Pardon kirjoitti:AA muistaa surmaillasta aluksi vaikka mitä ja myöhemmin ei mitään. Sen lisäksi hän spekuloi mahdollisuudella, että hän voisi olla itsekin tekijä. Että se kuulostaisi esitettyjen faktojen valossa loogiselta. Näin tunnustuksissa.
Tämä loogisuus kai luonnollisesti sisältää siis sen, että AA on puhunut pötyä sinä iltana, seuraavana päivänä, myöhemmin hävittäessään rekvisiittaa, selittäessään hänelle tehdyn testin epäsuotuisia tuloksia jne. - Tätäkö AA pitää siis sitten uskottavana, jos ulkopuolista ei ole? Muistaako hän sen jotenkin yhtäkkiä vai onko sekin vain loogista?
Puhelu veljen kanssa eroaa näistä tunnustuksista hieman. Jos AA itse on tekijä, hän aikoo kantaa siitä vastuun. Millä tavalla?
Silloinko hän alkaa muistaa: oliko riitaa vai ei, tunsiko hän veitsen vai ei, kaikki lavastukset vaatteenvaihdoista verisen roinan hävittämiseen?
Mitenkäs Turre ajattelet tuon vastuun? Mitä AA:n vastuunkanto sinusta tarkoittaa? Että hän istuu syyttömänä tuomionsa?
Höh. Eikö nuo puheet nyt ihan selvästi todista, ettei Anneli muista murhanneensa Jukkaa?? Hän muistaa oman tarinansa, miten asiat hänen mielestään menivät, ja että hänen mielestään paikalla oli ulkopuolinen murhaaja, joka puukotti häntä. Sitten poliisit kuulustelevat häntä päiväkausia ja sanovat, että ameriikassa on nyt todistettu nauhan kanssa, ettei siellä ollut ketään muuta. No mitä siinä jää vaihtoehdoksi???
Anneli alkaa epäillä, että olisiko hän voinut jotenkin seota niin paljon, että kuvitteli koko jutun ja unohti kaiken. Jukka on hengetön, joku hänet on tappanut. Poliisit vakuuttaa koko arvovallallaan VIISI yötä valvoneelle, että paikalla ei voinut olla ketään. Uudestaan ja uudestaan. Tuomio tulisi. Mitä älykäs ja analyyttinen ihminen lopulta sanoo: no, jos se kerran niin oli, niin kannan vastuun. Hän ei enää lopulta tiedä mikä on totta ja mikä ei. Mitä tapahtui 3 vuotta sitten vajaan 10 minuutin aikana? Oliko kaikki unta? Mitä kukin teki? Poliisi väittää, että hän näki harhoja ja jotenkin itse tappoi Jukan.
Anneli ei ole kertonut yhtäkään yksityiskohtaa, joka osoittaisi hänen tappaneen Jukan. Hän ei ole yksinkertaisesti TIENNYT miten Jukka tapettiin, ei ole tiennyt haloista, ei ole tiennyt ikkunasta menosta, veitsestä, piilotetuista tavaroista, miten ikkuna rikottiin. Ei osannut kertoa, missä astalo ja kengät ja vaatteet ovat. Hän ei muista tehneensä tällaista, hän vain miettii, miten asia sitten olisi voinut mennä, kun poliisi kerran vakuuttaa, ettei ketään muuta paikalla ole ollut. Hän ajattelee, että kai minä sitten olen tullut hulluksi. Ja jos hulluna tapoin, niin kannan vastuun.