Ideana ihan hyvä. Mutta. Läheskään kaikki kotikouluttajat ei käytä kirjoja ollenkaan.Ulrica kirjoitti: La Kesä 28, 2025 12:01 am
Mä olen myynyt lasten koulukirjoja netissä, kun jääneet pois käytöstä. Olen oikeastaan joka kerta yllättynyt, miten kova kysyntä niillä on. Perhettä on autettu jo aiemmin. Pääsisikö auttajien jäljille konkreettisesti haravoimalla koulukirjojen nettiostajia tai muuta vastaavaa vaikka näihin koulukirjoihin liittyen. Jostain perhe niitä aivan varmasti käytettynä saa, aiemmin ja myös nyt.
Itse olen ollut sen verran joko laiska tai kaukaa viisas, että esim. Vieraissa kielissä on käytetty kirjoja, koska niillä on ollut helpompi osoittaa tutkivalle opettajalle osaaminen. Tässä olen siis ajatellut vaan sitä, että haluan kuormittaa opettajaa mahd. vähän. (Meillä on tosi ihana tutkiva ope nykyään, mutta on myös täysin päinvastaisia kokemuksia.)
Matikka, Fysiikka ja Kemia on hoidettu myös koulukirjoilla, koska mä olen niissä ihan paska, mutta lapset sen verran fiksumpia, että ovat osanneet opiskella ne asiat niistä kirjoista ilman mitään varsinaista opettamista.
Muut aineet (bilsa, mantsa, hissa, yhteiskuntaoppi, terveystieto, uskonto, äikkä, taide-, js taitoaineet) on opiskeltu ilman kirjoja, ja monet tosiaan hoitaa kotikoulun kokonaan ilman varsinaisia koulukirjoja.
Mutta oishan toikin yks polku kokeilla, tosin veikkaan, että Karfit on sitä suuntausta, jotka niitä kirjoja ei ehkä juuri koe tarvitsevansa.
(Ja siis itseä v*tuttaa tämä koko juttu just sen takia, että kotikouluun on jo ennestäänkin suhtautuminen todella skeptistä, ja tällä tästä nyt saatiin vielä enemmän sitä, vaikka totuus on kaukana siitä mitä media antaa asiasta ymmärtää.
Mutta seuraan mielenkiinnolla, koska ihan vaan kotikoulun takia on itsellekin tullut tutuksi mm. lastensuojelu.
Yritän pysyä puoleettomana, ja varmasti on tässä perheen toiminnassa paljonkin väärää, mutta on käynyt itselle selväksi, että usein on viranomaistoiminnassakin.