snufkin kirjoitti: Pe Loka 16, 2020 10:55 am
Aivan eli mielestäsi se alkoholismi on merkittävä tekijä huolimatta siitä oliko humalassa tekojen aikana vai ei? Tässä pitää myös muistaa, että meillä ei ole tietoa, että oliko T.K alkoholisti jo murhien aikoihin. Esimerkiksi hän oli kotiutunut samana vuonna, kun murhat tapahtuivat armeijasta todistuksella, jossa käytös ja täsmällisyys olivat kiitettäviä. Pidätkö tälläistä todistusta todennäköisenä alkoholistille?
Mä jätän tämän profilointiin tarkemmin keskittymisen sulle, koska olet siihen selvästi enemmän perehtynyt. Itse lähestyn asiaa ehkä hieman intuitiivisemmasa näkökulmasta.
Sen mä sanon, että mulle isoin ongelma Kauhasen kohdalla on motiivin puute. Alkoholi selittäisi paremmin esim. torjunnasta aiheutuneen raivon puuskan. Nyt, kun T.K on tiettävästi ollut selvinpäin, niin mä en osaa sovittaa häntä tuon himomurhaajan rooliin. Ne pahoinpitelyt joista hänet tuomittiin sattuivat molemmat käsittääkseni alkoholin vaikutuksen alaisena.
Toisekseen, niin hän oli impulsiivinen persoona. Esimerkiksi se rikospoliisin ikkunan hajoittaminen ja kaikenlaisista varkauksista kiinni jääminen ei kyllä minun nähdäkseni kieli mistään erityisen korkeasta harkinnan tasosta. En usko, että hän olisi pystynyt salaamaan sadistisia taipumuksiaan.
Sadistiset taipumukset sopisivat paremmin Lapuan liikkeen jäsenen perilliselle. Kun puhutaan liikemiehistä ja vahvalle oikealle kalleellaan olevista johtajatyypeistä joita nämä Lapuan liikkeen korkea-arvoiset miehet Heinävedellä olivat, niin aletaan lähestyä psykopaattisia taipumuksia. Mielestäni Lapuan liikkeen johtajia voi persooniltan hyvin verrata natsijohtajiin.Olihan kyseessä oikeistoradikaali järjestö. Eli puhutaan konservatiivisista, tunnekylmistä, järjestystä vaalivista, funktionaalisista ja korkean inhoreaktion omaavista henkilöistä. Älykkäitäkin varmasti ovat olleet, kun ovat kyenneet kerryttämään valtaa ja omaisuutta.
Eli itse ajattelen, että mukana on ollut yksi Lapuan liikkeeseen kuuluneen johtajan perillinen sekä hänen kaverinsa jotka ovat kuuluneet tuohon Strömbergin ja ex-heinäveteläisen kuvailemaan juhlimisporukkaan. Ovat pienessä humalassa lähteneet mökiltä aikeenaan saada tytöt mukaansa juhliin. Heidän veneensä äänen Lauri Lyytikäinen on kuullut aitasta n. klo 22 aikoihin. Tällä kaverilla on sitten ollut yhteys Kauhaseen sillä hänkin on asunut lähellä Tulilahtea ja tiennyt Lyytikäisten lapiosta. Se lapion jättäminen murhapaikan läheisyyteen on aina vaikuttanut mun mielestä oudolta ja olenkin ajatellut, että sen viimeisimmällä käsittelijällä ei ole ollut vahvaa sidettä Lyytikäisiin niin kuin T.K:lla oli.
Veikkaan Alibin kirjeen perusteella, että T.K on nukkunut L.L:n kanssa Lyytikäisten aitassa, kun/jos työt saunalla alkoivat aamulla. Sitten heidät on tultu herättämään murhien jälkeen tämän känniporukan toimesta. Olihan matkaa aitalta leirintäalueelle vain se 500m. Toinen vaihtoehto on, että T.K on mennyt itse kävellen paikalle, mutta silloinkin häntä ennen siellä on täytynyt olla tämän ryyppyporukan.
Kolmas vaihtoehto on, että L.L valehteli moottoriveneen äänen kuulemisesta ja mitään ryyppyporukkaa ei rannassa käynyt. Silloin osallisia olisivat olleet mahdollisesti vain T.K ja L.L. Mun on vaikeampi uskoa tähän vaihtoehtoon kuin noihin kahteen edelliseen sillä L.L oli muistaakseni kihloissa ja olivat T.K:n kanssa molemmat selvinpäin joten motiivia tuollaiseen vierailuun tyttöjen teltalla on vaikeampi löytää.