MissHolmes kirjoitti:Onko todella näin, ettei Annelin saatavilla olevista kuulemisista yksikään ole muka litterointi?
Auer on saanut lukea ja korjata kuulustelumerkinnät. Joka sivulla on hänen allekirjoituksensa. Tunnustuksiin on merkitty tilkesanat, - 'ilmeisesti ja mahdollisesti' ynnä muut vastaavat ovat siellä, samoin 'muistikuvat, mielikuvat, varmaankin, todennäköisesti, vaikka en muista, jne. '
Hankala käydä niitä kaikkia sivuja läpi, ja etsiä olisiko siellä suorasanaista lausetta jossa Auer sanoisi, "minä tein niin ja sillä sipuli". Koitetaas..
0111 - Yksi esimerkki, kuulustelu, jossa Manner on ollut läsnä, 1.10.2009:
K: Katsotko syyllistyneesi nyt tutkittavassa asiassa rikokseen?
Auer: Todennäköisesti olen, vaikka en muista sitä. Minulle esitettyjen asiantuntijalausuntojen perusteella näin voisi päätellä.
-------
Justiinsa, miksi ihmeessä kuulustelija ei kysynyt vastaatko nyt kyllä vai ei!
-------
Toinen esimerkki: 0109 - 30.9.2009 ( Manner ei ollut läsnä, ei ollut vastannut puhelimeen, oli jätetty viesti..)
Kuulustelija kertoo Auerille että lapset axxxx1 ja axxxx2 ovat kertoneet yöllä kuulleensa Jukan ja hänen riitelevän kovaäänisesti, että Auer on myös itse kertonut kovaäänisestä riitelystä, veitsestä kädessä jommalla kummalla tai kummallakin, että Auer on kertonut Jukan olleen raivoissaan hänelle. Että axxx1 on todennäköisesti kuullut sanan -(u)-o-l-e..että axxx1 on kertonut, että isä ja äiti olivat makuuhuoneessa kahdestaan, kun hän oli puhelimessa ja että sinä aikana isän äänet loppuivat...
K: Miltä tämä sinusta kuulostaa? Pidätkö vielä uskottavana aiempaa kertomustasi ulkopuolisesta henkilöstä?
Auer:
En pidä../(seuraa teksti, jossa Auer puhuu 'todennäköisestä,jostain syystä käsistä riistäytyneestä riidasta ja jatkaa samaa lausetta)
"..ja lopputolos on ollut, että olen surmannut Jukan "..
.. sama Auerin puheenvuoro jatkuu. Hän kertoo '
luultavasti luulleensa siinä tilanteessa Jukkaa joskikin muuksi ja on toiminut osittain jonkinlaisen kauhun ja ehkä hieman raivonkin vallassa siten, että "en ole kyennyt hahmottamaan, mitä olen tekemässä. Riita on loppujen lopuksi lähtenyt olemattomasta asiasta liikkeelle. Tämän vuoksi lopputulos on ollut kohtuuton riidan syihin nähden..." jne
------
Ilman varauksia esitetyt lauseet sekä 'tilkesanoilla' vesitetyt lauseet vuorottelevat. Mitä jää käteen?
Murteet ovat kielellisesti rikkaampia kuin yleiskieli. Olisi aika omituista jos murretta puhuen ei kuulijalle kävisi selväksi, puhutaanko varauksin vain ilman varauksia.