Alkaa mennä sen verran aiheen sivusta, että toinen ketju olisi parempi. Siirrytään kysymyksiä ja vastauksia ketjuun jos vielä jatketaan. Ja sanotaan tässä, että en ole ”huippuasiantuntija” koirissa tai jäljestyksessä, mutta jonkinlaista kokemusta ja tietoa on. Todennäköisyys, että koira seuraa jälkeä oikeaan suuntaan on selvästi suurempi kuin takajäljen mahdollisuus, muttei se ole poissuljettua. Koiran hajuaisti ja hajujen erottelukyky on valtava. Koulutuksessa opetellaan kertomaan koiralle mihin hajuihin sen toivotaan keskittyvän ja miten niihin reagoivan. Prosessi on ohjaajan ja koiran yhteistyötä. Hajut tarttuvat, leviävät ja säilyvät eritavalla riippuen tosi monista tekijöistä. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa tarjoutua paikalliselle palveluskoirayhdistykselle vapaaehtoiseksi. Jäljentekijöille on aina tarvetta. Tähtisentiellä koira oli kohtuullisella viiveellä. Silloin kengän kanssa kuljetusta jäljestä on ihmisen haju jo alkanut haihtua ja seurataan nimenomaan rikkoutuneen maan hajua. Jälkierottelu (tai siis keskittyminen juuri tiettyyn annettuun hajuun ja sen ilmaisu) opetetaan koiralle erikseen. Jos jäljessä ei enää ollut ihmisen hajua ei nimenomaan tiettyä hajua etsivä koira olisi merkannut kulkujälkeä ollenkaan vaikka toki olisi sen haistanut. Olen jäljestänyt juuri kuljettua jälkeä, jossa koira kulki puolisen metriä jäljen sivussa ilmavainulla tuulen painaessa ihmisen hajua jäljestä sivuun. Sellaisessa jäljestyksessä vauhti on yleensä kovempi ja jäljeltä tippumisen riski isompi. Kaksi vuorokautta vanha jälki taitaa olla vanhin jonka ajamisessa olen ollut apulaisena. Hyvin onnistui ja jäljelle jätetyt esineet löytyivät.loaded kirjoitti: Ma Joulu 22, 2025 1:08 pmMitenkä sitten kun jälkikoiralle näytetään esim. kadonneen joku esine, se ottaa siitä hajun? Olen nähnyt tällaista toimintaa koiraetsijöillä (siis etsivät toisia koiria, esim. lelusta annetaan haju). Ja kadullakin voi olla ollut monta kävelijää. Miten jälkikoira erottaisi oikeat jäljet, jos se ei nimenomaan seuraisi jonkun "omaa" hajua? Mun käsittääkseni tuo jälkien seuraaminen noissa olosuhteissa olisi ollut aloittelijankin läpäisemä tehtävä, jos vain olisi se alkumerkki, tässä tapauksessa jälki tuolilla.Riiva kirjoitti: Ma Joulu 22, 2025 12:40 pm Jälkeä ajaessa koira seuraa pääasiassa rikkoutuneen maan hajua, ei sitä ihmisen hajua, jota ei välttämättä kengästä ole edes juurikaan jäänyt ja joka haihtuu ensimmäisenä. Oletan kaikkien poliisikoirien olevan koulutettu niin ettei veri jäljissä aiheuta ongelmia. Harrastuskoiralle voisi aiheuttaa.
Mutta: jos siis koira voi seurata jälkeä väärään suuntaan, tuosta tulee uskottavampi tapauskertomus. Ja silloinhan murhaajan jäljet loppuivat, koska on mennyt autoon.
Yhteenvetona: Tähtisentiellä koira löysi jäljen. Sen kulkusuuntaan liittyy pieni epävarmuus (ohjaaja voisi tarkentaa onko merkittävä) ja siitä onko jälki tekijän ei voi olla varma. Voi olla myös muita jälkiä joita koira ei syystä tai toisesta merkannut (epätodennäköistä). Itse kallistuisin todennäköisyyksien perusteella siihen, että koiran löytämä jälki oli tekijän.