Tapahtumakuvaus

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Re: Tapahtumakuvaus

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

VittoriaVetra kirjoitti: Ke Syys 10, 2025 4:25 pm
Susku London kirjoitti: Ke Syys 10, 2025 3:31 pm Tuskin se astalo olisi työmapeissa, tai lapsille vietävässä jäätelöpaketissa ollut. Lisäksi olisi pitänyt kuljettaa veriset vaatteet ja kengät asunnosta ulos samalla.

Vai oliko Jukka tapettu jo edellisenä päivänä, että oli aikaa siivoilla sotkuja? Mitä sanoo etpk asiasta?

ONNEKSI hovioikeuden tuomareilla on ollut korkeampi IQ, kuin joillakuilla Annelia maanisesti syyttävillä.
Työmapeissa ...jäätelöpaketissa...tuota noin..kröhöm :roll: :D näytät olevan tosissasi ja se on huolestuttavaa. Olen myös hieman loukkaantunut että pidät Annelia noin tyhmänä että veisi astalon pois työmapeissa tai jäätelöpaketissa.Jos kerran pidät Annelia syyttömänä ja fiksuna niin miksi esität noin kömpelöä lavastusteoriaa hänen teokseen...

MUTTA hänellä oli kuitenkin muovipussi mukana..joka varmasti hivenen parempi teoria kuin tuo mappi tai jäätelöpaketti salakuljetukseen. Sinne mahtui hyvin astalo ja veriset vaatteetkin. Kun kukaan ei seuraillut sen paremmin mitä hän sinne pussiin edes laittoi....

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000002744295.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kat ... sa/4311916
Kyllä Pauli Kuusiranta yritti "kaikkensa" selvittääkseen Tähtisentien tapahtumat.
Hyvä muistella näitä "Muovipussi-juttuja" ja Meedioita! 🤔
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Vareksenpoikanen kirjoitti: Ke Syys 10, 2025 11:56 pm
VittoriaVetra kirjoitti: Ke Syys 10, 2025 4:25 pm
Susku London kirjoitti: Ke Syys 10, 2025 3:31 pm Tuskin se astalo olisi työmapeissa, tai lapsille vietävässä jäätelöpaketissa ollut. Lisäksi olisi pitänyt kuljettaa veriset vaatteet ja kengät asunnosta ulos samalla.

Vai oliko Jukka tapettu jo edellisenä päivänä, että oli aikaa siivoilla sotkuja? Mitä sanoo etpk asiasta?

ONNEKSI hovioikeuden tuomareilla on ollut korkeampi IQ, kuin joillakuilla Annelia maanisesti syyttävillä.
Työmapeissa ...jäätelöpaketissa...tuota noin..kröhöm :roll: :D näytät olevan tosissasi ja se on huolestuttavaa. Olen myös hieman loukkaantunut että pidät Annelia noin tyhmänä että veisi astalon pois työmapeissa tai jäätelöpaketissa.Jos kerran pidät Annelia syyttömänä ja fiksuna niin miksi esität noin kömpelöä lavastusteoriaa hänen teokseen...

MUTTA hänellä oli kuitenkin muovipussi mukana..joka varmasti hivenen parempi teoria kuin tuo mappi tai jäätelöpaketti salakuljetukseen. Sinne mahtui hyvin astalo ja veriset vaatteetkin. Kun kukaan ei seuraillut sen paremmin mitä hän sinne pussiin edes laittoi....

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000002744295.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kat ... sa/4311916
Kyllä Pauli Kuusiranta yritti "kaikkensa" selvittääkseen Tähtisentien tapahtumat.
Kannattaa muistaa että joidenkin ihan asiantuntevienkin arvioiden mukaan rikostutkimuksessa n. 95% työstä on turhaa. Mutta koska edeltäkäsin ei voi tietää mikä on turhaa, on kaikki tehtävä huolellisesti. Eikä ole kovin harvinaista että poliisi käyttää poikkeuksellisiakin menetelmiä. Eikä ole kovin harvinaista että kaikki tehty ei jälkeenpäin tarkasteltuna näytä oikeaan osuneelta.
Mutta se tiedetään että alkutoimenpiteillä, niiden riittävällä laajuudella sekä huolellisuudella, on hyvin suuri merkitys rikoksen selvittämisessä. Ja tässä jutussa nämä toimet eivät näytä kovin hyvin onnistuneen.
Ilmavoima
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Ilmavoima »

Korjaus: Anneli Auerin ja lasten tilapäismajoitus surman jälkeen ei ollutkaan Porissa, vaan Ulvilassa (etpk). Lapset olivat Porin lastensuojeluyksikössä ensimmäisen surmanjälkeisen yön ja sitten isänsä sisaren luona 4.12.2006 asti, jolloin Auer pääsi sairaalasta ja perhe siirtyi Ulvilaan.

Omat kommentit hakasulkeissa [].

Käräjiltä:
Todistajan arvion mukaan, koska kyseessä oli omakotitalo ja sen pihapiiri, oli joitakin paikkoja varmasti jäänyt tutkimatta. Omakotitalon täydellinen läpikäynti olisi vaatinut suuremman tutkijajoukon ja vienyt hyvinkin viikon ajan.
Asuntoa tutkittiin parin viikon ajan vain pistokoetyyppisesti – ei kauttaaltaan eikä järjestelmällisesti. Matti Mäkinen ei tiennyt, oliko talossa tehty enempää kuitututkimuksia (etpk). Miksi? Teknistä tutkintaa oli MM:n mukaan tarkoitus jatkaa seuraavana päivänä. Seuraavana päivänä tutkittiin kuitenkin lähinnä ulkotiloja ja naapurustoa (todistajanlausunnot, etpk). Surma-asuntoa tutkittiin teoriassa parin viikon ajan, mutta sisältä ei otettu enää kuin yksittäisiä näytteitä. Lisäksi etsittiin mm. uhrin talvikenkiä ja astaloa, joita ei löytynyt. Uhrin talvikengät löysivät mystisesti kuitenkin tiensä Turkuun Tähtisentien muuttokuormassa - siis vaikka niitä oli aiemmin poliisivoimin etsitty. Turussa Anneli Auer hävitti ko. kengät (Anneli Auerin kuulustelu, etpk). Viranomaisille Auer ei kenkiä esitellyt ennen hävittämistä, vaikka tiesi niiden olleen viranomaisten etsinnässä.

Käräjiltä:
Todistajan käsityksen mukaan puolison osuutta tapahtumiin ei tässä tapauksessa otettu sillä tavalla vakavasti tutkinnan kohteeksi kuin mitä normaalisti henkirikoksissa otetaan… …tarkastettiin ne paikat, joissa surmatyö oli tapahtunut ja ulkopuolinen tekijä olisi todennäköisesti käynyt eli takkahuone ja terassi… …Teknistä tutkintaa ei kohdistettu koko asuntoon esimerkiksi kuitujen löytämiseksi ja vertailuaineiston saamiseksi… …Asuntoa ei eristetty niin, ettei sinne olisi avaimella päässyt.
Etpk, tapahtumakuvaus:
Vaimo oli kertonut [ensipartiolle], että ikkunasta oli tullut mies ja puukottanut häntä rintaan ja hän oli lähtenyt karkuun. Tämä ikkunasta tullut mies oli käynyt sen jälkeen Jukka Lahden kimppuun ja alkanut tappelemaan tämän kansa.
Anneli Auer 2.12.2006:
No mää ainaki oon nukkunu siinä ja sit mul on semmone käsitys, et me molemmat herättii, Jukast en ny voi tietää nukkuks hän, mut ainaski mä heräsi siihe meteliin ja me molemmat oltii sängyssä… …ensalkuu kuulu semmost räiskintää, et me ihmeteltii, et mitä ihmet tää on. Ja sit tota me noustii sit pystyy. Mää en nyt ihan selväst tätä muista, mut mul o semmone mielikuva, et mä olisi siinä vaihees vieläki ko tää mies tuli sisälle ni mä olisi ollu sängyssä ehkä seisomassa tai polvillani tai jotenki… …mut et Jukka tais sitte mennä lattialle. Et ensi me sitä räiskintä ääntä katotti, et mistä ihmeestä tää ääni tulee. Sit tota jossain vaiheessa tajuttii, et siitä niinko lentää lasia siitä ovesta… …suojasin kasvojaki, ettei silmiin lennä sitä, et sitä niinko pitkälle lensi niit lasinpalasia sielt… …joku tuli, ja se kävi sitte Jukan kimppuu, ja siin oli jotain tappeluu… …jollain taval mä menin siihe väliin, meninks mä tönäisemään tai revinks mä tai jotai [ruskeankirjavia kuituja tästä tönäisystä tai repimisestä ei kuitenkaan tarttunut, vaikka ”huppumies” oli kyllästänyt sekä uhrin että osia takkahuoneesta ja ikkuna-aukosta salaperäisillä kuiduilla]. Ja sit tää mies iski mua sitte veitsellä tähä, minkä mä tunsi et sattui. Ja sit mä varmaa koiti kädellä [tappelijoiden välissä ollessa, ”huppumiehen” juuri iskettyä ja heiluttaessa veistä kädessä?], et se oli märkä ja sieltä rupes verta tulemaan ja sit mä tajusin, et täs on nyt paha kyseessä [hyvä, että Auer sen vihdoin tajusi; korkeamman ÄO:n omaava henkilö olisi tullut samaan johtopäätökseen jo räiskintävaiheessa ja viimeistään silloin, kun joku oli yön pimeydessä pusertautumassa sisään ahtaasta ovi-ikkunasta]. …mä oli joko siinä sängys tai sängyn vieres, ja mä olisi loikannu siitä mis on se arkku, et mä olisi loikannu siit yli ja juossu pakoon… …Mun mielest hän ["huppumies"] ei mitään sanonu koko aikana.
Anneli Auerin ensipartiolle 1.12.2006 antama ensikäden tapahtumakuvaus ja sairaalassa 2.12.2006 kerrottu tarina poikkeavat toisistaan. 1.12.2006 kertomuksessa ikkunasta tullut mies oli puukottanut ensin Aueria rintaan ja käynyt tämän jälkeen Jukka Lahden kimppuun. 2.12.2006 kertoman mukaan ikkunasta tullut mies oli alkanut ensin tapella Jukka Lahden kanssa ja puukottanut Anneli Aueria vasta sitten, kun tämä oli pyrkinyt miesten väliin.

Vanhin lapsi joulukuussa 2006:
Mielestäni minun sisarusteni huoneen ovi oli auki, mutta he eivät tulleet ulos huoneesta. Axxxxxxxx [veli] oli kyllä herännyt, mutta hän pysyi omassa sängyssään koko ajan eikä hän tullut ulos omasta huoneestaan.
Vanhimman lapsen kuvaama sisarusten huoneen oven avoinna oleminen on aika olennaista sen kannalta, olisivatko nuoremmat lapset kyenneet kuulemaan surmayön tapahtumia tarkasti.

Toiseksi vanhin lapsi (veli) (etpk, n.d.):
…me oltiin menty nukkumaan… …kuulin supinaa… …ne oli Anneli ja Axxxxa… …sitten kuulus, että ”nyt”… …Axxxxa käveli semmost sipsutusta keittiöön… …etuovi avautuu ja sulkeutuu… …Ja sitten joku meni sinne ulos… …sipsutusta taas sinne Jukan huoneeseen päin… …sitten kuulus semmonen kova ja sitten kuulus ku Jukka parkas… …sitte se takaovi nii, sit alko, se alko, niinku, kuulu semmonen kolina ja rytinä ja rätinä… …Ja sitten Jukka huus ja sitte kuulus semmost niinku tämmöst ääntä (huitaisee farkkujaan muutaman kerran)… …Sitten kuulus kun se takaovi avautus… …Ja sitte sielt astus joku sisälle ja sit Jukka alko kahta kauheammin huutamaan… …sitä sattus… …Sit taas se ikkuna alko rätistä ja… …ja sitte taas Jukka alko huutaa… …välil kuulus semmosta kun Axxxxa sipsuttaa siellä… …kesti aika kauan ku Jukka huus… …ku se hiljeni, ku se ei enää huutanu, niin sit kuulus se, sitte kuulus et, semmonen ääni et sit takaovi meni kiinni ja sitten jääkaappi avattiin ja laitettiin kiinni ja sit kuulu semmonen ääni ku niinku nauhurist semmonen ku painaa nappia niinku ”naks, naks, naks”… …Ja sit rupes kuuluun semmonen ääni ku jotain nauhaa kelattais, semmonen ”uuu” ku se pyörii siinä. Sit taas kuulus ”naks, naks, naks” ja sitten kuulosti ihan silt ku se koko, niinku se koko juttu alkais alusta et kuuluis se ensimmäinen parkasu ja, mut sit se kuulosti hiljasemmalt ja se tuli hiljasempana mutta ihan sama ääni ja sitte vähän sem, semmoselt ku se tulis radiosta, semmoselt vähän surisevammalta… …Sit kuulus taas se, ikkuna rätisi ja sitte se, joku tulis sisälle, ja sitte Jukka alko huutaan… …niin se niinku alko alusta ja sitten siinä jossain vaiheessa ku se oli alkanu alusta, niin sitten kuulu ku Anneli lähti soittaan sitä hätäpuhelua.
Siinähän sitä on jonkinlainen tapahtumakuvaus pähkinänkuoressa. Poika ei väittänyt, että lasinrikkomisen ääntä tai isän ensimmäisiä parkasuja olisi kuulunut hätäpuhelun aikana tai sen alussa, vaan hätäpuhelua alettiin soittaa ”jossain vaiheessa ku se [äänimaailma] oli alkanu alusta”. Pojan mukaan tallenne toistui hätäpuhelun aikana myöhemmästä kohdasta – kenties Anneli Auerin 0.24 lausuman ”Heti”-käskyn jälkeen. Uhrin ensimmäinen ”Auu”-huuto kuuluu ajassa 0.26. Lisäksi: ”Jääkaappi avattin ja laitettiin kiinni”. Kukaan ei ole inventoinut eikä valokuvannut niitä mappeja, vaatteita ja jääkaapista/pakastimesta otettuja jäätelöitä ja muita tarvikkeita, joita Auer sai vapaasti surmapaikalta hakea. Kukaan ei ole myöskään inventoinut eikä valokuvannut niitä muovipusseja, säkkejä tai urheilukasseja, joissa Auer on ko. tavaroita mukaansa ottanut (ja laittanut mm. osan muovipusseista tarkistamatta roskikseen).

Vanhin lapsi 2009 (etpk):
…koska se [huppumies] tuli siit sisäl niin siit se meni kai se sitt meni poiski… …Mä kuvittelin, et iskä on tos ja sit se meni tual pois…
Siit se kai sit meni (ainakin kuvitelmissa), koska siit se oli äidin mukaan tullutkin. Aika epävarmoja ovat vanhimman lapsen havainnot "huppumiehestä" - toisin kuin esim. hovioikeus asian tulkitsi.

Auerin veli kuulustelussa (etpk, n.d.):
Annelin kertoman mukaan myös Axxxxa olisi herännyt meteliin ja tullut makuuhuoneen ovelle, josta Jukka Lahti oli käskenyt Axxxxan mennä takaisin omaan huoneeseen.
Kuulusteluissa Auer väitti, ettei huomannut lainkaan tytön käyntejä takkahuoneen rajalla tai sitä, että Jukka Lahti olisi puhutellut tyttöä.

Ovi-ikkunan lasin alareuna (IL, kuvaa rajattu ja valoisuutta lisätty):

Kuva

Yksikään kookas ”huppumies” ei ole poistunut tästä ovi-ikkunasta: ei sivuttain jalkaa nostamalla eikä alakarmille astumalla.

Anneli Auer (etpk):
Kasettisoittimia oli tämä vanhempi musta soitin, jolla pystyi äänittämään ainakin radiosta C-kasetille. En muista, oliko siinä mitään sisäänrakennettua mikrofonia, jolla olisi pystynyt äänittämään ulkopuolisia ääniä. Laite on kuitenkin vanha, joten en usko, että siinä oli tätä mahdollisuutta. Edelleen meillä on tämä hopean värinen kasetti / CD-soitin, jolla pystyi ainakin äänittämään radiolta C-kasetille. En osaa sanoa, onko tässä soittimessa ollut sisäänrakennettua mikrofonia, koska sitä ei ole tähän tarkoitukseen käytetty. Tästä lasten paristosoittimesta en pysty sanomaan, enkä tiedä edes oliko sitä enää Ulvilassa ja oliko siinä pelkästään kasettisoitin. En myöskään tiedä sen äänitysmahdollisuuksista. Työhuoneen isolla tietokoneella oli mikrofoni ja tällä pystyi tallentamaan tietokoneelle ääniä. Olen tätä myös käyttänyt, kun olen tallentanut lasten ääniä ja joitakin muitakin ääniä koneelle. Joitakin näitä ääniä olen käyttänyt tekemiini lasten peleihin tietokoneella… …Näitä nauhoituksia ja pelejä olen tehnyt Ulvilassa asumisen aikana. Meillä on ollut myös Canon-merkkinen kamera, jolla pystyi ottamaan lyhyitä videopätkiä. Kamera taltioi myös äänen. Kamera oli väriltään hopea ja siinä oli liukuva kansi linssin edessä. Jukalla oli sellainen vanha videokamera, jolla pystyi ottamaan videota VHS-kasetille… …Jukalla on ollut myös joku vanha sanelukone, mutta tämä taisi olla jo rikki Ulvilassa. Laitteella pystyi tallentamaan puhetta ja ilmeisesti myös ottamaan ääntä ulos… …Itse olin käyttänyt Windows 98 ohjelman yhteydessä olevaa apuohjelmaa, jolla pystyi hiljentämään ja koventamaan ääntä ja edelleen hidastamaan ja nopeuttamaan ääntä… …Äänten alusta ja lopusta pystyi katkaisemaan äänen… …Olen käyttänyt tätä ohjelmaa pelejä tehdessäni Ulvilassa… …kaikissa näissä Ulvilassa olleissa koneissa oli tämä sama ohjelma.
KRP:n äänitutkija TN:
…Auerin koneelta löytyneitä useita satoja äänitiedostoja. Koneelta löytyi muun muassa ääniä, joissa lapsen ääntä oli muutettu möreäksi miehen ääneksi. ”Mielestäni Auer pystyy tekemään tallenteen, jota olisi voinut käyttää taustanauhalla”.
Auerin kädet sairaalavideolla 2.12.2006 (IL, valoisuutta lisätty):

Kuva

Miksi vasen käsi on vekeillä ja kämmenpohjassa on syvä, hevosenkengän muotoinen painauma?

Kovin kaukaa haettuja eivät epäilyt etukäteistallenteiden käytöstä tai muovipusseissa/laukuissa viedyistä astaloista tai muista surmaan liittyneistä välineistä tai tavaroista ole - eivät ainakaan, jos vertaa niitä osajälkien pohjalta tehtyihin steppailuskenaarioihin, ruumiinavauskuvien penkomiseen tai äänitallenteiden tulkintoihin, (jotka eivät henkilöidy välttämättä keneenkään ulkopuoliseen, vaan kenties vain perheenjäseniin ja/tai näiden audioteknisesti muunneltuihin ääniin).

Hovioikeuden vapauttava tuomio syntyi äänin 2-1. Aikuistuneet nuoremmat lapset eivät ole ilmaisseet peruneensa mitään surmayön tapahtumia tai sen esivalmisteluita koskeneita kuulohavaintojaan, eivät myöskään myöhempiä surmaan liittyneitä kokemuksiaan. Ari Auer (Anneli Auerin veli) ilmaisi kuulleensa vankilakäynnillä, kuinka Anneli Auer oli kehunut vanhinta lastaan siitä, ettei tämä ollut murtunut kuulustelussa. Vuonna 2009 tytön kertomukset alkoivat kuitenkin häilyä mm. sen suhteen, oliko "huppumieshavainto" totta vai kuvitelmaa - ja oliko pesuhuoneeseen johtava ovi surman jälkeen avoinna siten, että siitä olisi päässyt "mitään koskematta" kulkemaan (etpk).

Hovioikeuden tuomioseloste, kohta 331:
Vaihtoehtoisten tapahtumainkulkujen poissulkeminen edellyttäisi, että avoimiksi jääviin kysymyksiin annettaisiin syytetyn vahingoksi vastauksia, jotka perustuisivat ratkaisevasti Anneli Auerin peruuttamiin esitutkintalausumiin ja myös liiaksi tuomarin omaan vakuuttuneisuuteen siitä, mitä asiassa on hänen näkemyksensä mukaan "oikeasti" tapahtunut... ...( in dubio pro reo ).
...tuomarin omaan vakuuttuneisuuteen siitä, mitä asiassa on hänen näkemyksensä mukaan "oikeasti" tapahtunut. Murha on edelleen avoin. KRP tutkii.
VittoriaVetra
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja VittoriaVetra »

Kiitos että toit nämä asiat julki tänne. Sanoisinko erittäin mielenkiintoista. Tuo Annelin kyky ja kiinnostus äänten muokkaamiseen...tekee siitä vielä mielenkiintoisemman kun murhassa on yhtenä pää aiheena "se tallenne".
Petu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Petu »

Ilmavoima kirjoitti: To Syys 11, 2025 12:48 pm Kovin kaukaa haettuja eivät epäilyt etukäteistallenteiden käytöstä...
Taustanauhateoria on täysin turha ja järjetön, koska Annelin osuus pystytään pääosin osoittamaan teoriatasolla ilman sitäkin. Ainoat mysteerit ovat miten ja minne Anneli piilotti kateisiin jääneet vaatteet, astalon, hanskat jne, tähän tuskin koskaan saadaan täyttä varmuutta. Nuo höpinät taustanauhoista ovat ajalta, jolloin tutkijoiden päässä ei ollut vielä lamppu syttynyt.

Sen sijaan hovi on selkeästi todennut, ettei taustanauhan käyttämisestä surmatyössä ole mitään näyttöä eikä pidä sellaisen käyttöä uskottavana:
152. Keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion 19.12.2011 päivätyn lausunnon (kirjallinen todiste nro 59) mukaan Anneli Auerin HP DV5 ja HP DV6000 -merkkisillä kannettavilla tietokoneilla sekä Anneli Auerin Wings-pöytätietokoneella oli ollut tallennettuna äänitiedostoja, joihin liittyen äänen korkeutta ja nopeutta oli muokattu. Lausunnon johtopäätös on ollut, että äänitiedostojen muokkaaja on pystynyt käyttämään äänenkäsittelyohjelmaa ja editoimaan ääniä.

153. B:n vuonna 2011 antamat kertomukset siitä, että hän oli lähes viisi vuotta aiemmin kuullut ääniä, joiden hän sittemmin oli päätellyt olleen peräisin ääninauhurin käyttämisestä, eivät edellä todetuin tavoin ole uskottavia.

154. Vaikka hätäkeskuspuhelutallenteen osalta on esitetty epäilyjä ja väitteitä siitä, että tallenteelta kuultavat äänet olisivat olleet joiltakin osin etukäteen äänitettyjä, ovat nämä väitteet kuitenkin jääneet näyttämättä.

Asiassa ei ole selvitetty sitä, millä tavalla Anneli Auer olisi tallentanut väitetyn perheriidan kuluessa ja ennen hätäkeskuspuhelua Jukka Lahteen kohdistamaansa väkivaltaan ja näihin tapahtumiin yleisesti ottaen liittyviä ääniä. Epäselväksi on myös jäänyt se, kuinka nämä äänet olisi toisinnettu onnistuneesti hätäkeskuspuhelun aikana siten, ettei A:kaan olisi reagoinut etukäteistallenteen soittamiseen.
Viimeksi muokannut Petu, To Syys 11, 2025 2:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alkinto
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Alkinto »

Ilmavoima kirjoitti: To Syys 11, 2025 12:48 pm Aikuistuneet nuoremmat lapset eivät ole ilmaisseet peruneensa mitään surmayön tapahtumia tai sen esivalmisteluita koskeneita kuulohavaintojaan, eivät myöskään myöhempiä surmaan liittyneitä kokemuksiaan.
Tuskin sellaisia lapsina annettuja harhaisia lausuntoja tarvitsee peruuttaa, jotka jokainen täydessä ymmärryksessä oleva tajuaa palturiksi. Ja vaikka lapset nyt peruisivat 15 vuoden takaiset kuvauksensa, ei se muuttaisi foliohattujen suhtautumista Annelin syyllisyyskysymykseen.
Susku London
Theo Kojak
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Susku London »

Maaninen jemma (ilmavaivat) kierrättää vanhoja tekstejään toiselta sivustolta tänne minfoon. On se hirveetä, että ihminen kärsii tuollaisesta sairaudesta. Saamme kiittää medioita, joiden jutut Annelista ovat olleet paljolti kansankiihotusta. Jotkut kiihottuvat kovin herkästi, eivätkä pysty päästämään iri, vaikka Anneli on oikeudessa syyttömäksi julistettu.

Petu kirjoitti:

"Ainoat mysteerit ovat miten ja minne Anneli piilotti kateisiin jääneet vaatteet, astalon, hanskat jne, tähän tuskin koskaan saadaan täyttä varmuutta"

Miten joidenkin ihmisten psyyke kestää, jos KRP saa oikean tekijän kiinni?
peltirumpu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Joosua kirjoitti: To Syys 11, 2025 11:36 am Kannattaa muistaa että joidenkin ihan asiantuntevienkin arvioiden mukaan rikostutkimuksessa n. 95% työstä on turhaa. Mutta koska edeltäkäsin ei voi tietää mikä on turhaa, on kaikki tehtävä huolellisesti. Eikä ole kovin harvinaista että poliisi käyttää poikkeuksellisiakin menetelmiä. Eikä ole kovin harvinaista että kaikki tehty ei jälkeenpäin tarkasteltuna näytä oikeaan osuneelta.
Mutta se tiedetään että alkutoimenpiteillä, niiden riittävällä laajuudella sekä huolellisuudella, on hyvin suuri merkitys rikoksen selvittämisessä. Ja tässä jutussa nämä toimet eivät näytä kovin hyvin onnistuneen.
Kannattaa muistaa, että murhapaikalla tehtiin täysin normaali alkututkinta. Siitä ei saa huonoa, vaikka kaksi kertaa nolatuksi tullut poliisi niin väittääkin.
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Joosua kirjoitti: To Syys 11, 2025 11:36 am
Vareksenpoikanen kirjoitti: Ke Syys 10, 2025 11:56 pm https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kat ... sa/4311916
Kannattaa muistaa että joidenkin ihan asiantuntevienkin arvioiden mukaan rikostutkimuksessa n. 95% työstä on turhaa. Mutta koska edeltäkäsin ei voi tietää mikä on turhaa, on kaikki tehtävä huolellisesti. Eikä ole kovin harvinaista että poliisi käyttää poikkeuksellisiakin menetelmiä. Eikä ole kovin harvinaista että kaikki tehty ei jälkeenpäin tarkasteltuna näytä oikeaan osuneelta.
Olisiko noin? Nähtävästi, mutta miksi? Eikö siellä ollutkin se skisma Kuusirannan ja Joutsenlahden välillä?
Joutsenlahti Kokoomuslainen poliisi, poliittisella alkutaipaleella ja Kuusiranta Keskustalainen, Kaltiokummun vaalipäälikkö. Kaltiokumpu Kansanedustajana 2007 - 2011. (Vuosina 2003 - 2006 oli varalla eduskuntaan). Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Kaltiokumpu putosi. Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Juha Joutsenlahti oli ehdolla. Ei päässyt. Vuoden 2012 kunnallisvaaleissa Joutsenlahti valittiin Porin kaupunginvaltuustoon.

2007 maaliskuussa oli eduskuntavaalit joissa Kuusiranta ajoi Kaltiokumpua eduskuntaan kuin käärmettä pystyyn. Ja se pääsi sinne. Sitten hän vähän aikaa veti henkeä ja 2008 kävi sen pirun kokoomuslaisen kimppuun.
Maaliskuussa 2007 oli tutkinta vielä Joutsenlahdella, mutta mihin aikajanassa sijoittuu se kun Joutsenlahti pyysi KRP.tä apuun.

Silloin kun on fanaattisuuteen asti jonkun puolueen puolesta niin muiden puolueiden ihmiset muuttuu piruiksi. Kyllä mä näen että nämä poliittiset skismat ovat olleet Porin poliisilaitoksella työskentelevien poliisien riesa.
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Vareksenpoikanen kirjoitti: To Syys 11, 2025 5:33 pm
Joosua kirjoitti: To Syys 11, 2025 11:36 am
Vareksenpoikanen kirjoitti: Ke Syys 10, 2025 11:56 pm https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kat ... sa/4311916
Olisiko noin? Nähtävästi, mutta miksi? Eikö siellä ollutkin se skisma Kuusirannan ja Joutsenlahden välillä?
Joutsenlahti Kokoomuslainen poliisi, poliittisella alkutaipaleella ja Kuusiranta Keskustalainen, Kaltiokummun vaalipäälikkö. Kaltiokumpu Kansanedustajana 2007 - 2011. (Vuosina 2003 - 2006 oli varalla eduskuntaan). Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Kaltiokumpu putosi. Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Juha Joutsenlahti oli ehdolla. Ei päässyt. Vuoden 2012 kunnallisvaaleissa Joutsenlahti valittiin Porin kaupunginvaltuustoon.

2007 maaliskuussa oli eduskuntavaalit joissa Kuusiranta ajoi Kaltiokumpua eduskuntaan kuin käärmettä pystyyn. Ja se pääsi sinne. Sitten hän vähän aikaa veti henkeä ja 2008 kävi sen pirun kokoomuslaisen kimppuun.
Maaliskuussa 2007 oli tutkinta vielä Joutsenlahdella, mutta mihin aikajanassa sijoittuu se kun Joutsenlahti pyysi KRP.tä apuun.

Silloin kun on fanaattisuuteen asti jonkun puolueen puolesta niin muiden puolueiden ihmiset muuttuu piruiksi. Kyllä mä näen että nämä poliittiset skismat ovat olleet Porin poliisilaitoksella työskentelevien poliisien riesa.
Olen samaa kuullut. Porissa on ollut poliittisesti aktiivisia poliiseja ja eri puolueiden jäseniä. Kyllä siinä on pahoja ristiriitoja ollut. Ja onhan ne sotkeneet virkatoimia pahasti. Yhteistoiminta on ollut vaikeaa.
Joosua
Ainesta Watsoniksi

peltirumpu kirjoitti: To Syys 11, 2025 4:58 pm
Joosua kirjoitti: To Syys 11, 2025 11:36 am Kannattaa muistaa että joidenkin ihan asiantuntevienkin arvioiden mukaan rikostutkimuksessa n. 95% työstä on turhaa. Mutta koska edeltäkäsin ei voi tietää mikä on turhaa, on kaikki tehtävä huolellisesti. Eikä ole kovin harvinaista että poliisi käyttää poikkeuksellisiakin menetelmiä. Eikä ole kovin harvinaista että kaikki tehty ei jälkeenpäin tarkasteltuna näytä oikeaan osuneelta.
Kannattaa muistaa, että murhapaikalla tehtiin täysin normaali alkututkinta. Siitä ei saa huonoa, vaikka kaksi kertaa nolatuksi tullut poliisi niin väittääkin.
Samaa mieltä. Esimerkiksi tuolin runttaaminen ikkunasta sisään osoittaa huippuluokan paikkaputkintaa. Joten tosiaan ihan turha arvostella. Samoin kuin sen ikkunansuojan rakentelu niistä varastosta löytyneistä tarvikkeista, jotka jäi siihen pihalle. Eihän tämmöisestä huonoa saa millään.
Petu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Petu »

Ilmavoima kirjoitti: To Syys 11, 2025 12:48 pm Uhrin talvikengät löysivät mystisesti kuitenkin tiensä Turkuun Tähtisentien muuttokuormassa - siis vaikka niitä oli aiemmin poliisivoimin etsitty. Turussa Anneli Auer hävitti ko. kengät (Anneli Auerin kuulustelu, etpk). Viranomaisille Auer ei kenkiä esitellyt ennen hävittämistä, vaikka tiesi niiden olleen viranomaisten etsinnässä.
Ilmavoima kirjoitti: To Syys 11, 2025 12:48 pm Anneli Auerin ensipartiolle 1.12.2006 antama ensikäden tapahtumakuvaus ja sairaalassa 2.12.2006 kerrottu tarina poikkeavat toisistaan. 1.12.2006 kertomuksessa ikkunasta tullut mies oli puukottanut ensin Aueria rintaan ja käynyt tämän jälkeen Jukka Lahden kimppuun. 2.12.2006 kertoman mukaan ikkunasta tullut mies oli alkanut ensin tapella Jukka Lahden kanssa ja puukottanut Anneli Aueria vasta sitten, kun tämä oli pyrkinyt miesten väliin.
Koska oletetussa surmaveitsessä ei ollut Annelin dna:ta ja hajutunnistustutkimuksen mukaan koira ei ollut tunnistanut yhteyttä Auerin ja fileerausveitsen välillä, ei käy oikein järkeen, että Annelin rinnassa ollut pistohaava olisi lähtöisin kyseisestä veitsestä. Kallistunkin tässä vaiheessa enemmän siihen teoriaan, että Anneli olisi pistänyt itseään pienemmällä veitsellä juuri ennen hätäpuhelua. Hän tiesi, että apua olisi tulossa, joten hoitoa olisi saatavilla lähes välittömästi piston jälkeen.

Anneli olisi siis ottanut keittiön veitsitukista tai keittiön tasolta toisen, lyhyemmän veitsen, jolla hän on itse pistänyt itseään rintaan siten, että rintaan on syntynyt verta vuotava pistohaava. Tämän jälkeen Anneli on mahdollisesti vielä pessyt veitsen ja piilottanut sen. Tässä vaiheessa Anneli on soittanut hätäkeskukseen, jolloin puhelimen luuriin on jäänyt verijälki sekä lattialle on tippunut veripisaroita.

Tämä pienempi veitsi on mahdollisesti kulkeutunut Turkuun, samaan veitsitukkiin joka oli Ulvilassa Tähtisentien keittiössä.
Auerin kuulustelu 2011, lisätutkintapöytäkirja:

K: Ulvilassa Tähtisentiellä on ollut 1.12.2006 yöllä keittiössä tiskipöydällä altaan vieressä veitsitukki, josta on puuttunut yksi veitsi kyseisenä yönä. Veitsitukissa on viisi samaa sarjaa olevaa veistä ja yksi eri sarjaa oleva veitsi. Onko tämä sama veitsitukki asunnollasi Löytänänkadulla ja onko siinä vielä samat veitset tallella?

V: Sama veitsitukki on edelleen tallella ja siinä on samat veitset. Myös tämä 1.12.2006 puuttunut veitsi on tallella. Tämä puuttuva veitsi on ilmeisesti tällöin 1.12.2006 lojunut jossakin työtasolla keittiössä muiden tavaroiden joukossa. Itse en ole edes havainnut, että tästä oli puuttunut joku veitsi, vaan tämän olen nähnyt poliisin ottamista kuvista ja tätä asiaa on käsitelty myös käräjäoikeudessa.
Periaatteessa Annelin käydessä kylpyhuoneessa häke-puhelun aikana, sieltä pitäisi löytyä tippuveripisaroita, jotka ovat lähtöisin tuosta rinnan haavasta.

Kuitenkin niitä veripisaroita pitäisi löytyä niistä kaakeleista myös siinäkin tapauksessa, että Anneli olisi käynyt kertomansa mukaan kokeilemassa Jukan pulssia häke-puhelun jälkeen, eikä tällaisista verijäljistä ole raportoitu. Samoin Annelin haavasta lähtöisin olleita veripisaroita pitäisi käsittääkseni löytyä muualtakin talosta, kuin vain tuosta puhelimen kohdilta.

Olisiko niin, että siinä vaiheessa kun Anneli on lähtenyt liikkeelle, veripisarat eivät ole liikkeen takia päätyneet lattialle asti, vaan ne ovat valuneet ylävartaloa pitkin pikkuhousujen yläreunaan asti ja vasemman jalan sisäreidelle? Eli vain puhelimessa pidempään ollessa nuo veripisarat olisivat päätyneet lattialle asti. Vai olisiko tuossa vaiheessa toisella kädellä painettu punaista t-paitaa reiän/haavan kohdalta liikkumisen aikana..

Eikö siellä kuitenkin pitäisi olla Annelin haavasta olevia verijälkiä lattialla enemmänkin, kuin vain siinä puhelimen kohdilla lattialla riippumatta siitä, pitääkö Annelia syyllisenä vai syyttömänä? Miten te muut tämän näette?
MrEhtivä

Viesti Kirjoittaja MrEhtivä »

Petu kirjoitti: To Syys 11, 2025 9:17 pm
Ilmavoima kirjoitti: To Syys 11, 2025 12:48 pm Uhrin talvikengät löysivät mystisesti kuitenkin tiensä Turkuun Tähtisentien muuttokuormassa - siis vaikka niitä oli aiemmin poliisivoimin etsitty. Turussa Anneli Auer hävitti ko. kengät (Anneli Auerin kuulustelu, etpk). Viranomaisille Auer ei kenkiä esitellyt ennen hävittämistä, vaikka tiesi niiden olleen viranomaisten etsinnässä.
Ilmavoima kirjoitti: To Syys 11, 2025 12:48 pm Anneli Auerin ensipartiolle 1.12.2006 antama ensikäden tapahtumakuvaus ja sairaalassa 2.12.2006 kerrottu tarina poikkeavat toisistaan. 1.12.2006 kertomuksessa ikkunasta tullut mies oli puukottanut ensin Aueria rintaan ja käynyt tämän jälkeen Jukka Lahden kimppuun. 2.12.2006 kertoman mukaan ikkunasta tullut mies oli alkanut ensin tapella Jukka Lahden kanssa ja puukottanut Anneli Aueria vasta sitten, kun tämä oli pyrkinyt miesten väliin.
Koska oletetussa surmaveitsessä ei ollut Annelin dna:ta ja hajutunnistustutkimuksen mukaan koira ei ollut tunnistanut yhteyttä Auerin ja fileerausveitsen välillä, ei käy oikein järkeen, että Annelin rinnassa ollut pistohaava olisi lähtöisin kyseisestä veitsestä. Kallistunkin tässä vaiheessa enemmän siihen teoriaan, että Anneli olisi pistänyt itseään pienemmällä veitsellä juuri ennen hätäpuhelua. Hän tiesi, että apua olisi tulossa, joten hoitoa olisi saatavilla lähes välittömästi piston jälkeen.

Anneli olisi siis ottanut keittiön veitsitukista tai keittiön tasolta toisen, lyhyemmän veitsen, jolla hän on itse pistänyt itseään rintaan siten, että rintaan on syntynyt verta vuotava pistohaava. Tämän jälkeen Anneli on mahdollisesti vielä pessyt veitsen ja piilottanut sen. Tässä vaiheessa Anneli on soittanut hätäkeskukseen, jolloin puhelimen luuriin on jäänyt verijälki sekä lattialle on tippunut veripisaroita.

Tämä pienempi veitsi on mahdollisesti kulkeutunut Turkuun, samaan veitsitukkiin joka oli Ulvilassa Tähtisentien keittiössä.
Auerin kuulustelu 2011, lisätutkintapöytäkirja:

K: Ulvilassa Tähtisentiellä on ollut 1.12.2006 yöllä keittiössä tiskipöydällä altaan vieressä veitsitukki, josta on puuttunut yksi veitsi kyseisenä yönä. Veitsitukissa on viisi samaa sarjaa olevaa veistä ja yksi eri sarjaa oleva veitsi. Onko tämä sama veitsitukki asunnollasi Löytänänkadulla ja onko siinä vielä samat veitset tallella?

V: Sama veitsitukki on edelleen tallella ja siinä on samat veitset. Myös tämä 1.12.2006 puuttunut veitsi on tallella. Tämä puuttuva veitsi on ilmeisesti tällöin 1.12.2006 lojunut jossakin työtasolla keittiössä muiden tavaroiden joukossa. Itse en ole edes havainnut, että tästä oli puuttunut joku veitsi, vaan tämän olen nähnyt poliisin ottamista kuvista ja tätä asiaa on käsitelty myös käräjäoikeudessa.
Periaatteessa Annelin käydessä kylpyhuoneessa häke-puhelun aikana, sieltä pitäisi löytyä tippuveripisaroita, jotka ovat lähtöisin tuosta rinnan haavasta.

Kuitenkin niitä veripisaroita pitäisi löytyä niistä kaakeleista myös siinäkin tapauksessa, että Anneli olisi käynyt kertomansa mukaan kokeilemassa Jukan pulssia häke-puhelun jälkeen, eikä tällaisista verijäljistä ole raportoitu. Samoin Annelin haavasta lähtöisin olleita veripisaroita pitäisi käsittääkseni löytyä muualtakin talosta, kuin vain tuosta puhelimen kohdilta.

Olisiko niin, että siinä vaiheessa kun Anneli on lähtenyt liikkeelle, veripisarat eivät ole liikkeen takia päätyneet lattialle asti, vaan ne ovat valuneet ylävartaloa pitkin pikkuhousujen yläreunaan asti ja vasemman jalan sisäreidelle? Eli vain puhelimessa pidempään ollessa nuo veripisarat olisivat päätyneet lattialle asti. Vai olisiko tuossa vaiheessa toisella kädellä painettu punaista t-paitaa reiän/haavan kohdalta liikkumisen aikana..

Eikö siellä kuitenkin pitäisi olla Annelin haavasta olevia verijälkiä lattialla enemmänkin, kuin vain siinä puhelimen kohdilla lattialla riippumatta siitä, pitääkö Annelia syyllisenä vai syyttömänä? Miten te muut tämän näette?
Näitä eri verijälkiä tuolla itsekin peräänkuulutin aikaisemmin.
Verta olisi pitänyt olla "enemmän" muuallakin, Annelin ja Jukan.
Jotain verta oli ulko-ovessa ja taisipa olla pesuhuoneen ovessa "kun Anneli kokeili Jukan pulssia"

Periaatteessa ainakin tuo kirjoittamasi voisi olla totta.
Jos Anneli teki itse reiän kylkeensä, voisi olla että tehnyt juuri ennen Poliisin paikalle tuloa.
Selittäisi ettei verta ole tippunut muualle.
Hasselko
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Hasselko »

Miksi käräjäoikeus on kuitenin pitänyt tutkintaa puutteellisena?
Hasselko
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Hasselko »

Joosua kirjoitti: To Syys 11, 2025 6:11 pm
Samaa mieltä. Esimerkiksi tuolin runttaaminen ikkunasta sisään osoittaa huippuluokan paikkaputkintaa. Joten tosiaan ihan turha arvostella. Samoin kuin sen ikkunansuojan rakentelu niistä varastosta löytyneistä tarvikkeista, jotka jäi siihen pihalle. Eihän tämmöisestä huonoa saa millään.
On muuten uskomatonta, että poliisi menee paikalle missä tapahtunut murha ja alkaa suojia laittelemaan sitä mukaan paikalleen, mitä sattuu viereisestä varastosta löytymään. Ei saakeli!
Vastaa Viestiin