Lihavoin Auerin vastaukset. Kuulustelijan tekstit on tavallista fonttia. Joukossa on suluissa joitain minun tekemiä referaatin tapaisia kuulustelun muista teemoista - ne koitan laittaa harmaalla että on helpompi lukea.
Tännehän ei voi laittaa mitenkään rajattomasti noita ETP-juttuja, sen ymmärtää. Mutta joitain pätkiä on ehkä syytä laittaa, että tietää millä tavalla se tunnustus suurin piirtein tapahtui, miten Auer siihen päätyi. Pätkät ovat osa tätä arvoituksellista tunnustusta. Lainaukset ovat katkelmia eri kuulustelupäiviltä, peräkkäin. Kuulusteluissa on kysytty samoja kysymyksiä toistuvasti..
Voi sitten yrittää ymmärtää mitä Auer tarkoitti tunnustuksellaan, ja mitähän tarkoitti kun hyväksyi ne ja allekirjoitti, eikä hänellä silloin ollut mitään lisättävää siihen kaikkeen mihin oli ottanut kantaa, myöntänyt, mutta ei sitten oikeastaan olekaan..
Katkelmia kuulusteluista 23, 24, 26, ja 27.09.2009
Lainaan a-v-45:n postista 1.sivulta luettelon, joista näkee missä kuulustelussa Manner oli mukana. Toivottavasti kopiomistani katkelmista käy edes jotain selville siitä, mitä kaikkea Auer (ikään kuin) tunnusti ja allekirjoitti.
Eli ensin pari pätkää yllämainittuja aiemmista kuulusteluista, 23.9 ja 24.9. - näistä en muista oliko jo Manner mukana..ilmeisesti ei..(?)..v-a-45" Seuraavat kuulustelupäivät ovat 26.09-09 klo 13.50 koska ovat odottaneet Mannerin yhteydenottoa, ilmoitti poliisille että kuulustelu voidaan tehdä ilman häntä.
27.09-09 klo 14.20 Manner ei vastaa puhelimeen eikä viesteihin, eikä ottanut mitään yhteyttä kuulustelijaan.
30.09-09 sama juttu Mannerin osalta.
1.10-09 Manner paikalla
5.10-09 Manner ei taaskaan katsonut aiheelliseksi olla paikalla?
8.10-09 Manner paikalla ja tämän jälkeen Auer kiistää aiemmat kertomukset.
ETP 042-045
..../
23.9.2009
Kuulustelija:.."Näytteen 26 kohdassa 02:03 on päällekkäispuhetta (uhri ja Anneli). Uhrin ääntely on tässä vaiheessa erittäin epäselvä, vain l- ja a-äänteitä kuuluu. Anneli sanoo jonkin 2-tavuisen sanan, jonka alkuosasta ei saa selvää. Loppuosassa on todennäköisesti äänteet (u) - o - l - e. Kuulustelija: Miten kommentoit?
Auer: En pysty kommentoimaan. Kuulostaa hyvin pelottavalta ja pahalta, jos minä olen tuon sanonut. Varsinkin, jos axxxxxx on sen vielä kuullut, kun hän on ollut puhelimessa.
.../...
24.9.2009
.../...
Kuulustelija: Miten selität, ettei alkuperäisellä ääninauhalla kuulu mahdollisen tappajan poistumisääniä makuuhuonen rikotusta ikkuna-aukosta? Poliisin 25.11.2006') tekemässä rekonstruktiossa, kun astuttiin jalkineella oviaukon rikkoutuneen lasin päälle, tästä kuului selvä ääni?
Auer: En osaa sanoa tähänkään mitään järkevää selitystä. Kaiken tämän perusteella asunnossa ei ehkä ole ketään ulkopuolista ollutkaan. *)...(pitäisi varmaan olla 2007 tai jokin muu vuosi, ei voi olla marraskuussa 2006 suoritettu rekonstruktioTara
Kuulustelija: Ääninäytteen 02:03 kohdassa on päällekkäispuhetta sinun ja Jukan välillä. Sinä sanot tässäkohtaa kaksitavuisen sanan, jonka loppuosan äänteet ovat todennäköisimmin (u)-o-l-e. Tämä sana tulee kohdassa, jossa olet 59 s pois puhelimesta ja jona aikana Jukka surmataan?
Auer: Tämä tuntuu todella pahalta. Mikäli ääni on minun sanomaani, olen hyvin todennäköisesti surmannut Jukan. Tämä tuntuu todella uskomattomalta, mutta järkevästi ajatellen sen täytyy olla näin.
.../
Kuulustelu 26.9.2009
Kuulustelija: Kerro siitä eteenpäin, kun miehesi Jukka Lahti on tullut kotiin to 30.11.2006 myöhään illalla.
.../..
(Auer kertoo suhteellisen seikkaperäisen oloisesti surmayön alkuvaiheista, riidasta, axxxxx:n tulemisesta katsomaan mitä tapahtuu - käsketty menemään takaisin nukkumaan, axxxxxxx:n kohtelusta - riitely muuttui kovaääniseksi..jne..Auer meni keittiöön, Jukka tuli sinne, jompikumpi otti veitsen käteensä laatikosta.. ( minfolaisille varmaan aika tuttua - melkein kaikki luettu iltapäivälehdistä ym Tara)
.../...
Auer: "Minulla on sellainen mielikuva, että makuuhuoneessa Jukalla on veitsi kädessä."
.../...
044 - 045
Auer: Kysyttäessä makuuhuoneen ovenlasin rikkomisesta vastaan, että siitä minulla ei ole tarkkoja mieli- tai muistikuvia. Ikkuna on saattanut rikkoutua sen vuoksi, että esim. minä olen yrittänyt heittää Jukkaa suutuksissani jollakin esineellä. Tätä en suoranaisesti muista, mutta minulla on ollut tapana heitellä esineitä, kun olen suuttunut.
Kysyttäessä, että olenko nähdyt axxxx:aa tässä vaiheessa vastaan, että en ole.
Kuulustelu 27 - 30.9.2009
referoiden..Aeur kertoo riitelyn aikaisesta siirtyilystä huoneesta toiseen, olohuoneesta makuuhuoneeseen, keittiöön, ja takaisin makuuhuoneeseen... Selostaa, uudelleen, riitaa axxxx:n huonosta kohtelusta, Jukka kohdellut huonosti.. . Kertoo kysyneensä axxxxxx:lta kumman luo tämä muuttaisi jos tulisi ero. Kertoo uudelleen veitsen ottamisesta käteen.. Tara
.../..
Auer: Loogisena pitäisin, että Jukka on ehkä käynyt minuun käsiksi ja tässä yhteydessä olen saanut rintaani piston veitsestä. Tätä en vielä pysty muistamaan, vaan tämä on pelkkää arvailua.
.../..
Auer: En muista, että minun ja Jukan välillä olisi ollut koskaan vastaavaa riitelyä. Itse olen joskus suuttunut Jukalle ja huutanut hänelle, mutta Jukka ei ole koskaan suuttunut minulle tuolla tavoin mitä olen edellä kertonut.
Nuo olivat siis vain joitain tosi lyhyitä Auerin lausumia. Niitä on monta sivua, mutta tietenkään niitä ei voi laittaa minnekään julki kokonaisuudessaan. Minulle nuo muutamat lauseet kertovat jo jotain..'mikäli ääni on minun sanomaani' (naisen ääni), 'en muista', 'tämä on vain arvailua' ja 'minulla ei ole tarkkoja muistikuvia', 'ehkä' jne
jatkuu, ehkä..