Mies kidutettiin hengiltä Salon Kiikalassa 11.1.2024 - neljä tuomiolla, yhdelle elinkautinen

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
matlockb
Watson itse

Re: Mies kidutettiin hengiltä Salon Kiikalassa 11.1.2024 - neljä tuomiolla, yhdelle elinkautinen

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Gini75 kirjoitti: Ti Syys 23, 2025 7:59 pm Eli ei siis mitään uutta tietoa hovista?
No ei varmasti vielä tässä vaiheessa enempää kuin mitä tässä viestissä jäljempänä.

Oletko seurannut kotimaisia rikostapauksia ? Tämä henkirikos on tapahtunut tammikuussa 2024, yleensä siitä menee jo lähes vuoden verran (toki kun on vangittuja, niin se nopeuttaa huomattavasti asiaa), että saadaan käräjäoikeuden tuomio. Tällä kertaa tässä tapauksessa se (käräjäoikeuden tuomio) tuli yllättävän nopeasti.

Käräjäoikeuden tuomiosta taas menee yleensä noin 11 kk - 1 v 5 kk, kun saadaan hovioikeuden tuomio.
BlackList kirjoitti: To Kesä 12, 2025 10:19 am
Angelfelss kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 4:30 pm 19.9. Turun hovioikeudessa käsitellään tätä
Mistä tieto, onko varma? En ainakaan itse hovioikeuden sivuilta löytänyt tätä. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä tuleman pitää.
Mitäpä jos ihan itse ottaisit ja pirauttaisit hovioikeuteen tiedustellaksesi asisa ? Siellä (hovioikeudessa) käsitellään päivittäin kymmeniä eri rikos- ja siviiliasioita.

Ei siellä hovioikeuden internet-sivuilla ole mitään listaa, missä ilmoitetaan käsiteltävät asiat vaan joudut näkemään sen vaivan ihan itse, että soitat tai lähetät sähköpostin hovioikeuden kirjaamoon, jossa tiedustelet, milloin asiaa X siellä mahdollisesti käsitellään.

Tieto on julkista ja yleensä vastaus tulee (sähköpostina) päivän tai parin sisällä. Vai pitäisikö jonkun muun se tehdä ? Asioista voi ja saa ottaa ihan itsekin selvää, eikä odotella, että kaikki mahdollinen ja mahdoton tieto tarjoillaan aina jonkun muun toimesta kuin se kuuluisa illallinen Manulle!

Esimerkiksi nimimerkki Oikeus Ennen Kaikkea on esimerkillisesti tuonut runsaasti tietoa etptk:n muodossa lähes joka ketjuun. Onko kenellekään käynyt mielessä, miten suuren työn hän on sillä palstan eteen tehnyt. Ja niin on tehnyt myös mm. Doctor Lecter ja Aizerbaidzan. Ilman heitä täällä ei olisi juuri yhtään mitään.
No, nyt alkaa mennä jo ot:n puolelle, pahoittelut!
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Gini75
Alokas

Re: Mies kidutettiin hengiltä Salon Kiikalassa 11.1.2024 - neljä tuomiolla, yhdelle elinkautinen

Viesti Kirjoittaja Gini75 »

Joitakin kotimaassa tapahtuvia rikoksia olen seurannut tiiviisti, mutta seuraan todella paljon ulkomailla tapahtuvia rikoksia.

Itse soitin asiasta hoviin ja kysyin käsittelypäivää. Tämä on sen vuoksi mielenkiintoinen tapaus, koska ne asiakirjat mitä olen lukenut tämän viestiketjun kautta, minun mielestäni tässä tapauksessa on jotain "hämärää" kokonaisuudessaan tämän porukan kesken, ketkä olivat tuolloin menehtyneen kotona.
Sen vuoksi tämä asia kiinnostaa minua, miten Suomessa tuomiot jaetaan vain yhdelle tässä tapauksessa. Ihmettelen myös syyttäjän toimintaa.
Onko näin, että poliisi on tehnyt tutkinnassa virheitä niin siksi syyttäjä perääntyi.
Mielenkiintoinen tapaus.
Kannattaa jokaisen lukea ne asiakirjat, jotka ovat jaettu tässä viestiketjussa ennenkuin lähtee minulle vastailemaan "negatiivisesti", kiitos.
Olen todella kiinnostunut asiallisista kommenteista ja näkökulmista tämän asian suhteen. Minua ei kiinnosta näiden henkilöiden ja heidän tuttujen elämä, vaan minua kiinnostaa tämä henkirikos.
BlackList
Alokas

Viesti Kirjoittaja BlackList »

Gini75 kirjoitti: Ke Loka 01, 2025 11:13 am Joitakin kotimaassa tapahtuvia rikoksia olen seurannut tiiviisti, mutta seuraan todella paljon ulkomailla tapahtuvia rikoksia.

Itse soitin asiasta hoviin ja kysyin käsittelypäivää. Tämä on sen vuoksi mielenkiintoinen tapaus, koska ne asiakirjat mitä olen lukenut tämän viestiketjun kautta, minun mielestäni tässä tapauksessa on jotain "hämärää" kokonaisuudessaan tämän porukan kesken, ketkä olivat tuolloin menehtyneen kotona.
Sen vuoksi tämä asia kiinnostaa minua, miten Suomessa tuomiot jaetaan vain yhdelle tässä tapauksessa. Ihmettelen myös syyttäjän toimintaa.
Onko näin, että poliisi on tehnyt tutkinnassa virheitä niin siksi syyttäjä perääntyi.
Mielenkiintoinen tapaus.
Kannattaa jokaisen lukea ne asiakirjat, jotka ovat jaettu tässä viestiketjussa ennenkuin lähtee minulle vastailemaan "negatiivisesti", kiitos.
Olen todella kiinnostunut asiallisista kommenteista ja näkökulmista tämän asian suhteen. Minua ei kiinnosta näiden henkilöiden ja heidän tuttujen elämä, vaan minua kiinnostaa tämä henkirikos.

Olen lukenut täällä olevan materiaalin ja jäin pohtimaan mistä moinen miete jäi että mahdollisesti poliisi tehnyt virheitä tutkinnassa? Tämä herätti nyt miekenkiintoni asiaan uudelta kannalta.
Paikalla
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

”Nauravan kulkurin” tuntien kidutus päättyi murhaan – tekijä vetosi vahinko­laukaukseen
Turun hovioikeus on antanut tuomionsa tapauksessa, jossa 41-vuotiasta perheenisää kidutettiin ja hänet murhattiin Salossa tammikuussa 2024.

Syytteessä oli alun perin neljä miestä. Teon motiivi oli se, että uhrin epäiltiin varastaneen 39-vuotiaalta Toni Mikael Jaakolalta rahaa ja huumeita. Uhri tunnettiin nimellä ”Naurava kulkuri”.
Jaakola tunkeutui aamulla uhrin asuntoon yhdessä tuolloin 20-vuotiaan poikansa sekä 18- ja 20-vuotiaiden sukulaismiestensä kanssa. Miehillä oli mukanaan muun muassa kaksi pistoolia, nyrkkirauta ja metalliketju, jonka päässä oli riippulukko.
He olivat herättäneet uhrin, lyöneet häntä nyrkeillä, metalliketjulla, pesäpallomailalla ja teleskooppipatukalla sekä vaatineet häntä tunnustamaan huumeiden ja rahojen anastuksen.

Jaakola piikitti tai pakotti uhrin piikittämään itseensä yliannostusta vastaavan määrän amfetamiinia ja alfa-pvp:tä. Uhri sidottiin pakkaus- ja ilmastointiteipeillä istumaan toimintakyvyttömänä tuolissa.
Miehet olivat kuulustelleet ja pahoinpidelleet uhria tunteja. Lopulta kolme miehistä oli poistunut asunnosta, mutta Jaakola oli jäänyt vielä sinne. Hän oli ampunut tuolista irrotettua ja teipeissä selälleen makaamaan jätettyä uhria pistoolilla ylävatsaan.

Käräjäoikeus tuomitsi Toni Jaakolan elinkautiseen vankeusrangaistukseen murhasta mutta hylkäsi kolmen muun, Jami Kristian Jaakolan, Jere Johannes Jaakolan ja Jiri Rasmus Mikael Vänttisen syytteet murhasta tai toissijaisesti avunannosta murhaan. Käräjäoikeus katsoi heidän syyllistyneen muun muassa törkeään pahoinpitelyyn.

Murhatuomittu valitti hovioikeuteen ja vaati, että hänen syykseen luetaan murhan sijasta ensisijaisesti törkeä pahoinpitely ja törkeä kuolemantuottamus tai toissijaisesti tappo ja että tuomittua rangaistusta alennetaan.
Syyttäjä ja uhrin omaiset vaativat, että kaksi vastaajista tuomitaan avunannosta murhaan ja heidän vankeusrangaistuksiaan korotetaan.

Hovioikeudessa keskeinen kysymys oli se, oliko uhrin surmanneen laukauksen ampunut Toni Jaakola, vai oliko kyseessä toisen vastaajan ampuma vahinkolaukaus, kuten hän väitti.
Todisteiden perusteella hovioikeudella ei jäänyt varteenotettavaa epäilyä siitä, etteikö Toni Jaakola olisi ampunut laukausta.
Hovioikeus päätyi Jami ja Jere Jaakolan osalta siihen, ettei heidän näytetty tulleen missään vaiheessa tietoisiksi Toni Jaakolan aikeista surmata uhri.

Hovioikeus päätyi pitämään Toni Jaakolan elinkautisen vankeustuomion ennallaan.
Jami ja Jere Jaakolan tuomiot jäivät niin ikään voimaan. He molemmat istuvat yli kolmen vuoden mittaista vankeusrangaistusta

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000011566693.html
Tietäjä1234
Alokas

Viesti Kirjoittaja Tietäjä1234 »

Jos Tonia ei lasketa, ni muilla säilyi siis ne vähän päälle 3-vuoden tuomiot. Siitä mitä 1/3täytyy istua ensikertalaisena nuorena henkilönä, ni mahtaako kenelläkään olla enää paria kuukautta enempää istumista jäljellä…
Squeeky
Nikke Knatterton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Squeeky »

Kallut linnaan ja pirinmyyjä käärii fyffet. Ainakin lapissa kalluporukoissa pyöriessä tuli uhrinkin nimi vastaan, olinkohan piriä itsellekin silloin ostamassa kun taisi olla jokin juhlapäivä (nyt 6v ilman huumeita). Eräs kaverini kuukahti kyseiseen tuotteeseen, että taisi olla vähän rotanmyrkkyäkin seassa. Eipä ihme kun myyjätkin olivat niin saatanan pillereissään että ei toista, ja hirvee säkki jotain valkosta jauhoo. Varmaan 95% jatkeita/rotanmyrkkyjä ja sitten 5% sitä 25% piriä. Ostettiin kaverin kanssa tätä 1g per mies ja kolmannelle jolle myrkky maistui, kuoli. Niin ja fiksuina ja köyhinä ostettiin tietenkin nauhalle/velaksi tämä tuote, näin sitten ystävääni kelan edessä ja maksoi ostoksiaan, samalla sitten itsekin kun taisi olla Kelapäivä ja taikaseinästä irtosi rahaa. No, onneksi huumeista pääsee eroon kun vaan tahtoo, ja muuttaa sitten helvettiin, ei niillä nisteillä varaa ole edes bussilippuun.
Gravel is bicycle. Gravity is music. 24 years of composing. 6 years without drugs. Profession as Caretaker.
patfussy

Viesti Kirjoittaja patfussy »

Ai vittu marika Jaakola, ei oo paljoo huudellu ku hovista tuli tuomio. Hävettääkö jälkikäteen kun oot murhaajaa puolustanu. Tehän ootte kihloissakin jo, ootte täydellinen pari. Kaks ihan vitun luuseria. Niinku joku sanos ni kyl sä marika elättäjän löydät ku rakas aviomiehes lusii nyt elinkautista. Mitä luulit saavuttavas yhtään millään? Oot sä kyllä siisti tyyppi:)
Gini75
Alokas

Viesti Kirjoittaja Gini75 »

Hmmm... vaikea kommentoida tähän, kun mä en ole nähnyt hovin päätöstä jne. Olis kyl kiva nähdä. Harvoin sitä ihmiset järjissään porukkaa tappaa. Ai kihloissa? Taidat olla lähipiiristä?
Tietäjä1234
Alokas

Viesti Kirjoittaja Tietäjä1234 »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/per ... en/9289000

Siittä kattokaa ihmeessä rikospaikan pätkä aiheesta. Joku sen tänne jo linkkasikin, mutta tässä linkki suoraan pätkään.
Kaikentietäjä
Scooby-Doo

Re: Mies kidutettiin hengiltä Salon Kiikalassa 11.01.2024 - neljälle henkilölle syyte murhasta

Viesti Kirjoittaja Kaikentietäjä »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Pe Loka 25, 2024 12:05 pm
Suosikkisosiopaatti kirjoitti: Pe Loka 25, 2024 10:46 am Onko kellään tän jutun pöytäkirjoja?
Täällähän ne minulla on, jos kiinnostaa: https://mega.nz/folder/sfNTzDgA#CREsxT0r_APdUy2jXA8CdQ
Tuli vastaan tää keissi rikospaikassa, oisko uutta linkkiä olemassa? Kiitos!
Paikalla
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Re: Mies kidutettiin hengiltä Salon Kiikalassa 11.01.2024 - neljälle henkilölle syyte murhasta

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Kaikentietäjä kirjoitti: Ti Helmi 03, 2026 10:22 am
Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Pe Loka 25, 2024 12:05 pm
Suosikkisosiopaatti kirjoitti: Pe Loka 25, 2024 10:46 am Onko kellään tän jutun pöytäkirjoja?
Täällähän ne minulla on, jos kiinnostaa: https://mega.nz/folder/sfNTzDgA#CREsxT0r_APdUy2jXA8CdQ
Tuli vastaan tää keissi rikospaikassa, oisko uutta linkkiä olemassa? Kiitos!
https://gofile.io/d/WoZAU1
Vastaa Viestiin