Kuten hyvin tiedät oli Tn valehteluun - tapahtumista henkirikoksen yhteydessä - kiinnitetty huomiota ihan heti esitutkinnassa ja välituomiossa on selvät tiedot näistä. Asia sitten esillä Tn itse ottamana tuomion jälkeen.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Joulu 11, 2024 10:46 pm Silloin kun valehtelu on niin järjestelmällistä, että siihen kiinnitetään huomiota, se on patologista. Tikkasen valehteluun on selkeästi kiinnitetty huomiota erityisesti, koska itse toi asian esiin. Mielentilatutkimuksessa on keskitytty ensisijaisesti Tikkasen tilaan tekohetkellä.
Suomen kattavin terveystarkastus, johon vain harva pääsee. Kaikki muu tutkimustulos on tuon ”sivutuotteita”.
Tämän ko tutkimuksen ’sivutuotteena’ on löytynyt ainakin taipumus valehteluun. Mitä muuta, se selvinnee kyllä aikanaan.
Miksi ihmeessä mtt tulos olisi annettu tiedoksi hoitavalle? Käsittämätön ajatus. Kas kun ei Hesarin rikostoimittajalle. Varmasti enemmän käsitystä niistä.
Laitatko esille kohdan välituomiosta ja / tai tuomiosta, jossa puhutaan valehtelutaipumuksesta. Osoitatko, missä olisi puhuttu järjestelmällisestä valehtelusta. Tainnut mennä minulta ohi tuomiosta.
>> No eihän siellä tosiaan sitä patologistakaan valehtelua mainittu. Mitä mieltä olet siitä, jos joku yrittää ”säveltää” itselleen mieluisaksi esim. tuomion tekstejä - vaikkapa nyt patologisen valehtelun termillä? Minusta se on kyseenalaista. Se voi johtaa harhaan ihmisiä, jotka eivät tuomiota lue. Sehän taitaa itse asiassa olla valehtelua?
Mt-tutkimuksen kattavuus tulee kylläkin siitä kokonaisuudesta. Fokus on toki teon hetken mielentilassa, mutta kun siinä käydään läpi ihan kaikki äidin raskaudesta alkaen …. selvittäen aivan kaikki kattavasti, myös olemassa olevat sairaudet jne.
Viittaan edelliseen kommenttiini Ulricalle. Ei pitäisi olla millään lailla käsittämätöntä, että hoitava psykiatri olisi nimenomaan siinä ominaisuudessa saanut mt-tutkimuksen lausunnon ja / tai ainakin tuomion tekstin kokonaisena. Mutta en tosiaan voi tietää käytänteitä.
Outoa verrata hoitavaa psykiatria Hesarin rikostoimittajaan. Psykiatrilla on vaitiolovelvollisuus. Sitä ei ole Hesarin toimittajalla. Voisin kuvitella, että noista on selkeät käytänteet, minne lausunto voidaan tarvittaessa toimittaa. Eikä sitä varmasti kovin moneen paikkaan toimiteta. Osin niin, että tutkittavalta luvan kysymällä toimittaisivat.