aumari kirjoitti: Pe Maalis 20, 2026 1:24 am
Sipi kirjoitti: To Maalis 19, 2026 11:43 am
aivoriihi kirjoitti: To Maalis 19, 2026 5:10 am
– Käsittääkseni mitään romanirekistereitä ei viranomaisilla tulisi olla, hän sanoo.
Kirjallinen kysymys jätetään eduskunnan puhemiehelle, joka toimittaa kysymyksen asianomaisen ministerin vastattavaksi.
Tuolla logiikallahan kuka tahansa voi pyytää harkinnanvaraista viissatasta romanihameeseen, koska kokee olevansa romani ja viranhaltijalla ei ole mitään laillista keinoa tarkistaa väitteen paikkaansapitävyyttä? Voi maailma.
Tuntuu olevan itsestään selvää että ne jotka vähiten maksaa veroja, niin saavat eniten etuuksia. Tuo kulttuurillinen hamekangas on epätasa-arvoinen etuus. Romaaneja itsessään, eikä muitakaan mamuja vastaan minulla ole mitään, mutta olen heistä aiheutuvia ja heidän aiheuttamiaan haittoja ongelmat ja ongelmia vastaan. Ei Suomen tarvitse toimia yleisenä kela-automaattina, niin kaunis ajatus kun toisten auttamisesta onkin.
Kyllä se on aika veteen piirretty viiva, jos tosiaan aletaan kulttuurisesti ja uskontoperusteisesti jakelemaan etuja ihmisille tasa-arvoon vedoten. tavallaan koko touhuhan on ihan paradoksi. Työelämässä muslimeille on järjestettävä rukoilumahdollisuus, mutta muiden on senkin aikaa tehtävä ihan palkkatyötä. <mikään muu ihmisryhmä ei saa tauottaa päiväänsä niin ja ottaa taukoa ja aikaa itselleen uskonnon perusteella. Mitähän etuja kristityt saavat tasa-arvon nimissä? Saisinko esimerkiksi harkinnanvaraisena viisisataa euroa kultaisen ristin hankintaan, jos pidän sitä tärkeänä uskonnollisena tai kulttuurisena symbolina? Ja kuka on se henkilö joka päättää, että minun ristini on vähemmän tärkeä kuin romanien hameet tai muslimien henkilökohtaiset minilomat kesken työpäivän? Saavatko musliminaiset harkinnanvaraista avustusta burkhiensa kankaisiin, vai ajatellaanko, että ne nyt eivät ole niin tärkeitä kuin romanien hameet? Entä jonkin vähemmän tunnetun lahkon kannattajat, joiden ideologiaan kuuluu vaikka raakaruoan syöminen tai maatalouselinkeinon harjoittaminen, saavatko he harkinnanvaraista avustusta kulttuurinsa ja ideologiansa toteuttamiseen? Jos eivät, miksi eivät?
Tasa-arvoista olisi mielestäni ainoastaan se, että suomen kansalaiset, uskonnosta, kulttuurista tai rodusta riippumatta saisivat toimeentulotukea ja muita avustuksia saman verran ja jokainen edunsaaja voisi sitten itse käyttää sitä harkinnanvaraisuuttaan siihen, mihin kaikkeen vähät roponsa haluaisi laittaa. Jos varat eivät riitä tosiaan ylläpitämään kulttuurin edellyttämiä kalliita tunnusmerkkejä kuten samettihameita tai muita kaapuja, on sitten yksilön valinta mistä luopuu vai meneekö töihin.
Mielenkiinnolla odotellaan, koska tästä instaelämästä huulitäytteineen, rakennekynsineen, tekoripsineen ja kalliine autoineen tulee sellainen kulttuurinen uilmiö, että sitä pitää tukea yhteiskunnan varoin.