkiintoinen tapaus juuri siksi, että nyt ei mennä siinä ”normaalissa”. Ja tuolla tarkoitan suuri sitä mitä olen aiemmin tuonut esille.
Kummankaan sosiaalinen status ei sovi henkirikokseen. Ei uhrina, eikä tekijänä.
Psykiatrina Tikkasen olisi pitänyt olla huomattavan tietoinen psyykeen ongelmista ja kykeneväinen hakemaan itselleen apua aivan toisella tasolla miten hän toimi.
Uhrin olisi koulutettuna, sosiaalisena ihmisenä ja pitkän avioliiton eroineen läpikäyneenä, pitänyt kaikella järjellä pystyä näkemään tilanteen vaarallisuus.
Kuitenkin lopputulos on tämä.
Itse olen sitä mieltä, että Tikkasella on joku persoonallisuushäiriö, joka on sen tyyppinen mistä puuttuu sairauden tunto. Tämä selittäisi sen miksi Tikkanen ei kokenut tarvetta hakea apua, koska hän ei koe olevansa sairas vikahan on aina kaikissa muissa ihmisissä. Narsistisen tai psykopaattisen persoonallisuushäiriön omaavat voivat pärjätä manipuloimalla hyvinkin elämässään. Tästä huolimatta heillä on tiettyä lyhytnäköisyyttä, joka juurikin voi johtaa tälläisiin tekoihin missä henkrikoksella pilataan koko oma elämä kun tiettyjä asioita ei osata persoonallisuushäiriön takia miettiä kovinkaan pitkälle ei vaikka periaatteessa oltaisiin hyvin älykkäitä. Eikä manipuloimalla pysty puhumaan itseä ulos aivan mistä tahansa.