Eihän Tn lääkkeiden väärinkäytöstä ole mitään epäselvyyttä. Hyvin nopeasti oli asioiden oikea laita selvinnyt Aurorassa. Se, että muutakin oli ollut kuin ylkisuurien unilääkeannosten käyttö - jonka T oli alussa ainoastaan myöntänyt. Vieroitusoireet lienee paljastaneet - vai miten lienee ollut? Lääkkeiden pitoisuudetkin otettu (niistä, mistä mahdollista määrittää) - nekin voineet kertoa jtk. Joka tapauksessa näiden osalta Aurorassa 5.1.2023 ne kaksi selkeää dianoosia:Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Joulu 11, 2024 11:33 am Välituomiosta ja tuomiosta käy selkeästi ilmi väärinkäyttö.
Tikkanen tuskin on itse kertoillut miten on lääkkeitä käyttänyt, vaan määrät ja yhdistelmät ovat olleet niin ’outoja’, että niistä on pystytty selkeästi päättelemään väärinkäyttö.
Mietin miksi Tikkanen kesällä 2021 vaihtoi lääkäriä. Tarve hoitosuhteeseen ei selkeästi ollut hoidollinen, vaan T suojasi oikeuksiaan laittamalla muut kirjoittamaan käyttötarkoitukseensa soveltuvia lääkkeitä.
Puuttuiko tuo entinen hoitava Tikkasen lääkitykseen? Kieltäytyikö kirjoittamasta? Vai pääsikö eläköitymisilmoituksella eroon hyväksikäyttävästä potilaasta?Oikeuksien rajoitus oli vuonna 2013/2014. Alkoiko tuo entinen hoitosuhde sen jälkeen?
Olisipa mielenkiintoista päästä tonkimaan noita tietoja. Sieltä olisi varmasti luettavissa suoraan Tikkasen lääkkeiden väärinkäytön kehitys.
- Lääkeriippuvuus uni- ja rauhoittaville lääkkeille
. Stimulanttien väärinkäyttö.
Luulen, että T on joutunut alun jälkeen Aurorassa myöntämään, kertomaan lääkkeiden väärinkäytöstä. Eihän lääkkeissään ollut tiettävästi mitään ”outoja” yhdistelmiä, kokonaisvastuu lääkityksestä on ollut hoitavalla psykiatrilla. Resepteissä määrät lienee olleet isoimpia mahdollisia annoksia. Reseptiikka siis mitä ilmeisimmin kunnossa - ei mitään sellaista, mihin apteekkikaan olisi voinut puuttua (sitä väärinkäyttöä omilla, laillisilla resepteillä).
Selvä tieto on, että edellinen psykiatri jäi eläkkeelle. Ei siis liittynyt myhtään mitään epäilemääsi. Edellisen hoitosuhteen aikaiset potilaskertomukset ovat olleet viimeisen hoitavan psykiatrin nähtävänä.
Missä ihmeessä luuraa perusteesi sille, ettei T olisi hakeutunut hoitosuhteisiin ihan sairauksiensa, oireidensa vuoksi? Ihan niin kuin ihmiset yleensäkin. Perustuu näköjään ainaostaan väärään luuloosi. Eikö mene ”normaaliin? järkeersi” ettei T olisi tarvinnut yhtään ketään psykiatria kirjoittamaan lääkereseptejään, koska hän olisi voinut kirjoittaa ihan kaikki reseptinsä itse. Paljon helpommalla olisi päässyt noin menetellen, miksi ihmeessä ”riesaksi” psykiatrilla käyntejä. Minä luulen edelleen Tn hakeutuneen hoitosuhteisiin nimeomaan hoidollisista syistä - saadakseen jaettua osaavan asijantuntijan kanssa omaa tilannettaa ja myös lääkityksiään
Viimeistään mt-tutkimuksessa ovat selvittäneet Tn lääkkeiden väärinkäytön alkamisen ja kehittymisen.
- Minulla luulo sen alkaneen noin 2013, josta T itsekin kertonut käyttäneensä mm. ylisuuria unilääkeannoksia sen jonkun 2013 sairaalahoidon jälkeen. Seuraavaksi mukaan ahdistuslääkkeet ja ehkä viimeiseksi stimulantit?
Työelämässä jnkl aiemman ammatillisen statuksen romahdus silloin, kun lähti HUS:sta pois - 2/2015 Rinnekotisäätiöön ylilääkäriksi. Sitä ennen oli 11 kk oikeuksien rajoitus, jona aikana oli varmaan ollut HUSssa töissä, kun piti olla toisen kollegan valvonnassa (uusia lääkkeitä potilaille aloittaessa piti kysyä lupa eikä saanutt päivystää).
Nikki Utelo kirjoitti, ettei HUSsta pois lähteminen ollut jtk Tn omasta halusta / ei meriitti CVssä? Tutkimusten julkaisujahan oli vielä tuon jälkeenkin - olikohan 4, viimeinen 2019. Mitä lie HUSn esimies tuuminut Valviran selvittelyistä ja päätöksestä. Luulen, ettei kovin monen lääkäriesimiehen kohdalle noita satu.