Henkilökohtainen avustaja jätti liikuntarajoitteisen asiakkaan kuumaan autoon- kuvitteli asiakkaan lähtevän itse ajamaan

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Rescuer
Watson itse

Re: Henkilökohtainen avustaja jätti liikuntarajoitteisen asiakkaan kuumaan autoon- kuvitteli asiakkaan lähtevän itse aja

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

TimoTyön kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 10:48 am Hallitus poisti sen 300€:n suoja-osan niin ei kenenkään kannata tehdä avustajan työtä. Niissä, kun palkat ovat olleet luokkaa 99€/10h viikossa. Henkilökohtaisille avustajille maksetaan aivan liian vähän.

Vastaavasti asiasta päättäneiden ministerien omat palkkiot ovat 40h viikkotyömäärällä: 180-190€/h.
Laitapa lähdettä väitteellesi, että ministerien palkkiot olisivat 40h viikkotuntimäärällä 180-190€/h.
Vai taasko trollaa disinformaatiota?
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
SariTup
Nikke Knatterton

Re: Henkilökohtainen avustaja jätti liikuntarajoitteisen asiakkaan kuumaan autoon- kuvitteli asiakkaan lähtevän itse aja

Viesti Kirjoittaja SariTup »

Rescuer kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 3:08 pm
TimoTyön kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 10:48 am Hallitus poisti sen 300€:n suoja-osan niin ei kenenkään kannata tehdä avustajan työtä. Niissä, kun palkat ovat olleet luokkaa 99€/10h viikossa. Henkilökohtaisille avustajille maksetaan aivan liian vähän.

Vastaavasti asiasta päättäneiden ministerien omat palkkiot ovat 40h viikkotyömäärällä: 180-190€/h.
Laitapa lähdettä väitteellesi, että ministerien palkkiot olisivat 40h viikkotuntimäärällä 180-190€/h.
Raportoitu ylläpidolle valeuutisen levityksestä 🤡🤡🤡
Inkaa kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 1:02 am
Lainauksen vääristely. Asiasta raportoitu ylläpidolle.
KingEdward
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja KingEdward »

TimoTyön kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 10:48 am
Svart kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 8:01 am Avustajat taitavat tosiaan aika usein olla random tyyppejä, joilla ei muutakaan työtä ole. Siten kirjo voi olla aika iso... Toki varmasti on myös taitavia ja koulutettuja yksilöitä, mutta eipä niitä kaikkien kohdalle osu. Avustajista taitaa olla huutava pula, kun ilmoituksia seuraa. Etenkin nyt kun työttömiltä se suojaosa on poistunut.
Hallitus poisti sen 300€:n suoja-osan niin ei kenenkään kannata tehdä avustajan työtä. Niissä, kun palkat ovat olleet luokkaa 99€/10h viikossa. Henkilökohtaisille avustajille maksetaan aivan liian vähän.

Kelpaa huudella köyhille, että menkää töihin.
Onkohan jotain syytä, ettei voisi tehdä niitä avustajan töitä vaikka sen 40 h/vko? Ei kai tarkoitus ole ollut alunperinkään, että muutaman päivän työllä saisi samat nettotulot kuin kokoaikatyöllä? Aikaisemmin jengi nosti työttömyysturvan ja asumistuet täysimääräisenä, ja siihen päälle sitten sen suojaosan verran palkkaa. Ei aikomustakaan mennä kokoaikatöihin. Juuri tän takia se suojaosa poistettiin, kun tajuttiin tämä kuvio. Suojaosan verran töitä tehneet nimittäin teki niitä töitä juurikin sen 300 e/kk verran ja vieläpä sellaisissa työtehtävissä, joissa olisi tarjolla kokoaikatöitä: henkoht avustaja, lähihoitajat tms. Että ihan vaan voitte itseänne syyttää, että suojaosa poistettiin.
TimoTyön
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja TimoTyön »

Kaippa tuota itsekkin osaat laskea.
Ministeripalkkio: Noin 13 000 – 14 000 euron välillä

Kansanedustajan palkkio: Ministeri saa myös kansanedustajan palkkiota, joka on lokakuun 2025 alusta alkaen 7 137 euroa/kk (nousi 7 494 euroon, jos on istunut yli 4 vuotta).

Palkkioiden nousu syksyllä 2025:

Tämä tarkoittaa, että kokonaisansio on yli 15 000 euroa kuukaudessa.

Muut edut:

Asuntoetu: Valtion tarjoama virka-asunto (esim. Säätytalo tai muu valtioneuvoston asunto).
Turvallisuuspalvelut: Henkilösuojaus ja turvatoimet.
Kuljetuspalvelut: Ministerillä on käytössään auto ja kuljettaja.
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

TimoTyön kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 6:36 pm Kaippa tuota itsekkin osaat laskea.
Osaan toki laskea. Osaatko sinä laittaa oikeat luvut ja jopa lähteen niihin?
Vihjeenä: Ministerille maksetaan PUOLET kansanedustajan palkkiosta (Laki edustajanpalkkiosta 1§ 3.mom) jos on myös kansanedustaja sekä 95 % varapuhemiehen palkkiosta (Laki valtioneuvoston jäsenille maksettavista palkkioista ja korvauksista 1 § 2.mom).
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
SariTup
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja SariTup »

Rescuer kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 7:12 pm
TimoTyön kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 6:36 pm Kaippa tuota itsekkin osaat laskea.
Osaan toki laskea. Osaatko sinä laittaa oikeat luvut ja jopa lähteen niihin?
Vihjeenä: Ministerille maksetaan PUOLET kansanedustajan palkkiosta (Laki edustajanpalkkiosta 1§ 3.mom) jos on myös kansanedustaja sekä 95 % varapuhemiehen palkkiosta (Laki valtioneuvoston jäsenille maksettavista palkkioista ja korvauksista 1 § 2.mom).
Ja vain työtön voi kuvitella, että ministerit tekevät 8-16 työtä arkipäivinä... 5x8=40h. Ihan oikeasti, kannattaisiko pikkuisen edes yrittää ymmärtää?

Mutta kukaan ei osaa kertoa, miksi avustettava ei avannut ikkunaa tai ovea jos oli kuuma - parkkihallissa.
SYLWAR
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Tää keissi on kyllä ny omituinen. Autossa ja ei muka saa ovea tai ikkunaa auki ja avustajakin olettaa että lähtee itse ajamaan...jotekin en nyt osta kyllä tätä asetelmaa, mun nokkaan haiskahtaa aika rankasti syy molemmissa osapuolissa sekä aiemmin jo mainittu asia.
, eli ajokunto.... Autoon jätetyn ajo-oikeutta olisi todellakin nyt syytä tarkastella, jos ei saa ovea eikä ikkunaa auki, sähköikkunat tarvitsee toki usein virtaa virta-avaimesta kääntämättä... miten vitussa tälläinen saa ylipäätään edes ajaa autoa, siihen virtalukkoon pääsee kyllä käsiksi jalatonkin apukuskinkin paikalta ja jos ei pääse, niin silloin tosissaan ei taida olla enää se kunto sellainen että pystyisi ajoneuvoa hallitsemaan.
Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­turi­pukaka­piki­maunga­horo­nuku­pokai­whenua­ki­tana­tahu
40.346°S 176.5402°E
SatuSetä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja SatuSetä »

Kansanedustajan palkkio: Ministeri saa myös kansanedustajan palkkiota, joka on lokakuun 2025 alusta alkaen 7 137 euroa/kk (nousi 7 494 euroon, jos on istunut yli 4 vuotta).

Muut edut:

Asuntoetu: Valtion tarjoama virka-asunto (esim. Säätytalo tai muu valtioneuvoston asunto).
Voi Jeesus täällä on kyllä tyhmää jengiä, jos todella uskoo sekuntiakaan tuohon tekoälyn tarjoamaan tuotokseen sellaisenaan...
https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4%C3%A4tytalo
Tarja
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Tarja »

TimoTyön kirjoitti: To Huhti 16, 2026 11:41 am
Henkilökohtainen avustaja nosti asiakkaan pyörätuolin auton takakonttiin ja jätti asiakkaan ilman juomaa kuumaan autoon parkkihallissa Pohjois-Karjalassa. Syyttäjä vaatii avustajalle käräjäoikeudessa rangaistusta heitteillepanosta.
Hetkinen hetkinen!

Parkkihallihan on varjon puolella?

Ja autossa ikkunoita?

Onko tämä joku ihan vihannes siis vai mistä kyse.
Missä vitun taksissa (joissa sinuakin mitä ilmeisimmin kuskataan verovaroilla) ylettyy tavaratilasta pyörätuolista availemaan mitään saatanan ikkunoita? Se on meinaan pakettiauto, ei ne mihinkään kusiseen farmariin pysty ketään pistämään tavaratilaan pyörätuolissa, jolleivät leikkaa päätä vähintään irti.
ASierra
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja ASierra »

Tarja kirjoitti: Ma Huhti 20, 2026 7:39 am
TimoTyön kirjoitti: To Huhti 16, 2026 11:41 am
Henkilökohtainen avustaja nosti asiakkaan pyörätuolin auton takakonttiin ja jätti asiakkaan ilman juomaa kuumaan autoon parkkihallissa Pohjois-Karjalassa. Syyttäjä vaatii avustajalle käräjäoikeudessa rangaistusta heitteillepanosta.
Hetkinen hetkinen!

Parkkihallihan on varjon puolella?

Ja autossa ikkunoita?

Onko tämä joku ihan vihannes siis vai mistä kyse.
Missä vitun taksissa (joissa sinuakin mitä ilmeisimmin kuskataan verovaroilla) ylettyy tavaratilasta pyörätuolista availemaan mitään saatanan ikkunoita? Se on meinaan pakettiauto, ei ne mihinkään kusiseen farmariin pysty ketään pistämään tavaratilaan pyörätuolissa, jolleivät leikkaa päätä vähintään irti.
Ei tässä mistään pakettiautosta puhuta

Pyörätuoli laitettiin auton takakonttiin uutisen mukaan eli asiakas jäi istumaan autoon ja ei osaa avata ovea tai ikkunaa?
Knobster kirjoitti: ↑Kaikillahan se on tiedossa että tiettyjen maiden seonneet pakolaiset raiskaavat paljon suhteessa lukuunsa.
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Tuo artikkeli tästä tapahtumasta on kyllä niin puutteellinen, että on aika vaikea hahmottaa täyttä kuvaa siitä, mitä tässä oikein on tapahtunut.

Minkälainen menopeli, miksi sinne parkkihalliin mentiin, oliko avustaja tulossa takaisin jne. jne.??

Artikkelin perusteella itse oletan, että avustettava istui pyörätuolissa siihen asti kunnes parkkihalliin pysäköitiin?

----

"Henkilökohtainen avustaja nosti asiakkaan pyörätuolin auton takakonttiin ja jätti asiakkaan ilman juomaa kuumaan autoon parkkihallissa Pohjois-Karjalassa. Syyttäjä vaatii avustajalle käräjäoikeudessa rangaistusta heitteillepanosta.

Henkilökohtaisena avustajana toiminut nainen oli ajanut auton toimintarajoitteinen naisasiakas kyydissään liiketalon parkkihalliin kesäkuussa 2023.

Sen jälkeen avustaja oli siirtänyt asiakkaan pyörätuoliin auton tavaratilaan ja jättänyt poistuessaan naisen istumaan autoon.
"
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
lonesjucca
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja lonesjucca »

SatuSetä kirjoitti: Ma Huhti 20, 2026 12:34 am Voi Jeesus täällä on kyllä tyhmää jengiä, jos todella uskoo sekuntiakaan tuohon tekoälyn tarjoamaan tuotokseen sellaisenaan...
https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4%C3%A4tytalo
Automaatio ja tekoäly korvaavat noin tuhat Kelan työntekijää vuoteen 2035 mennessä

Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen kertoi viime viikolla, että tekoäly voisi korvata Kelan etuuskäsittelijöitä.
Suomessa on siis tyhmää jengiä. Näin ajatellaan ihan viranomaistasolla. Mielenkiintoisia päätöksiä alkaa tulla Kelasta varmasti, asiakkaat eivät varmaankaan ole mielissään :roll:
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

TimoTyön kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 6:36 pm

Kaippa tuota itsekkin osaat laskea.

Muut edut:

Noiden lukujesi mukaan tuntipalkaksi tulisi noin 106 euroa/tunti, mutta ministerin työaika ei ole mikään 40 tuntia viikossa, vaan ministerille on lisäksi määrätty "ympärivuorokautinen tavoitettavuus" ja työpäivät voivat venyä pitkiksikin, toki eihän ne aina pitkiä ole ja hyvässä tilanteessa ministerin työajat ovat melko vapaita, mutta ihan normaali duunareillekin jotka hoitavat jotain tavoitettavissa oloa vaativia tehtäviä jo siitä tavoitettavissa olosta maksetaan kohtalainen korvaus.

Lisäksi tuo ilmoittamasi ministeripalkkio on otettu jostain pääministerin palkkiosta, ministerin palkkio (peruspalkka) on huhtikuussa 2026 yhteensä 11 266 euroa kuukaudessa.
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Kröhöm:
Ketjun otsikko on:

Henkilökohtainen avustaja jätti liikuntarajoitteisen asiakkaan kuumaan autoon- kuvitteli asiakkaan lähtevän itse ajamaan

Ministerien palkkioista voisi kai keskustella tuolla politiikka-osiossa? Eivät varsinaisesti kuulu tähän "keskusteluun".
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
vesapaperi
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja vesapaperi »

Tässä uutisessa ei ole mitään järkeä.

Avustaja on ajanut autoa avustettava kyydissä ja pysähtymisen jälkeen siirtänyt pyörätuolin auton takakonttiin. Missä se pyörätuoli on ennen sitä ollut? Mikäli avustaja on ajatellut että avustettava lähtee itse ajamaan niin luultavasti työpäivä on tullut päätökseen ja ovat sopineet että tämä avustaja jää sinne marketille ja avustettava jatkaa sitten matkaa itsenäisesti. Kuinka huonossa kunnossa oleva ihminen pitää olla ettei pysty huutamaan apua, saati sitten avaamaan ovia tai ikkunaa autosta jos kerran kykenee ajamaan?

Jotenkin tuntuu että tässä on käynyt niin että tämä avustettava on mielensä pahoittanut ja ruvennut uhriksi "minäpä nyt jään tähän mököttämään ja perästä sitten kuuluu".

Voin olla ihan väärässä mutta on ainut järkeenkäypä selitys todella huonolle uutisoinnille.
Vastaa Viestiin