Koljattii kirjoitti: Su Syys 20, 2026 12:23 am
Ifigeneia kirjoitti: La Syys 19, 2026 10:52 pm
Öyhö kirjoitti: La Syys 19, 2026 1:56 pm
Saamelaisten ongelma ei ollu valkoiset ihmiset vaan alimitoitettu armeija, heikko rajavalvonta ja kyvyttömyys rangaista pakko-otoista.
Asia voitaisiin korjata tänä päivänä. Ehdotan itsenäistä saamea, joka päättää luonnonvaroistaan, kuten jäkälästä ihan itse.
Toki tämä uusi valtio ottaa kansalaisikseen kaikki, myös nykyiset statuksettomat saamelaiset ja etniset ei-saamelaiset.
Ihme juttu, että itsenäistä saamea joka päättää asioistaan itse ei tunnu haluavan kukaan. Mulle sopisi. Itse asiassa haluan sitä, että määyntä Suomessa loppuu
Luin jokin aika sitten, harmikseni en enää muista mistä, että suomalaisiksi nyttemmin kutsuttuihin heimoihin sulautui täällä entuudestaan asuneita saamelaisia. Vain osa saamelaisista paineli Lappiin.
Jos saamelaiset eivät ole ns. valkoisia, niin sitten emme kyllä ole me sekakansa suomalaisetkaan.
Jaa että sekakansa. Suomalaiset ovat vielä vuosituhannen vaihteessa olleet yksi puhtaimmista alkuperäiskansoista niin rodullisesti, kielellisesti kuin myös historiallisesti koko maapallolla. Kannattaa ottaa selville, voi vaikka aloittaa DNA:sta. Ehkä jopa tänäkin päivänä edelleen erotumme joukosta. Meillä on koko ajan ollut erottamattomana osana mukana myös saamelaiset, jotka ovat pitkälti päättäneet omista asioistaan, eläneet omalla elämäntyylillään muun suomen ohessa. Ei saamelaisilla ole koskaan mitään perustavanlaatuista ongelmaa ole ollut, lähinnä saamelaiskäräjistä juttua väännetty. Sitten tuli tämä puolesta loukkaantujien, tyhjäntoimittajien porukka, joka ulvoo ja ulisee, kysymättä asianomaisilta, omia mielipiteitään asioista joista eivät tiedä hevon helvettiä.
Meitä Suomalaisia on karvoitukseltaan vaaleita, tummempia, , jopa punertavia. Sinisilmäisiä, ruskeasilmäisiä, vihreä ja harmaasilmäisiä. Ihon värikään ei ole kalmankalpea, mutta kaikki me olemne suomalaisia. Kunnioitamme kansallista perintöämme, toisin kuin nämä "uussuomalaiset", jotka tietyn marginaalisen kansanosan avittamana haluavat hävittää meidän historian, kulttuurin ja koko kansan.
Käsittämätöntä tämä tietyn kansanosan viha omaa taustaansa, perimäänsä, historiaansa kohtaan.
Sekakansalla tarkoitin nimenomaan tuota, että osa saamelaisista sekoittui suomalaisiin heimoihin. Luulenpa että olen lukenut jostain englanninkielisestä historiaa käsittelevästä Facebook-ryhmästä tuosta. Nyt kun laitoin Googleen "sami finnish genetic lincs", tuli tällaista matskua:
Sámi and Finnish populations share a distinct genetic heritage characterized by a unique blend of European hunter-gatherer and Siberian ancestry.Shared Siberian and European RootsSiberian Ancestry: Both Sámi and Finns share identical Siberian genetic components, which are most prominent in modern Sámi within Europe. Ancient DNA studies (such as those from Levänluhta burials in southern Finland) show that people with this Siberian genetic signature lived in Finland during the Iron Age.Autosomal and Maternal Markers: Sámi genomes typically comprise about 30% Asian/Neo-Siberian ancestry (related to groups like the Nganasan), alongside Bronze Age Yamnaya and Western Hunter-Gatherer components. Maternal lineages are heavily dominated by specific mitochondrial DNA (mtDNA) haplogroups like V and U5b1b.Y-Chromosome Lineages: Paternal lineages frequently feature the N1c (or N3) haplogroup, which correlates strongly with Uralic/Finno-Ugric language dispersion, alongside European markers like I-M253 and R1a.Genetic Isolation and StructureGenetic Drift: Due to historical isolation and population bottlenecks, both populations show high levels of linkage disequilibrium (genetic traits staying together across generations) compared to other European groups.The Finnish Heritage: Finns exhibit high internal genetic homogeneity, and while Sámi are distinct genetic outliers in Europe, they share closer maternal genetic affinities with Finns than with many other European populations.
Eli asialla AI. Tuo sotku tuossa jos sairastuttaa silmää, voi laittaa nuo mainitsemani hakusanat itse sinne, niin tulee teksti siistimpänä.
Kun luin - mistä lie - siitä että meihin suomalaisiin olisi liittynyt saamelaista geeniperimää, äkkäsin että ähää, eihän meitä voi syyllistää että olemme 100 % joku "valloittajakansa", mikäli me olemme sekä valloittajien että ns. valloitettujen jälkeläisiä. Yhtä vähän voi jotain latinalaisen Amerikan mestitsejä mennä syyttelemään siitä että tapoitte kaikki inkkarit, jos heissä itsessään kerta virtaa intiaaniveri.
Olletikin toki saamelaisia kiusattiin sillä että kiellettiin äidinkielen puhuminen, pöllittiin lapset ja sijoitettiin nämä jonnekin kouluun kauas kotoaan? Mutta kristinuskon nimissä on kiusattu meitä suomalaisiakin.
Minä en vaan oikein osaa nähdä nykysaamelaisia jotenkin kauhean kärsivänä kansana, joka pitäisi pyhittää samalla tavalla kuten jotkut kahjot tekevät esim. palestiinalaisille. Mitä karmeaa kärsimystä se muka on, kun tienaa hyvät hynät poronlihalla, eikä niiden porojen ruokintaan tarvitse laittaa killinkiäkään omasta pussista, kun saavat syödä puputtaa jäkälää?
Saamelaisten välisistä riidoista ei tunnu puolestaan ottavan pirukaan tolkkua.