Tulilahti 1959 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja HÖPELÖ »

Haudankaivaja kirjoitti: Su Joulu 21, 2025 9:40 am Mistä nuo kuvat löytyi? En muista nähneeni. Happostahan ammuttiin päähän.
Kuvat on kuvakaappauksia Keskisarja ja kuolleet ihmiset olisiko alunperin YLEn?
https://youtu.be/C6S97jDBkzg?si=HgmHHY3dGx8o-P3O

Katsoin muutamankerran Ei vanhene koskaan Onni Happonen Yleltä ja siinä kerrottiin Onnin vammoista.
https://youtu.be/PeLUxh0Bqr4?si=oxdM0R6hGEGz0-Yu

Koetan etsiä tähän linkit.
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

Liitteet
Screenshot_20251228_202815_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20251228_202815_Samsung Internet.jpg (158.92 KiB) Katsottu 2610 kertaa
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

Kuunnelkaapa tarkkaa Ei vanhene koskaan Happosen tapaus, tämä kohta.

Oletan että kyseessä on Erkki Koponen joka puhuu.
Hän puhuu monikossa...oliko mielessä kenties Tulilahti jotain muuta vai silkka lapsusJa kuka oli tuo Joensuulainen nainen joka syytti Kauko Kanervoa väkisinmakaamisesta?
Oliko Kanervo herätusjuhlilla ja jäänyt Heinävedelle?

https://youtu.be/gR9sqFJiUnw?si=UMSTL_kz7D2d6nWS
Screenshot_20260102_172847_YouTube.jpg
Screenshot_20260102_172847_YouTube.jpg (194.9 KiB) Katsottu 2418 kertaa
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

snufkin kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 9:39 pm Pienenä sivuhuomiona asia jonka huomasin tänään:

Anyonen mukaan Tuliniemessä oli Kurkien asumukset (n.500-700m päässä leirintäalueelta), joissa asukkaina oli ainakin poika Jussi ja isä Eemil. Asumusta kuvailtiin kaksikerroksiseksi parvekkeelliseksi asunnoksi. Minulle on jäänyt se mielikuva, että tämä perhe oli varakas.

Samanniminen henkilö kuin tämä Jussi seisoo linkin kuvassa sellaisen henkilön kuin Leo Pelkonen vieressä. Samanniminen henkilö kuin viimeksi mainittu on wikipediassa mainittu olleen olennaisessa roolissa Onni Happosen tapauksessa. Kuva otettu Heinävedellä vuonna 1954.
http://sukuseu.mbnet.fi/s7_2004.htm

Ensimmäisen kerran kun ajettiin Tuliniementietä melkein vahi gossa ajettiin ilmeisesti Kurjen talon pihaan hyvin näyttävä kaunis ja hyvin hoidettu piha.Mutta taisi siellä olla muitakin taloja postilaatikoita oli ainakin rivissä muutama.

Ei sattuisi sinulla olemaan tuota kuvaa Leo Pelkosesta tallessa? Linkki ei aukea enää.
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

Ko. henkilö on jo jonkun aikaa sitten kertonut kertoneensa KRP:lle kahden henkilön nimet joita epäilee murhista. Sama henkilö on puhunut näistä vuoden 2009 kuulusteluista joten kyseessä ei ole mikään uusi asia.

Lienee sitten ne riehuvat hammaslääkärin pojat Jäntin naapurissa eri henkilöitä koska Mäntysalo on melko kaukana kirkonkylästä?
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

Taisin löytää sen kuvan Jussi Kurjesta takana ja Leo Pelkosesta edessä.
Ei ihan tuo automaattinen kuvanmuokkaus toiminut mutta jotain sinneppäin.
Tuota Kyllikki Saarenkin juttua lueskelin niin Kyllikinkin konkelista (polkupyörä) oli venttiilit irroitettu.Onko Tulilahdessa kopioitu tapausta.
Screenshot_20260107_132411_Gallery.jpg
Screenshot_20260107_132411_Gallery.jpg (26.79 KiB) Katsottu 2086 kertaa
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

snufkin kirjoitti: Pe Loka 16, 2020 10:55 am Aivan eli mielestäsi se alkoholismi on merkittävä tekijä huolimatta siitä oliko humalassa tekojen aikana vai ei? Tässä pitää myös muistaa, että meillä ei ole tietoa, että oliko T.K alkoholisti jo murhien aikoihin. Esimerkiksi hän oli kotiutunut samana vuonna, kun murhat tapahtuivat armeijasta todistuksella, jossa käytös ja täsmällisyys olivat kiitettäviä. Pidätkö tälläistä todistusta todennäköisenä alkoholistille?

Mä jätän tämän profilointiin tarkemmin keskittymisen sulle, koska olet siihen selvästi enemmän perehtynyt. Itse lähestyn asiaa ehkä hieman intuitiivisemmasa näkökulmasta.

Sen mä sanon, että mulle isoin ongelma Kauhasen kohdalla on motiivin puute. Alkoholi selittäisi paremmin esim. torjunnasta aiheutuneen raivon puuskan. Nyt, kun T.K on tiettävästi ollut selvinpäin, niin mä en osaa sovittaa häntä tuon himomurhaajan rooliin. Ne pahoinpitelyt joista hänet tuomittiin sattuivat molemmat käsittääkseni alkoholin vaikutuksen alaisena.

Toisekseen, niin hän oli impulsiivinen persoona. Esimerkiksi se rikospoliisin ikkunan hajoittaminen ja kaikenlaisista varkauksista kiinni jääminen ei kyllä minun nähdäkseni kieli mistään erityisen korkeasta harkinnan tasosta. En usko, että hän olisi pystynyt salaamaan sadistisia taipumuksiaan.

Sadistiset taipumukset sopisivat paremmin Lapuan liikkeen jäsenen perilliselle. Kun puhutaan liikemiehistä ja vahvalle oikealle kalleellaan olevista johtajatyypeistä joita nämä Lapuan liikkeen korkea-arvoiset miehet Heinävedellä olivat, niin aletaan lähestyä psykopaattisia taipumuksia. Mielestäni Lapuan liikkeen johtajia voi persooniltan hyvin verrata natsijohtajiin.Olihan kyseessä oikeistoradikaali järjestö. Eli puhutaan konservatiivisista, tunnekylmistä, järjestystä vaalivista, funktionaalisista ja korkean inhoreaktion omaavista henkilöistä. Älykkäitäkin varmasti ovat olleet, kun ovat kyenneet kerryttämään valtaa ja omaisuutta.

Eli itse ajattelen, että mukana on ollut yksi Lapuan liikkeeseen kuuluneen johtajan perillinen sekä hänen kaverinsa jotka ovat kuuluneet tuohon Strömbergin ja ex-heinäveteläisen kuvailemaan juhlimisporukkaan. Ovat pienessä humalassa lähteneet mökiltä aikeenaan saada tytöt mukaansa juhliin. Heidän veneensä äänen Lauri Lyytikäinen on kuullut aitasta n. klo 22 aikoihin. Tällä kaverilla on sitten ollut yhteys Kauhaseen sillä hänkin on asunut lähellä Tulilahtea ja tiennyt Lyytikäisten lapiosta. Se lapion jättäminen murhapaikan läheisyyteen on aina vaikuttanut mun mielestä oudolta ja olenkin ajatellut, että sen viimeisimmällä käsittelijällä ei ole ollut vahvaa sidettä Lyytikäisiin niin kuin T.K:lla oli.

Veikkaan Alibin kirjeen perusteella, että T.K on nukkunut L.L:n kanssa Lyytikäisten aitassa, kun/jos työt saunalla alkoivat aamulla. Sitten heidät on tultu herättämään murhien jälkeen tämän känniporukan toimesta. Olihan matkaa aitalta leirintäalueelle vain se 500m. Toinen vaihtoehto on, että T.K on mennyt itse kävellen paikalle, mutta silloinkin häntä ennen siellä on täytynyt olla tämän ryyppyporukan.

Kolmas vaihtoehto on, että L.L valehteli moottoriveneen äänen kuulemisesta ja mitään ryyppyporukkaa ei rannassa käynyt. Silloin osallisia olisivat olleet mahdollisesti vain T.K ja L.L. Mun on vaikeampi uskoa tähän vaihtoehtoon kuin noihin kahteen edelliseen sillä L.L oli muistaakseni kihloissa ja olivat T.K:n kanssa molemmat selvinpäin joten motiivia tuollaiseen vierailuun tyttöjen teltalla on vaikeampi löytää.
Hyvinkin mahdollinen skenaario.Kun ottaa vielä huomioon sukulaissuhteet pienellä paikkakunnalla.
https://www.elavaheinavesi.net/kermantie
Haudankaivaja
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Haudankaivaja »

Tuo Kurjen talo on valokuvan kera kirjassa suuret maatilat.
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

Haudankaivaja kirjoitti: Pe Tammi 23, 2026 10:27 am Tuo Kurjen talo on valokuvan kera kirjassa suuret maatilat.
Minullakin pitäisi joku noista kirjoista olla tai olen vienyt äitini luokse.Pystyisitkö laittamaan kuvan ja tiedot siitä yksityisviestillä minulle?
Digimuodossa sitä ei löytynyt.

Tässä laitan Yleltä pätkän kun Esa Pakarinen laulaa 28.5. 1977 Heinäveden VPK.Heinäveteläisille saattaa olla tuossa tuttuja kasvoja.
https://areena.yle.fi/1-50096272
Haudankaivaja
Remington Steele

HÖPELÖ kirjoitti: Ma Tammi 26, 2026 8:35 pm
Haudankaivaja kirjoitti: Pe Tammi 23, 2026 10:27 am Tuo Kurjen talo on valokuvan kera kirjassa suuret maatilat.
Minullakin pitäisi joku noista kirjoista olla tai olen vienyt äitini luokse.Pystyisitkö laittamaan kuvan ja tiedot siitä yksityisviestillä minulle?
Digimuodossa sitä ei löytynyt.

Ei ole minulla noita kirjoja. Kirjastoista löytyy. Oli muistaakseni pari eri sarjaa,olisiko ollut eri kustantaja.
Haudankaivaja
Remington Steele

Haudankaivaja Verti Koikkalainen ilmoittaa etsiville, että hänen lapionsa on varastettu ruumiinkätköpaikan lähellä olevasta verkkovajasta. Tällä lapiolla oli tyttöjen ruumiit peitetty.
HÖPELÖ
Nikke Knatterton

Haudankaivaja kirjoitti: La Tammi 31, 2026 1:21 pm Haudankaivaja Verti Koikkalainen ilmoittaa etsiville, että hänen lapionsa on varastettu ruumiinkätköpaikan lähellä olevasta verkkovajasta. Tällä lapiolla oli tyttöjen ruumiit peitetty.
Eikö se sitten ollutkaan Lyytikäisten lapio?Mistä löysit tämän tiedon?
Aloitin muiden keskeneräisten lukemisieni välissä lukemaan Happosen tapaus Issakaisen kirjaa että oikein sekoitan itseni 🙂
Haudankaivaja
Remington Steele

Löysin pitkään kadoksissa olleet Suomen Kuvalehdet nro 35 1959 ja nro 33 1960. Tässä 29.8.1959 ilmestyneessä lehdessä on kuva Vertistä ja tämä kuvateksti. Ei ihme jos on ollut epäilty, puhunut muutakin outoa.

Tuo Happosen tapaus kirja on hyvä.
Haudankaivaja
Remington Steele

Samassa numerossa: Miksi sinä olet noita kantturoita heitellyt tuohon läjään, oli haudankaivaja Koikkalainen tiedustellut pojaltaan, joka kuitenkin kielsi sitä tehneensä. Monen monet kerrat hän oli liikuskellut rannalla kalastus puuhissa ja kulkenut kätkön yli mitään huomaamatta.

Siis puhutaan ruumiitten löytö paikasta. Ihmettelen myös jos jossain vaiheessa hautapaikalle ilmestyi vielä katkotut näreet, eikö Veeti muka huomannut sitä?
folklore
Susikoski

Viesti Kirjoittaja folklore »

Haudankaivaja kirjoitti: Su Helmi 01, 2026 12:57 pm Löysin pitkään kadoksissa olleet Suomen Kuvalehdet nro 35 1959 ja nro 33 1960. Tässä 29.8.1959 ilmestyneessä lehdessä on kuva Vertistä ja tämä kuvateksti. Ei ihme jos on ollut epäilty, puhunut muutakin outoa.
Muistaakseni joko Pennasen tai Keskisarjan (tai molempien) kirjassa puhuttiin tuosta ja kerrottiin, että Koikkailainen ilmeisesti huomiota hakeakseen oli satuillut ties mitä juttuja tapaukseen liittyen, muun muassa kehuskellut murhaajan käyttäneen hänen lapiotaan, vaikka näin ei ilmeisesti todistetusti ollutkaan.

Koikkalaistahan kuulusteltiin varsin tiukasti ja kuulusteluissa Koikkalaista kiellettiin ankarasti puhumasta enää medialle. Tuon jälkeen Koikkalainen kaiketi muuttui varsin syrjäänvetäytyväksi, vieläpä kun tätä yleisesti pidettiin paikkakunnalla alussa syyllisenä murhiin.

Epäilyttävää toimintaa toki, eikä ihme, että joutui epäiltyjen joukkoon, enkä tiedä kuinka hänet on aukottomasti kyetty poissulkemaan tekijöiden joukosta.
Vastaa Viestiin