Kuulustelut ja Annelin 'tunnustus'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
ulkosuomalainen
Michael Knight

Re: Kuulustelut ja Annelin 'tunnustus' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Kuolemanaakka kirjoitti
En kyllä käsitä miten ihmisillä on tekstintulkinta näin huonoa. Eihän tässä ole sillä mitään merkitystä, sanoiko tyttö "sä" vai "te", vaan se, mistä asiassa keskusteltiin, ja mitä tyttö oli sanonut sitä ennen.
Kyse on nimenoman tekstin TULKINNASTA. Naakka tulkitsee omista lahtokohdistaan ( Anneli on syyton) eika huomaa kuinka oma ennakkoasenne varittaa taman ikiomaa tulkintaa. Vaihtoehtoisia tulkintoja --ei yhtaan sen huonompia kuin Naakan-- on useita. Valhalla niita jo listasikin.

Siita olen samaa mielta, etta koko teksti pitaa lukea. Videon katsominen varmaan viela avittaisi. Oman huomioni kiinnittaa a) kuinka selvasti Anneli on tietoinen siita, etta keskustelu videoidaan b) kuinka tarkkaan tama varoo sanojaan ja c) yritys saada selville mita lapsi on kertonut.

Anneli keskittyy viestittamaan, ettei lapsen pida tuntea syyllisyytta siita mita on kertonut --- kun lapsi ei nayta ymmartavan mita aiti ajaa takaa, tama kysyy suoraan onko tytto tullut miettineeksi onko homma hanen vikansa.

Naakka voisi joutessaan naputella koko tekstin kaikille nakyviin niin ei tarvitse narista vaarista lainauksista.

Tassa yksi esimerkki tulkinnasta:
Kuolemannaakka kirjoitti
Justhan hän on sanonut, ettei usko äitiä murhaajaksi, ja on nähnyt ulkopuolisen paikalla! Miten voi olla näin vaikeaa tajuta tätä asiaa, että tätä pitää aina vaan jankata vuodesta toiseen? :roll:
Litteroinnista:

Anneli: se ei vaikuta siihen Axxxx..maa oon taal semmosii juttuja kuullu et maa ol... et maa olisin taal joka tapauksessa ja se ei oo millaan taval su vikas, ymmarraksaa sen? Ymmarraksaa Axxxx?

Axxxx: En.

Anneli: Axxxx... siis oikeesti...maa oon taal semmosii papereita, semmosii juttui kuullu, et maa itte uskon, ettei siel oo voinu olla ketaan muuta kun mina ja isi.. ja se...
Axxx: Mut miks maa nakisin sit vaarin?

Missa tytto sanoo, ettei usko aitiaan murhaajaksi ja sanoo, etta on nahnyt ulkopuolisen paikalla? Lievaa tulkintaa?
Viimeksi muokannut ulkosuomalainen, Ke Huhti 11, 2012 5:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Mutta eikös Annelin pitänyt olla niin väsynyt, että tuskin pystyssä puhui. Paljon valvoneella vatsaa vääntää, päässä jyskyttää, kädet ei tottele, sanat sammaltaa, silmät lurpsuu ja punoittaa - tunnehuohu seuraa apatiaa ja taas uutta kuohua.
Pardon
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pardon »

En tiedä miten tolkuissaan AA on. Mutta tytär on mielestäni tosissaan. Kyllä hänelle mielikuva sellaisesta ulosryntääjästä on tullut. Kuinka tämä leiskauttaa itsensä ikkunasta pihalle. Ei taida olla kuva paljoa siitä muuttunut vaikka tytöllekin lienee myöhemmin selvinnyt, että siitä ikkunasta voisi korkeintaan könytä pihalle.

Minä nyt vain huomauttaisin, että kyllä se tytärtä olisi aikanaan ja myöhemminkin ihmetyttänyt jos siellä olisi ollut jotain äänilähteitä. Juuri tällaisiahan äänitutkija on viimeksi tutkinut ja uhrannut näköjään asiantuntijuutensa toteamalla että mikä ettei. On se kumma, että se nauha on niin hyvin ensin voinut todistaa AA:ta vastaan ja nyt yhtäkkiä se on ihan satumainen kooste live- ja tehosteääniä.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Ma lisailin viela litteroinnista patkaa edelliseen postiini kun Valhalla jo ehti vastata. Viela lisakommenttina mun lisayksiin, etta tuo A:n "En" on tyton ihka ensimmainen litteroitu vastaus koko videolla. Otetaas ny alusta varmuuden vuoksi niin ei tule narinoita:

Keskustelu videoitu AA:n suostumuksella.
Keskustelussa lasna: AA ja Axxxx, JH, TS, AL

A: Me saadaan nyt viel tas... tas.. voinks ma aloittaa jo? joo... me saadaan nyt hetki viel tas jutella, niin.. koska, Axxx, ma naan susta et sun on... saa karsit... hrmmhh... sa sit... ma haluan nyt puhua asiat selviksi, et... mika taa tilanne on, et sulle ma yritan puhua, ja muille ma juttelen sit myohemmmin...niin et taal on poliisit kertonu mulle sellaisia asioita et kyl maa nyt itte, itte uskon sen, et ei siel talos ollu ketaaan muuta...siel oli vaan mina ja isi... eli...se joka satutti mua oli isi... ja... se, joka teki sen isille..., ni se olin mina sit, Axxx.

Axxx: Itkee

Anneli: ja sit Axxxx, semmonen juttu...et... se syy minka takia maa olen taalla, ei, ei oo ei sinust riippuvainen millaan tavoin, et maa oon taall joka tapauksessa...se mita sa oot sanonut, tai jos ne viel, tai jos en viel sult jotain kyselee, nii...

Axxx: Yskaisy

Anneli: se ei vaikuta siihen Axxxx... maa oon taal semmosia juttuja kuullu, et maa ol.... et maa olisin taa joka tapauksessa ja se ei oo millaan taval sun vikas, ymmarraksaa sen? Ymmarraksaa sen, Axxx?

Axxxx: En.

Anneli: Axxxx... siis oikeesti...maa oon taal semmosii papereita, semmosii juttui kuullu, et maa itte uskon, ettei siel oo voinu olla ketaan muuta kun mina ja isi.. ja se...

Axxx: Mut miks maa nakisin sit vaarin?

Anneli: Tiedaksaa Axxx, maaki on nahny vaarin...et jos siel ei kettaa muuta oo ollu..siis maa Axxxx uskon sen.. sillo, sillo kato kun ihminen pelastyy...

Axxx: Yskaisy

Anneli: ja muutenki tommone ku, ku keskella yot ihminen siel on, nii en ain naa kaikkee oikee selvast, tai ei ymmarra sita mita nakee, et mita taal nyt oon jutellu nii, maa oon siella tajunnu jotain asioita pahasti vaarin...

Axxx: mut miks sa rikkosit sit sen ikkunan?

Eli mun mielesta on aikamoista tulkintaa vaittaa, etta tytto on "sanonut", ettei usko aitiaan murhaajaksi tai "sanonut" nahneensa ulkopuolisen juuri ennen kuin kysyy ikkunan rikkomisesta.

Confucius
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Vielä on huomioitava sellainen tärkeä seikka äidin ja tytön tapaamisesta että tapaamisen videointi oli syystä tai toisesta jätetty vajaaksi, eli äidin ja lapsen keskusteluista ei ole tiedossa kaikkea sitä mitä nyt luullaan tietävän. Tämä videoinnin/litteroinnin vajavaisuus käsiteltiin hovissa ja sitä puolustus kovin ihmetteli oliko siitä tarkoituksella otettu käyttöön vain syyllistämiseen sopiva osa. Tästä asiasta oli aikanaan myös lehdissä tarinaa.

Elikkä halusiko Kuusirannan/Santaojan poppoo tuottaa siitä tapaamisesta julkisuuteen vain ne kuuluisat 'äiti/isä' - ja ikkunanrikkomis siteeraukset, oletettavasti. Ja tiesiköhän edes syyttäjä tästä videoinnin (ja näin ollen litteroinninkin) vajavaisuudesta mitään.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Laitatko Turre taas linkin tiedoillesi mun muistin virkistamiseksi.
Sisotalohan voi varmaan myos-- kun kerran on litteran kanssa videota katsellut-- kertoa vastaavatko toisiaan.

Confucius
annaanna

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Vai ei ole pää päivittynyt aikanaan ulkosuomalaisella. Oikein hyvää harjoitusta orastavaan dementiaan on haeskella ihan omatoimisesti tietoa netistä. Olen sitä Sinulle jo ennenkin suositellut, mutta Sinä vaadit päästä valmiiksi katettuun pöytään!
Meillä täällä kotosuomessa taitaa olla tallessa vähän enemmänkin lehtileikkeitä ja artikkeleita aiheesta kuin mitä noissa nettiin tallentuneissa "inserteissä" on.

Täältä löytyy:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010041 ... 7_uu.shtml

Ulvilan murhan oikeudenkäynnissä katsottiin aamupäivällä viime lokakuussa kuvattu video, jolla syytetty Anneli Auer tunnusti murhan esikoiselleen.

Tyttären kysymykset tämän näkemästä vieraasta henkilöstä Auer selitti mielikuvituksen tuotteiksi.

Videota katsova Auer näytti surumieliseltä, mutta suuria tunteenpurkauksia ei nähty. Enimmäkseen Auer kuitenkin keskittyi videon aikana keskustelmaan asianajajansa kanssa.

- Täällä on nyt poliisit kertonut minulle sellaisia asioita, että itse uskon sen, että ei siellä talossa ollut ketään muuta. Siellä oli vain minä ja isi. Eli se, joka satutti minua, oli isi ja se joka teki sen isille, niin se olin minä, Auer kertoi videolla itkevälle tyttärelleen.

Tyttären kysymykset tämän näkemästä vieraasta henkilöstä Auer selitti mielikuvituksen tuotteiksi.

Puolustuksen mukaan video on tarkoitushakuisesti katkaistu liian aikaisin. Auerin puolustusasianajajan mukaan keskustelu oli jatkunut vielä pitkään videon päättymisen jälkeen. Tuolloin lapsi oli hänen mukaansa toistuvasti kysynyt näkemästään talossa olleesta ulkopuolisesta henkilöstä.

IL

Ja laitan lisälukemistoksi ja muistinvirkistämiseksi vielä tämän Rami Mäkisen naputteleman jutun:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/auer- ... 86051.html

Auer: Tunnustus lapselle johtui aivopesusta

Julkaistu: 20.04.2010 09:35, päivitetty: 20.04.2010 13:12

Anneli Auer kiihtyi ensimmäisen kerran murhaoikeudenkäynnissään tiistaina aamupäivällä, kun hän ja syyttäjä Jarmo Valkama alkoivat kiistellä poliisin toimintatavoista.

Auer kertoi, että hänen esitutkinnassa antamansa "tunnustus" oli seurausta neljän vuorokauden valvomisesta, väsymyksestä ja poliisin painostuksesta.

- Viidentenä yönä alkoi tuntua, että toivon olevani syyllinen, pääsisi johonkin vankilaan lepäämään, Auer kuvaili.

Mitään riitaa hänen ja Jukka S. Lahden välillä ei Auerin mukaan surmayönä tosiasiassa ollut, vaikka hän esitutkinnssa oli siitä kertonut.

Auer uskoo, että eräs porilainen poliisi oli jo kesästä 2007 lähtien yrittänyt saada häntä syylliseksi ja jopa tilannut keskusrikospoliisilta tätä tukevan äänitutkimuksen hätäpuhelusta.

Hän ärtyi ja korotti ääntään, kun syyttäjä kyseenalaisti näkemyksen.

- Se, että poliisilla on seinä tullut vastaan, ei oikeuta sitä, että syytöntä ihmistä aletaan väen vängällä vääntää syylliseksi, Auer kivahti.

Kiistelyn jälkeen oikeudessa katsottiin kaksi Auerin videoitua polisikuulustelua syyskuulta 2009. Niissä hän kertoi surmayön riidasta ja myönsi olevansa todennäköinen tappaja.

Päällisin puolin Auer vaikutti videoilla normaalilta, ei sekavalta eikä tokkuraiselta. Kameran edessä kuulustelut sujuivat myös poliisin puolesta asiallisesti ja asianmukaisesti.

"Koppihoitoa ja
tiiliterapiaa"

Oikeudessa syyttäjä Jarmo Valkama pyysi Anneli Aueria myös kertomaan tilanteesta, jossa tämä tunnusti vanhimmalle tyttärelleen urhanneensa isän.

Auerin mukaan poliisi oli väittänyt hänelle, että tytär olisi nähnyt kaiken. Vangittu Auer halusi vapauttaa tyttären syyllisyyden tunteesta ja myös tavata tämän.

Hänen mukaansa tapaaminen ei järjestynyt ennen kuin hän suostui tunnustukseen lapselle.

- Etukäteen ei puhuttu, että videoidaan tai että tullaan todisteena käyttämään, Auer sanoi.

Esitutkintapöytäkirjassa on kuitenkin merkintä, että tapaaminen videoitiin Auerin suostumuksella.

Valkama kysyi, uskoiko Auer tuolloin omaan syyllisyyteensä. Hän epäili Auerin tehneen hirvittävän karhunpalveluksen lapselleen, kun sanoi murhanneensa tämän isän, jos kerran uskoo syyttömyyteensä.

- Missään vaiheessa en ollut sataprosenttisen varma, mutta olin enemmän kallella siihen suuntaan. Tämä oli vielä sitä vaihetta, kun olin aivopesun alaisena.

- Minut eristettiin ulkomaailmasta, en pystynyt nukkumaan, kaksi miestä hoki faktana, että kukaan muu ei varmuudella ole voinut olla paikalla. Mitä muuta se on kuin aivopesua? Tätä jatkui monta päivää.

Auer kertoi pyytäneensä saada puhua ammattiauttajalle, mutta ei saanut.

- Koppihoitoa ja tiiliterapiaa. Sillä sitten lopulta paranin.

Paha enne
olikin hyvä

Anneli Auer selitti oikeudessa toisin useat yksityiskohdat, joista hän oli kertonut esitutkinnassa kahden "tunnustusviikkonsa" aikana syksyllä. Silloin hän oli puhunut poliisille mm. pahasta enteestä, jonka hän oli kokenut ennen surmaa samalla viikolla.

Auer kertoi esitutkinnassa istuneensa kotona tuolissa, kun hänelle oli tullut tunne, että "jotakin pahaa on tulossa". Sen tarkemmin hän ei osannut tunnetta selittää.

Oikeudessa Auer tarkensi, että hänellä olikin oikeasti ollut tuolissaan hyvä tunne, että elämässä oli oikeastaan kaikki hyvin: neljä lasta, Jukka, kiva koti, yrityskin alkanut toimia.

- Silloin tuli pahaenteinen olo, että voiko tämä pysyä, Auer selitti.

Hänen mukaansa esitutkintakuulustelua kirjatessa Porin poliisissa oli "paha puoli otettu, hyvä puoli jätetty pois".

"Meillä oli
hyvät välit"

Aamupäivän oikeudenkäynnin aluksi Auer kertoi, että hänellä ja hänen surmatulla aviopuolisollaan Jukka S. Lahdella oli hyvät välit.

Syyttäjä kysyi, oliko heidän liitossaan kipupisteitä, kuten pitkään yhdessä olleilla pareilla usein on.

- Ei meillä ollut mitään sellaista. Jostain pikkuasioista oltiin eri mieltä, mutta isoista asioista olimme samaa mieltä, Auer sanoi.

Muutaman kysymyksen jälkeen tenttaaminen eteni surmayön tapahtumiin. Auer vastaili syyttäjän kysymyksiin rauhallisesti ja asiallisesti, häkeltymättä.

Auerin kuuleminen lopetettiin hieman kello 13 jälkeen iltapäivällä. Kuuleminen kesti kaikkiaan kolmisen tuntia. Syyttäjä tenttasi Aueria noin kaksi ja puoli tuntia aamupäivällä.

Lounastauon jälkeen asianajaja Manner ja Lahden sisaruksia edustava asianajaja Seppo Kauppila jatkoivat vielä puolen tunnin ajan.

Huomenna käräjäoikeus aloittaa todistajien kuulemisen.

Rami Mäkinen, Pori
___________________________________________________________________________________
Eli tuossa alemmassakin postauksessa on vain joitakin toimittajan hajahuomioita koko päivän kestäneestä istunnosta. Tarkempia tietoja ollut artikkelissa. Tuo alempi noista suurentamistani teksteistä eli tuo AA:n väite tunnustuksen vaatimisesta tai sillä kiristämisestä tilanteessa, jossa sittemmin syyttömäksi todettu ihminen on huolissaan kaikesta siitä mitä hänelle on kerrottu kuulustelutilanteissa ja eritoten mahdollisesti niiden välillä, on hyvin huolestuttava.
(aivan posketonta tämän hetken tilanteesta tarkasteltuna halu puhua tyttären kanssa, jos siis nuo Kulmala-Valkaman esittämät kasettimankkaäänitykset olisivat totta)
Viime syksynä pengottiin paikkoja AA:n kotona niiden ihmisten toimesta, joiden kyseenalaisista toimista AA tuossa korostamassani pätkässä kertoo. Kaikki vietiin, myös mahdolliset "murhamamman muistelmat". Alkakaa tai olkaa alkamatta päpistä niitä ikuisia vainoharhaisia salaliittoteorioitanne, noin se vain meni.
Valhalla
Watson itse

Minuakin kiinnostaisi tietää lähde siihen, että syyttäjä / poliisi on jättänyt nauhoittamatta osan ( vaikka se pitävä tunnustus ) tai esittämättä osan ( jota ei ole etpk:ssa eikä puolustus ole osannut vaatia ) äidin ja tyttären keskustelusta.
Päällisin puolin Auer vaikutti videoilla normaalilta, ei sekavalta eikä tokkuraiselta. Kameran edessä kuulustelut sujuivat myös poliisin puolesta asiallisesti ja asianmukaisesti.
No joo-o. Ei ole varma onko tikannut miestään 70 kertaa ja halkaissut kallon. Hieman hämärät muistikuvat? Mutta tunnustetaan nyt tyttärelle varmuuden vuoksi.
ulkosuomalainen
Michael Knight

annaanna kirjoitti
Vai ei ole pää päivittynyt aikanaan ulkosuomalaisella. Oikein hyvää harjoitusta orastavaan dementiaan on haeskella ihan omatoimisesti tietoa netistä. Olen sitä Sinulle jo ennenkin suositellut, mutta Sinä vaadit päästä valmiiksi katettuun pöytään!
Normali tapa keskustella on se, etta se joka vaitteen esittaa, kertoo myos lahteensa--ei niin, etta vastapuoli/lukija joutuu ne kaivelemaan. Mutta tahanhan on jo totuttu. Kun viimeksi samasta asiasta (=omien vaitteiden todistamisesta) keskusteltiin, et ikina vastannut huutoosi ja tuottanut listaa hovioikeuteen tuodusta "pimitetysta" etp-aineistosta. Joko olet saanut sen valmiiksi? Ei muuten sellaista tehnyt Turrekaan.

Mita muuta todistetta kuin Mannerin vaite on siita, etta videosta on osa pimitetty/osa jatetty kuvaamatta? Paikalla oli useampi henkilo. Kysyttiiinko nailta? Valaehtoinen todistus?
Viimeksi muokannut ulkosuomalainen, Ke Huhti 11, 2012 9:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Confucius
Valhalla
Watson itse

Mannerin ja Annelin puheiden perusteella Ulvilan surmasta olisi linnassa muutama tunnistusrivistä poimittu, peiteseppo, jokunen syyttäjä ja puolet Porin poliisikunnasta tuomarien lisäksi. Joutsenlahti tosin krp:n pomona.

Anneli ja taksikuski sen sijaan toteuttaisivat harrastuksiaan.

On se erikoinen lähtöasetelma, että puolustuksen tai syytetyn kertomukset otetaan totena ilman mitään näytön tarvetta. Mutta kun se Annu on niin lutuna.
annaanna

No teidän kahden kanssa nyt ei normaaliin tapaa voi kukaan keskustella :D .
Toinen tuossa kyselee lähdetietoa syyttäjän suorittamasta nauhoittamisesta. Kaikki Suomen syyttäjien nauhoitteet löytyy SSNA:sta (SuomenSyyttäjienNauhoiteArkisto).
Missä linkissä AA on ollut epävarma siitä, että onko tikannut miestään 70 kertaa ja halkaissut kallon. Saisko normaalikeskustelun edellyttämän lähdetiedon. Ikinä missään päässyt "tunnustuksissaan" niin pitkälle. Siksi ei ikinä ole todellista tunnustusta tehnytkään.

"Mutta tunnustetaan nyt tyttärelle varmuuden vuoksi."
Siinä sitä on keskustelua kerrakseen.

Ja toinen toivoo, että minä hänelle alkaisin tuottamaan listaa omaan päähäni aikapäiviä sitten päivittyneistä esitutkintapöytäkirjaan merkitsemättömistä videoinneista, lausunnoista, pöytäkirjoista ja peitetoimintaraporteista. Vanha vastaus pätee: tiedot löydät selaamalla mun viestihistoriaani ja lehtien arkistoja. Ja mitä tulee taannoiseen vaatimukseesi niin Turre Sulle muutaman esimerkin pisti. Etkö sitäkään enää muista. Kukaan täällä jaksa kokoajan Sun muistiasi olla virkistämässä.

Mita muuta todistetta kuin Mannerin vaite on siita, etta videosta on osa pimitetty? Paikalla oli useampi henkilo. Kysyttiiinko nailta? Valaehtoinen todistus?
Mitä muuta todistetta siitä kaipaat. Kuin Mannerin sanan. Tuleeko asia todeksi jos joku muu henkilö niin kertoo. Hyvämaineinen Suomen kansalainen. Alaikäinen.
Valhalla
Watson itse

Tragikoomista sekin on, että puolustus moittii kun on nauhoitettu. Ja seuraavaksi moittii, ettei ole nauhoitettu tarpeeksi. Moittivat, että oli peitepoliisi ja seuraavaksi Anneli moittii kun erektiokin meni hukkaan. Että lasten pitäisi antaa kertoa. Mutta ei harrypottereita. Että jukka huusi Hannua - eiku Annua. Jne.
Viimeksi muokannut Valhalla, Ke Huhti 11, 2012 9:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ulkosuomalainen
Michael Knight

ETP matskussa olevassa litteroinnissa lapsi ei todellakaan kysy kuin kerran miksi han sitten nakisi vaarin. Ja video paattyy kuitenkin siihen, etta Anneli sanoo
"En maa nyt sit taas muuta tie, ku halitaan edes.
Axxx: Itkee.

Eiko se olisi taas jo melkoinen virkarikos (=todisteiden salaaminen) jos videosta olisi katkaistu loppu pois? Paikalla oli silloin kaksi poliisia ja sosiaalityontekija, Annelin ja lapsen lisaksi. Litteroinnin teki viela eri henkilo. Ainakin kolmen henkilon -- ehka neljan -- pitaisi tietaa ja pystya kertomaan totuus.

Eiko pateva puolustusasianajaja olisi vaatinut alkuperaisen videon nahtavakseen? Siina pitaisi olla kuulustelun alku ja loppuaika. Kutsunut vaikka sosiaalityontekijan valalla todistamaan? Tama on ihan uusi nimi muuten, ei ollut mukana esim. lapsen aiemmissa kuulemisissa.

Holmoa sinansa taas Valkamalta, jos jatti Mannerin vaitteet protestoimatta roikkumaan.

Confucius
ulkosuomalainen
Michael Knight

Ja toinen toivoo, että minä hänelle alkaisin tuottamaan listaa omaan päähäni aikapäiviä sitten päivittyneistä esitutkintapöytäkirjaan merkitsemättömistä videoinneista, lausunnoista, pöytäkirjoista ja peitetoimintaraporteista. Vanha vastaus pätee: tiedot löydät selaamalla mun viestihistoriaani ja lehtien arkistoja. Ja mitä tulee taannoiseen vaatimukseesi niin Turre Sulle muutaman esimerkin pisti. Etkö sitäkään enää muista. Kukaan täällä jaksa kokoajan Sun muistiasi olla virkistämässä.
Vastaus pitaisi laittaa kakkeliin suoraan mutten kanssasi viitsi. Silkkaa ajan haaskausta. Olet sentaan sen verran tullut jarkiisi, etta olet poistanut allekirjoituksesi.

Iltapulun raportoima puolustusasianajajan vaite ei muuten ole minkaanmaailman todiste mistaan.

Confucius
annaanna

Muistin "tunnustuksesta" jotain kirjoittaneeni lähiaikoina ja löysin tämän viestin jostain Miten kaikki meni -ketjusta. Tänne se kuuluisi. Onneksi mulla on optio käytettävissä. Käytän tuota ulkosuomalaisen suosimaa tapaa uudelleenpostailla vanhoja viestejään.
Yksi normaalikeskustelun muoto.

AA:n miestenlukutaitoa joku aika takaperin vähän kummeksuin (peitesepon ja taksikuskin liiviinuinnit), muutoin en hänen persoonaansa tai käytökseensä ja olemukseensa ole keskittynyt. Tässä en osaa eritellä kuinka paljon AA:in toiminta heijastelee hänen omaa luonnettaan ja reagointitapaansa (sitä peitetoiminnalla urkittua) ja kuinka paljon suomalaisten yleistä kuuliaisuutta ja lammasmaista luottamusta virkavaltaan ja auktoriteetteihin, mutta niin vain saatiin "tunnustus". Ja oman kertomansa mukaan oli muistaakseni ollut koko ajan kovin pahoillaan ja murheissaan sen sepon menetyksestä. Joo-o.
(ja tolle Valhallalle taidan tilata diagnoosin tonne kakkeliin)

Kirjoittaja annaanna päivämäärä 29 Maalis 2012, 01:22
Minun villi veikkaukseni on, ettei osa ihmisistä ole käsittänyt "tunnustuskertomuksen" täydellistä kumoutumista oikeuslaitoksen silmissä. Pysyvästi. Mikäli kyseessä olisi ollut tunnustus -tyyppinen kertomus sen olisi hovioikeuden näkemyksen mukaan pitänyt sisältää edes joitakin tunnustuksen elementtejä. Näin ei ollut.

"Kertomus" on epäillyn yritys käsittää ja selittää muulla kuin muistamallaan tavalla tapahtumat.

On aivan sama käsitelläänkö tuota "kertomusta" uudelleen jossakin oikeusasteessa, asiallista ja varteenotettavaa tunnustusta siitä ei saada. Useampi poliisi on toimillaan vaikuttanut epäillyn psyykkeeseen. Palstaa seuraamalla on ollut mahdollista muodostaa käsitys AA:n kohtelusta ennen tuota kertomustaan illan tapahtumista. Peitesepoksi paljastunut mies, jonka tehtävänä oli ottaa selvää surmayön tapahtumista ja jolle AA oli kertonut surmayön tapahtumista, oli mielipiteenään eroilmoitusta tehdessään kuulemma kertomut, että käsityksensä mukaan AA:lla on ollut surmayönä jonkinlainen muistinmenetys, black-out. Tätä puhelimessa lausuttua ei ole sattuneesta syystä oikeudessa kuultu (vielä). Toivottavasti nauha on tallessa, jos joskus halutaan tutkia krp:n kouluttamien peitehenkilöiden moraalia ja tarkkojen eettisten periaatteittensa noudattamista.

Palstalla on myös käsitelty AA:lle kuulusteluissa lausutut epätodet asiat, joilla annettiin vaikutelma, että olisi tullut toteennäytetyksi, ettei paikalla ole ollut ulkopuolista henkilöä. Jolloin oma havainto- ja käsityskyky tietenkin joutui kyseenlaiseksi. Samoin lapsen havainto surmaajan poistumisesta tuli kummaan valoon. Muutaman päivän kuulustelujen ja valvomisten jälkeen "psyykattu" lähetettiin kotiin evästettynä käskyllä miettiä mitä on voinut tapahtua. Puhelu veljelle on tältä ajalta.

Koppihoitoa jatkettiin, konstaapeli Santaoja seurasi nukkumattomuutta poliisivankilan yövartijoilta kyselemällä ja sai aikaiseksi "tunnustuskertomuksen" sekä itseensä kohdistuneesta "psyykkauksesta" ilmeisesti sekaisin olleen ihmisen lapselleen kohdistaman selvityksen. Jossa siis ideana oli nähdäkseni vapauttaa lapsi kertoilemasta huppiksesta, jonka siis kertoi häkenauhalla paikalta poistuneen. Mahtoi äiti ihmetellä tuossa vaiheessa miten lapsi oli voinut olla saman black outin kourissa ja nähdä myöhemmin esitutkinnan valmistuttua ilmitulleet veriset käsineitten jäljet aiheuttaneen huppiksen poistumisen. Tuossa vaiheessa ei noista jäljistä tiennyt tuon taivaallista käsittääkseni. Hänelle tuskin oli kerrottu, että lasinsirpaleiden päälle nostetulla terassituolilla oli kurainen kengänjälki kertomassa sisälletulijasta, terasssilaudoituksella havaittu ja dokumentoitu veriset poistumisjäljet, vaikka kenkiä olikin aiemmin etsitty. Kuulusteluissa ei liene näistä asioista eli kerättyjen todisteiden aikaansaamisesta keskusteltu.

Miten epäillylle on kerrottu lasten joutumisesta sosiaaliviranomaisten haltuun ja heidän voinnistaan, kodin salakuuntelusta ja puhelinkuuntelusta, mitä muuta "psyykkausta" on käytetty, minkälainen oli ensimmäinen yritys peitehenkilön soluttamiseksi perheeseen (olen käsittänyt sepon olleen toka), mitä epäillylle kerrottiin kuulustelujen ulkopuolella - kaikki kiinnostavia asioita, joista voimme kuulla vain mikäli AA selviää täysjärkisenä käynnissä olevasta prosessista ja on halukas asioista kertomaan.
______________________________________________________________________________________
Ulkosuomalainen kirjoitti:
"Iltapulun raportoima puolustusasianajajan vaite ei muuten ole minkaanmaailman todiste mistaan."
Oletatko molempien valehtelevan?
Vastaa Viestiin